• one fine day

Babygym och babyrytmik?

Hej på er alla föräldrar av stora och små!

Jag har lite funderingar kring det nya trenden ang babyrytmik för de små (från 4 månader uppåt). Jag anser att det är ett utmärkt sätt att göra lite olika roliga grejer med sin lilla bebis, men många av dem i min bekantskrets har invändningar och tycker att det är slöseri med pengar (det är ju ganska dyrt på sådana ställen, ca 2000 sek för en termin för 30 min motion om veckan..).

Jag tror trots allt att det är viktigt för barns utveckling i alla åldrar - att vara så mycket som möjligt och ha roligt i en gymnastik sal- de utvecklar koordination, rörlighet, samarbetsförmågan, allt!

Vad tycker ni?  Hur många av er går på babyrytmik /babygym?

• Svar på tråden Babygym och babyrytmik?
  • HannaE

Våran unge går på babyrytmik o hon tycker det är jätteroligt. Hon är snart 11 mån. Den hon går på är gratis och i svenska kyrkans regi, de håller till i ett församlingshem. Man behöver inte anmäla sig, bara gå dit de gånger man tycker det passar. Kolla på svenska kyrkans hemsida om någon församling där du bor har babyverksamhet!

Man lever så länge man lär.
  • one fine day

Tack HannaE, bra tips! 

• Lottapotta08

Jag går på rytmik med min ettåring. Vi började när han var drygt 7 månader. Han tycker det är roligt - ännu mer den här terminen när han är lite större och uppmärksammar miljön och förstår mer. Vi går också i kyrkans regi, kostar 550 kr per termin och är en gång i veckan, 45 min per gång. Rekommenderas!

• one fine day

ni som går i kyrkans regi- vad gör ni där mer exakt? Lär de sig att t.ex. sparka boll, göra kullebyta, hoppa på trampolin med mera? Eller är det bara sång?

• HannaE
    one fine day skrev 2011-02-07 12:01:37 följande:
    ni som går i kyrkans regi- vad gör ni där mer exakt? Lär de sig att t.ex. sparka boll, göra kullebyta, hoppa på trampolin med mera? Eller är det bara sång?
    Jag har inte varit själv, det är hennes pappa som går. Sång, danslekar och slå på trumma såvitt jag förstått. Tydligen har de någon sorts sagostund då de läser bibelberättelser för barn också. Och sedan fika, så föräldrarna får umgås litet med. Jag jobbar den dag och tid det är men hade jättegärna gått om jag kunnat.
    Man lever så länge man lär.
  • one fine day
    HannaE skrev 2011-02-07 12:33:56 följande:
    Jag har inte varit själv, det är hennes pappa som går. Sång, danslekar och slå på trumma såvitt jag förstått. Tydligen har de någon sorts sagostund då de läser bibelberättelser för barn också. Och sedan fika, så föräldrarna får umgås litet med. Jag jobbar den dag och tid det är men hade jättegärna gått om jag kunnat.
    ok, då är det mkt annorlunda än babygym...Det låter med som babycafé...

Vi går på The Little Gym, där tränar vi koordination, balans,mm , det är i en riktig gymnastiksal.
  • Lottapotta08

På vår rytmik är det sång, lite ramsor, typ "var är lampan, peka på lampan", klappa händer och sådant. Avslutas med att alla barn får välja ett instrument att spela (tugga...) på. Ingen gympa, men väldigt uppskattat. Tre damer i roliga kläder håller i det hela.

• tankar2009

Går på babyrytmik i svenska kyrkans regi, kostar 200 kr för en hel termin, 1,5 h i veckan. Sjunger, dansar, gör kroppsramsor (baka liten kaka osv) i 45 min och efteråt bjuds på kaffe, kaka, smörgås till självkostnadspris och barnen kan leka med leksaker. Mkt trevligt och prisvärt tycker jag och sonen verkar oxå tycka det!

Svar på tråden Babygym och babyrytmik?