• liah86

    urinläckage och flytningar hos litet barn

    min dotter som snart är 3 år har kiss i trosorna nästan hela tiden, det läcker urin. får byta trosor jätteofta. det är inte som hno kissar på sig och hon blir torkad ordentligt. hon har även gula flytningar ibland men problemet med kisset började först. någon som har en aning vad det kan vara???

  • Svar på tråden urinläckage och flytningar hos litet barn
  • Akirlu

    flytning hos barn kan vara streptokockinfektion. Vanligt. Fast det förkarar inte kisset om inte det också är flytningar förstås. 

  • liah86
    Akirlu skrev 2011-02-03 19:07:50 följande:

    flytning hos barn kan vara streptokockinfektion. Vanligt. Fast det förkarar inte kisset om inte det också är flytningar förstås. 


    nej det är kiss. fattar inte vad det är för fel. tänkte på uvi först men de bara avfärdade det
  • hjohanna

    Min dotter på 7 år (!) har samma problem. Hon läcker.
    Har även haft flera urinvägsinfektioner och utretts för dessa.
    Inga fel på varje njurar eller urinledare.
    Jättejobbig och framförallt jätte synd om dom


    Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • liah86
    hjohanna skrev 2011-02-03 19:23:54 följande:
    Min dotter på 7 år (!) har samma problem. Hon läcker.
    Har även haft flera urinvägsinfektioner och utretts för dessa.
    Inga fel på varje njurar eller urinledare.
    Jättejobbig och framförallt jätte synd om dom
    vad jobbigt vem kontaktade ni när problemet började? vårdcentralen eller? tänkte ringa bvc sköterskan och höra vad hon säger. det är ett jättejobbigt problem för barnen ju.
  • hjohanna

    Jag gick via vårdcentralen och sen vidare till barnmedicin.
    Men jag tänker höra av mig igen för då utredde dom bara uvi:erna.
    Detta läckande är fruktansvärt.
    Hon får "ofta" svamp oxå iom att hon går våt ibland :(


    Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • Mamma S

    Ts: Har dom kollat ett urinprov på din dotter? Annars tycker jag du ska ringa vårdcentralen och be dom göra det för att utesluta uvi. Då bör en odling göras också så att dom inte bara kollar en sticka, det är inte alltid det syns på sticka även om man har en infektion.
    Det finns något som heter trängningsinkontinens som innebär att man har svårt att hålla urinen kvar i blåsan, man läcker lätt och får svårt att hinna till toaletten i tid. Kanske det din dotter har? Jag har själv en dotter som haft den diagnosen och medicinerat för sina besvär.

    Hur länge har din dotter varit utan blöja på dagen? Jag funderar på om det kan vara så att hon ännu inte är van vid det och därför "småskvätter" lite då och då såsom barn med bjöja ofta gör?

    Jag tycker absolut du ska ringa vårdcentral eller barnläkarmottagning och be att få komma dit. Det är ju inte bra att läcka sådär. Flytningar ska väl så små barn inte ha heller...? Hoppas du får någon rätsida på problemet snart!

  • liah86
    Mamma S skrev 2011-02-03 23:37:58 följande:
    Ts: Har dom kollat ett urinprov på din dotter? Annars tycker jag du ska ringa vårdcentralen och be dom göra det för att utesluta uvi. Då bör en odling göras också så att dom inte bara kollar en sticka, det är inte alltid det syns på sticka även om man har en infektion.
    Det finns något som heter trängningsinkontinens som innebär att man har svårt att hålla urinen kvar i blåsan, man läcker lätt och får svårt att hinna till toaletten i tid. Kanske det din dotter har? Jag har själv en dotter som haft den diagnosen och medicinerat för sina besvär.

    Hur länge har din dotter varit utan blöja på dagen? Jag funderar på om det kan vara så att hon ännu inte är van vid det och därför "småskvätter" lite då och då såsom barn med bjöja ofta gör?

    Jag tycker absolut du ska ringa vårdcentral eller barnläkarmottagning och be att få komma dit. Det är ju inte bra att läcka sådär. Flytningar ska väl så små barn inte ha heller...? Hoppas du får någon rätsida på problemet snart!
    hon har varit blöjfri i ca 3 månader. dessa besvären började för ungefär 2 veckor sen
  • liah86

    hon har inga svårigheter alls att hinna till toaletten i tid heller

  • Mamma S

    Okej, då tycker jag absolut att du ska ringa vårdcentralen imorgon och be dom kolla ett urinprov! Kissar hon oftare än annars? Luktar urinen starkt? Verkar hon trött?

  • liah86
    Mamma S skrev 2011-02-03 23:58:28 följande:
    Okej, då tycker jag absolut att du ska ringa vårdcentralen imorgon och be dom kolla ett urinprov! Kissar hon oftare än annars? Luktar urinen starkt? Verkar hon trött?
    nej inget sånt. hon har sagt nån enstaka gång att hon har ont. men det är ju inte konstigt då hon blir röd i underlivet pga det alltid är blött i trosorna. ska ringa vc imorgon!
  • liah86

    idag var det lite blod i trosorna. det var verkligen inte mycket men ändå undrar vad som är fel..

  • knäppisen

    blod i urinen är ju inte bra. Det kan man få av UVI.  Åk in till närmsta jouröppna läkarmottagning.
    Ringde du inte VC igår ?
     

  • liah86
    knäppisen skrev 2011-02-05 07:03:18 följande:
    blod i urinen är ju inte bra. Det kan man få av UVI.  Åk in till närmsta jouröppna läkarmottagning.
    Ringde du inte VC igår ?
     
    jo men de hade ingen tid. blodet var inte i urinen.
  • knäppisen

    men NÅN tid hade de väl ? Jag hoppas att du blev erbjuden tid i nästa vecka. Det är de skyldiga enl vårdgarantin. Ofta finns drop-in tider också.

  • liah86
    knäppisen skrev 2011-02-05 14:15:13 följande:
    men NÅN tid hade de väl ? Jag hoppas att du blev erbjuden tid i nästa vecka. Det är de skyldiga enl vårdgarantin. Ofta finns drop-in tider också.
    nej akuttiderna var slut. men ska ringa på måndag
  • Mamma S

    Jag tycker inte du ska vänta till nästa vecka, sök akut till en jourläkarmottagning imorgon istället! Blod i urinen kan vara ett tecken på uvi, och eftersom hon har haft besvären i två veckor tycker jag absolut du ska ta henne till läkare snarast. Om det är en uvi och den inte behandlas kan det gå upp i njurarna och bli en njurbäckeninflammation, något man blir riktigt dålig av och får ruskigt ont. Så vänta inte längre nu!

  • liah86
    Mamma S skrev 2011-02-05 20:35:51 följande:
    Jag tycker inte du ska vänta till nästa vecka, sök akut till en jourläkarmottagning imorgon istället! Blod i urinen kan vara ett tecken på uvi, och eftersom hon har haft besvären i två veckor tycker jag absolut du ska ta henne till läkare snarast. Om det är en uvi och den inte behandlas kan det gå upp i njurarna och bli en njurbäckeninflammation, något man blir riktigt dålig av och får ruskigt ont. Så vänta inte längre nu!
    hon har inte blod i urinen.
  • Mamma S
    liah86 skrev 2011-02-05 20:56:44 följande:
    hon har inte blod i urinen.
    Var kom blodet ifrån då? Det är ju jättesvårt att veta om du bara såg att det var blod i trosorna, kan mycket väl vara från urinröret. Det är väl mer troligt än att det skulle komma från slidan? Oavsett var det kom ifrån tycker jag du ska ta henne till läkare imorgon!
  • liah86
    Mamma S skrev 2011-02-05 22:07:17 följande:
    Var kom blodet ifrån då? Det är ju jättesvårt att veta om du bara såg att det var blod i trosorna, kan mycket väl vara från urinröret. Det är väl mer troligt än att det skulle komma från slidan? Oavsett var det kom ifrån tycker jag du ska ta henne till läkare imorgon!
    det var i flytningen. har bara hänt en gång. har redan varit i kontakt med vc som sagt att det går bra att avvakta (de avfärdade dessutom det då hon inte har några symtom alls på uvi). har själv haft massor med uvi så vet vad som kan hända. hade hon haft ont eller haft feber hade jag åkt direkt och hade hon haft blod i urinen pga uvi hade jag sett det under dessa veckorna hon haft besvären. imorgon får vi säkert en tid.
Svar på tråden urinläckage och flytningar hos litet barn