• Isalel

Är det rätt att neka att berätta kön på RUL pga risk för abort?

I Västmanlands län så har dom än så länge som policy att inte berätta kön på rutinultraljudsundersökningar. När vi frågade om detta så berättade hon att det berodde på att vissa människor gör abort pga att det är "fel" kön.

Men har egentligen sjukvården något med det att göra, om aborten ändå görs inom den lagliga gränsen och inte behöver prövas av socialstyrelsen?

Dom lägger sig ju aldrig i annars i varför du gör abort?

• Svar på tråden Är det rätt att neka att berätta kön på RUL pga risk för abort?
  • Red Velvet

Väldigt paradoxalt att ha en lag som tillåter kvinnan att göra abort utan att ange skäl, samtidigt som barnmorskan/läkaren (som f.ö hjälper till med aborter) undviker att tala om könet med risk för att fostret ska aborteras.

• Killa

Svar på överskriften.. JA. Jag tycker absolut att man nekar könsbestämmelse när det är fråga om abort eller att behålla. Vissa vill ha killar och aborterar tjejer tillexempel, eller tvärtom.. SJUKT!!

Dom borde inte kunna få barn överhuvud taget.

Mamma till Tintin 100319 och bakar Mini med BF 110805
  • Här och nu
    Red Velvet skrev 2011-02-06 23:22:47 följande:
    Väldigt paradoxalt att ha en lag som tillåter kvinnan att göra abort utan att ange skäl, samtidigt som barnmorskan/läkaren (som f.ö hjälper till med aborter) undviker att tala om könet med risk för att fostret ska aborteras.
    Inget konstigt med det. Man undviker bara att ge en möjlighet till abort.
  • Killa

Vet inte, men är det inte "svårt" att göra abort så sent?? Man måste väl ha "speciella skäl" till att göra abort i så sena veckor?? Hmm.. då borde ju sanningen komma fram kan jag tycka..

Mamma till Tintin 100319 och Mini BF 110805
  • iser
    Killa skrev 2011-02-06 23:25:52 följande:
    Vet inte, men är det inte "svårt" att göra abort så sent?? Man måste väl ha "speciella skäl" till att göra abort i så sena veckor?? Hmm.. då borde ju sanningen komma fram kan jag tycka..
    Fram till vecka 18 har ingen rätt att ifrågasätta eller kräva skäl till varför en abort utförs.
  • Cornellia
    Här och nu skrev 2011-02-06 23:13:30 följande:
    Det räcker att det ser ut som ett barn, vilket det gör långt tidigare.
    Tycker du. Jag tycker annorlunda.
  • Här och nu
    Killa skrev 2011-02-06 23:25:52 följande:
    Särskilda skäl behöver man tyvärr inte ha före v 19.
  • Loriyana

Ska man ha fri abort så får man ta det onda med det goda. I Sverige har vi fri abort så man kan inte hindra någon att göra abort oavsett skäl. Men bara för att något är lagligt betyder inte att det är moraliskt rätt. Det är tex inte emot lagen att vara otrogen....men är det rätt?

• Red Velvet
    Här och nu skrev 2011-02-06 23:25:17 följande:
    Inget konstigt med det. Man undviker bara att ge en möjlighet till abort.
    Jag tycker det är konstigt om barnmorskan ska börja bli moralisk helt plösligt. Kanske har hon utfört 50 aborter tidigare där hon inte vetat skälet (och uppenbarligen inte brytt sig) men så fort hon vet varför så ska hon göra allt hon kan för att förhindra detta?
    Då är det nog dags att ta sig en tankeställare och fråga sig själv om man valt rätt yrke. 
  • Här och nu
    Red Velvet skrev 2011-02-06 23:38:01 följande:
    Jag tycker det är konstigt om barnmorskan ska börja bli moralisk helt plösligt. Kanske har hon utfört 50 aborter tidigare där hon inte vetat skälet (och uppenbarligen inte brytt sig) men så fort hon vet varför så ska hon göra allt hon kan för att förhindra detta?
    Då är det nog dags att ta sig en tankeställare och fråga sig själv om man valt rätt yrke. 
    Det är sällan barnmorskor utför aborter och aborter ska förhindras så långt det går. Bara för att man valt yrket ska man inte bara låta det fortgå.
  • Killa
    iser skrev 2011-02-06 23:29:08 följande:
    Fram till vecka 18 har ingen rätt att ifrågasätta eller kräva skäl till varför en abort utförs.
    Men!! Det är ju sjukt!!! Snacka om att mörda!! MIN ÅSIKT!
    Mamma till Tintin 100319 och Mini BF 110805
  • Red Velvet
    Här och nu skrev 2011-02-06 23:40:19 följande:
    Det är sällan barnmorskor utför aborter och aborter ska förhindras så långt det går. Bara för att man valt yrket ska man inte bara låta det fortgå.
    Ja men de ska väl stötte och hjälpa även i dessa frågor?
    Jag tycker fortfarande att det är konstigt att de försöker hindra något som är lagligt.

FYI håller jag med om att abortgränsen absolut borde sänkas.
  • Miss Cee

Ja jag tycker att det är helt i sin ordning.

Om bakgrunden är en ärftlig sjukdom som enbart förs vidare till tex pojkar så har man redan haft den diskussionen med sjukvården/sin läkare/ sin bm. I det fallet lär det heller inte vara några problem att få veta kön.

Men förutom det så kan jag inte tänka mig något enda skäl som är vettigt till att välja bort ett visst kön. Då handlar det bara om föräldrarnas ballerina/fotbollsdrömmar eller liknande saker. Och det finns ingen anledning för sjukvården att bistå med onödig info till föräldrarna för att de ska fatta beslut grundade på sådant.

Svar på tråden Är det rätt att neka att berätta kön på RUL pga risk för abort?