• Bottis

Är ridning en sport?

Är själv en kvinna som rider och som tycker att ridning är en sport. Begriper inte när personer talar om för mig att det inte är en sport. Hur tänker dem?

Vad säger ni här på FL? Motivera gärna ert svar.

Är ridning en sport? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ridning en sport?
  • Mumlan74
    Argo skrev 2011-02-04 12:19:56 följande:
    Ja'a, då. Det finns jättedyra kort. Du kan lägga ut tiotusentals kronor på gymkort i Stockholm. Men det är inte extremfallen som skatteverket utgår från.

Ca 2500-3000 kostar normala  bad-/och gymkort i Stockholm. Och då räknar vi på de kommunala simhallarna (bla Eriksdalsbadet) och Friskus o Svettis.

Bor du i Halmstad så är såväl ridning som bad/gym billigare men relationen mellan dem är fortfarande densamma.

Dvs du får ut väldigt lite friskvård via ridningen i förhållande till vad du får ut av gympa/simning. Ridningen är helt enkelt för dyr.
    men jag lämnade flera exempel i mina inlägg som verkligen inte är extremfall.
    fortfarande... det kostar 100 kr/gång hos friskis och svettis. 155 kr/gång på en ridskola i en mellanstor stad i västsverige. och det går att rida ännu billigare i flera kommuner...

1000-1500 kr är ett vanligt friskvårdsbidrag i hela landet och som jag (och ytterligare personer i tråden) också har visat kan ett gymkort ute i landet fortfarande kosta 4000-5000 kr/år - det vill säga ungefär vad två terminer på en ridskola kostar, på samma ort. men det ena berättigar till friskvårdsbidrag, det andra gör det inte. TROTS ATT DET INTE ÄR NÅGON SKILLNAD i pris. dessutom så spelar det - igen - ingen roll om du köper ditt gymkort på sats eller på friskis och svettis, du har rätt till friskvårdsbidrag oavsett, trots att det ena är flera gånger dyrare än det andra. och vill man då lägga extra pengar utöver friskvårdsbidraget på träning, t ex ridlektioner så borde inte staten lägga sig i om man väljer ridlektioner eller ett svindyrt gymkort bara för att skatteverket och regeringen fått för sig att ridsport är en lyxidrott. Vilket jag tycker att jag tydligt visat med mina exempel att det INTE är.

att betala 300-350 kr/ridlektion är "extrema stockholmspriser".

misstänker att vi inte kommer så mycket längre. du anser att ridning är för dyrt - jag tycker att jag har visat med flera exempel att ridningen inte alls är så dyr. och den är som sagt inte svårtillgänglig heller.

sen kan man dessutom börja prata om parametrar som att umgänge med djur sänker stressnivåerna i kroppen, vilket är vetenskapligt bevisat. ridning är dessutom så mycket mer än bara ridning - många som håller på med hästar hjälper dessutom till i stallet och får mycket motion och träning utöver själva ridlektionen. det skulle jag säga är mycket friskvård för pengarna.
  • Phlippan87
    Argo skrev 2011-02-04 13:38:30 följande:
    En kommun så liten att F&S inte finns?

Malung? Nä, årskort på bad/gym = 900 kronor.
    Åsele? Nä, årskort på bad/gym = 700 kronor.
    Hässleholm? Nä, 50-kort på bad/gym = 1500-1750 kronor.
    Grums? Nä, årskort på bad/gym = 750 kronor.

Tja, vem vet? Det kanske finns nåt ställe där gympakortet kostar 4000 som normalpris, men inte hittar jag det i alla fall.
    GYM (inte gympa, helt skilda saker)-kort här kostar 329 kr/månad
    simhallen kostar 20 kr/besök och har då inget samband med gymmet

F&S finns inte överallt, inget förvånande med det, lika lite som att varje kommun har simhall, ridskola
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Argo
    Mumlan74 skrev 2011-02-04 14:01:59 följande:
    men jag lämnade flera exempel i mina inlägg som verkligen inte är extremfall.
    fortfarande... det kostar 100 kr/gång hos friskis och svettis. 155 kr/gång på en ridskola i en mellanstor stad i västsverige. och det går att rida ännu billigare i flera kommuner...

1000-1500 kr är ett vanligt friskvårdsbidrag i hela landet och som jag (och ytterligare personer i tråden) också har visat kan ett gymkort ute i landet fortfarande kosta 4000-5000 kr/år - det vill säga ungefär vad två terminer på en ridskola kostar, på samma ort. men det ena berättigar till friskvårdsbidrag, det andra gör det inte. TROTS ATT DET INTE ÄR NÅGON SKILLNAD i pris. dessutom så spelar det - igen - ingen roll om du köper ditt gymkort på sats eller på friskis och svettis, du har rätt till friskvårdsbidrag oavsett, trots att det ena är flera gånger dyrare än det andra. och vill man då lägga extra pengar utöver friskvårdsbidraget på träning, t ex ridlektioner så borde inte staten lägga sig i om man väljer ridlektioner eller ett svindyrt gymkort bara för att skatteverket och regeringen fått för sig att ridsport är en lyxidrott. Vilket jag tycker att jag tydligt visat med mina exempel att det INTE är.

att betala 300-350 kr/ridlektion är "extrema stockholmspriser".

misstänker att vi inte kommer så mycket längre. du anser att ridning är för dyrt - jag tycker att jag har visat med flera exempel att ridningen inte alls är så dyr. och den är som sagt inte svårtillgänglig heller.

sen kan man dessutom börja prata om parametrar som att umgänge med djur sänker stressnivåerna i kroppen, vilket är vetenskapligt bevisat. ridning är dessutom så mycket mer än bara ridning - många som håller på med hästar hjälper dessutom till i stallet och får mycket motion och träning utöver själva ridlektionen. det skulle jag säga är mycket friskvård för pengarna.
    Du är välkommen att visa en kommun där normalpriset på gym/bad är dyrare än i Stockholm. Att bara hänvias till vad det dyraste gympan/badet "KAN kosta" på ett ställe är nämligen inte det Skatteverket går på när de avgör vad som är "enkelt och lättillgängligt".

*Ja, ska vara i Danderyd då.*

SÅ värst mycket billigare än 150 kommer du inte för en ridlektion, någon enstaka tia kanske, och med ett, som du kallar det, "normalt" bidrag på 1000-1500 så får du inte ut så himla mycket mer än en 6-10 ridlektioner på ett år.

Du kan tycka att ridning är billigt om du vill men i verkligheten är ridning och hockey det dyraste dina barn (och du själv) kan ägna sig åt:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3157935
  • Argo
    Phlippan87 skrev 2011-02-04 14:02:16 följande:
    GYM (inte gympa, helt skilda saker)-kort här kostar 329 kr/månad
    simhallen kostar 20 kr/besök och har då inget samband med gymmet

F&S finns inte överallt, inget förvånande med det, lika lite som att varje kommun har simhall, ridskola
    Jaja. Visst.

Men det går inte att verifiera att 329 kronor i månaden skulle vara normalpris för gym/bad. Inte i någon annan kommun jag tittade på lite snabbt är det så, men men ...
  • Phlippan87
    Argo skrev 2011-02-04 14:22:24 följande:
    Jaja. Visst.

Men det går inte att verifiera att 329 kronor i månaden skulle vara normalpris för gym/bad. Inte i någon annan kommun jag tittade på lite snabbt är det så, men men ...
    det beror ju på vad du tittar på för kommuner, långt ifrån alla har mer än 1 elelr 2 alternativ, vissa har inget
  • Argo
    Phlippan87 skrev 2011-02-04 14:26:24 följande:
    det beror ju på vad du tittar på för kommuner, långt ifrån alla har mer än 1 elelr 2 alternativ, vissa har inget
    JA, der tär ju lite tidsödande att titta på ALLA kommuner i SVerige bara för att du hävdar något du inte kan bevisa.

Men 20 kronor gången för badet sa du. Då gissar jag på att ett årskort i kommunen ligger på ca 800-1000 kronor för bad/gym och att bidraget ligger på ca 1000 kronor i den kommunen.

Och hästarna kostade 4300.

Ja, du ser. Det blir inte mycket ridning för motsvarande årskort på bad/gym då.
  • tjej87

Jag har själv ridit i många år och även haft egen häst i 7 år och tycker givetvis att ridning är en sport! Man blir ju genomsvett efter ett ordentligt träningspass med hästen!

Underbar sport där alla kan tävla mot alla på lika vilkor, ung, gammal, tjej eller kille spelar ingen roll :)

Förresten, sett det här underbara inslaget på SVT?
    http://svtplay.se/v/2302525/abc/livsgnista_med_ridning

• Mumlan74
    Argo skrev 2011-02-04 14:19:07 följande:
    Du är välkommen att visa en kommun där normalpriset på gym/bad är dyrare än i Stockholm. Att bara hänvias till vad det dyraste gympan/badet "KAN kosta" på ett ställe är nämligen inte det Skatteverket går på när de avgör vad som är "enkelt och lättillgängligt".

*Ja, ska vara i Danderyd då.*

SÅ värst mycket billigare än 150 kommer du inte för en ridlektion, någon enstaka tia kanske, och med ett, som du kallar det, "normalt" bidrag på 1000-1500 så får du inte ut så himla mycket mer än en 6-10 ridlektioner på ett år.

Du kan tycka att ridning är billigt om du vill men i verkligheten är ridning och hockey det dyraste dina barn (och du själv) kan ägna sig åt:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Jag har inte sagt att gymkortet ska vara dyrare än i Stockholm, vad spelar det för roll? Jag har visat att prisskillnaderna mellan ridning och gymträning är ganska marginell, på många ställen i Sverige.

Och, viktigt är att man får FORTFARANDE friskvårdsbidrag oavsett om man väljer det dyraste eller det billigaste gymet. För att staten har bestämt att träna på gym är ok, rida är det inte - oavsett den faktiska kostnaden för aktiviteten.

Och ridning kan ligga mitt emellan dem i kostnad, eller till och med närmare det billigare gymalternativet. Ridning är alltså inte en exceptionellt dyr träningsform att ägna sig åt, vad du än säger. Och därför borde den omfattas av friskvårdsbidraget.
  • qenzo
    tjej87 skrev 2011-02-04 14:41:25 följande:
    Jag har själv ridit i många år och även haft egen häst i 7 år och tycker givetvis att ridning är en sport! Man blir ju genomsvett efter ett ordentligt träningspass med hästen!

Underbar sport där alla kan tävla mot alla på lika vilkor, ung, gammal, tjej eller kille spelar ingen roll :)

Förresten, sett det här underbara inslaget på SVT?
    svtplay.se/v/2302525/abc/livsgnista_med_ridni...
    Snyggt! Vilken sits! Mycket imponerad :D
  • Phlippan87
    Argo skrev 2011-02-04 14:31:44 följande:
    JA, der tär ju lite tidsödande att titta på ALLA kommuner i SVerige bara för att du hävdar något du inte kan bevisa.

Men 20 kronor gången för badet sa du. Då gissar jag på att ett årskort i kommunen ligger på ca 800-1000 kronor för bad/gym och att bidraget ligger på ca 1000 kronor i den kommunen.

Och hästarna kostade 4300.

Ja, du ser. Det blir inte mycket ridning för motsvarande årskort på bad/gym då.
    varför ska jag bevisa för dig att min kommun har det så? årskort på badet finns inte utan det är som sagt 20 kr/tillfälle, inga månadskort osv.
  • Blå damcykel

Har inte tråden spårat ur lite nu när ni sitter och jämför priser på olika gym?
    Trodde frågan var om ridning är en sport...

• Argo
    Blå damcykel skrev 2011-02-04 20:10:19 följande:
    Har inte tråden spårat ur lite nu när ni sitter och jämför priser på olika gym?
    Trodde frågan var om ridning är en sport...
    Det är ett sidospår - varför inte ridning räknas som subventionerad friskvård. Det finns någon enstaka signatur som försöker påstå att ridning är billigt i jämförelse med annan typ av motion som gym/bad/gympa.

Sidospåret startades för övrigt av TS självt om jag inte missminner mig.
  • Argo
    Mumlan74 skrev 2011-02-04 14:44:29 följande:
    Jag har inte sagt att gymkortet ska vara dyrare än i Stockholm, vad spelar det för roll? Jag har visat att prisskillnaderna mellan ridning och gymträning är ganska marginell, på många ställen i Sverige.

Och, viktigt är att man får FORTFARANDE friskvårdsbidrag oavsett om man väljer det dyraste eller det billigaste gymet. För att staten har bestämt att träna på gym är ok, rida är det inte - oavsett den faktiska kostnaden för aktiviteten.

Och ridning kan ligga mitt emellan dem i kostnad, eller till och med närmare det billigare gymalternativet. Ridning är alltså inte en exceptionellt dyr träningsform att ägna sig åt, vad du än säger. Och därför borde den omfattas av friskvårdsbidraget.
    Ridning är skitdyrt och ganska svårtillgängligt. Helt enkelt. För nivån på friskvårdsbidraget för du 6-10 ridlektioner på ett år medan du får ett helt års motion på andra aktiviteter. Och det är inte bara jag som konstaterar detta utan även skatteverket.

Det är skattepengar vi talar om och ska det delas ut sådana för friskvård så ska de också läggas på aktiviteter som ger effekt.

Ja, du kan få friskvårdsbidrag för vilket bad- eller gympakort som helst emnd et baserar sig också på att ett års motion i normala fall kommer in under nivån på bidraget.

Det klarar du inte med ridning.
  • Isfjord

Klart att det är en sport, men själv förstår jag inte nöjet med engelsk dressyr som är vanligast. Bara rida runt, runt. Gjorde det några år. Då är tornerspel och western roligare.

• K Kalle
    AnnaPuddel skrev 2011-02-10 12:13:43 följande:

Ja lika mycket sport som motorsport fast med häst..dårå

Och jag tycker inte att motorsport är riktig sport. I så fall är ridning mer sport än motorsport. Köra runt på en motorcykel eller i en bil. Bah!
  • No Logo
    K Kalle skrev 2018-02-07 10:04:05 följande:

Ridning är lika mycket sport som schack.

Du måste ta schack väldigt seriöst om du blir svettig och får träningsverk efter ett parti!
Svar på tråden Är ridning en sport?