Argo skrev 2011-02-04 12:19:56 följande:
Ja'a, då. Det finns jättedyra kort. Du kan lägga ut tiotusentals kronor på gymkort i Stockholm. Men det är inte extremfallen som skatteverket utgår från.
Ca 2500-3000 kostar normala bad-/och gymkort i Stockholm. Och då räknar vi på de kommunala simhallarna (bla Eriksdalsbadet) och Friskus o Svettis.
Bor du i Halmstad så är såväl ridning som bad/gym billigare men relationen mellan dem är fortfarande densamma.
Dvs du får ut väldigt lite friskvård via ridningen i förhållande till vad du får ut av gympa/simning. Ridningen är helt enkelt för dyr.
men jag lämnade flera exempel i mina inlägg som verkligen inte är extremfall.
fortfarande... det kostar 100 kr/gång hos friskis och svettis. 155 kr/gång på en ridskola i en mellanstor stad i västsverige. och det går att rida ännu billigare i flera kommuner...
1000-1500 kr är ett vanligt friskvårdsbidrag i hela landet och som jag (och ytterligare personer i tråden) också har visat kan ett gymkort ute i landet fortfarande kosta 4000-5000 kr/år - det vill säga ungefär vad två terminer på en ridskola kostar, på samma ort. men det ena berättigar till friskvårdsbidrag, det andra gör det inte. TROTS ATT DET INTE ÄR NÅGON SKILLNAD i pris. dessutom så spelar det - igen - ingen roll om du köper ditt gymkort på sats eller på friskis och svettis, du har rätt till friskvårdsbidrag oavsett, trots att det ena är flera gånger dyrare än det andra. och vill man då lägga extra pengar utöver friskvårdsbidraget på träning, t ex ridlektioner så borde inte staten lägga sig i om man väljer ridlektioner eller ett svindyrt gymkort bara för att skatteverket och regeringen fått för sig att ridsport är en lyxidrott. Vilket jag tycker att jag tydligt visat med mina exempel att det INTE är.
att betala 300-350 kr/ridlektion är "extrema stockholmspriser".
misstänker att vi inte kommer så mycket längre. du anser att ridning är för dyrt - jag tycker att jag har visat med flera exempel att ridningen inte alls är så dyr. och den är som sagt inte svårtillgänglig heller.
sen kan man dessutom börja prata om parametrar som att umgänge med djur sänker stressnivåerna i kroppen, vilket är vetenskapligt bevisat. ridning är dessutom så mycket mer än bara ridning - många som håller på med hästar hjälper dessutom till i stallet och får mycket motion och träning utöver själva ridlektionen. det skulle jag säga är mycket friskvård för pengarna.