• väntar på mirakel

Hur gör man??

Hej. Har bara varit mamma i fjuttiga 6 dagar och kör med ersättning sen dag ett.
    Det funkar jätte bra och jag känner mig säker när jag är hemma. Men hur gör man lättast när man ska ge sig ut.

Berätta gärna hur nu gör och vad ni har med er. Typ om man ska iväg och handla och kasnke inte har tillgång till micro eller vatten.

Tack tack =)

Nu har min Kira kommit!
  • Svar på tråden Hur gör man??
  • Mainstage

Då tar du en termos med dricksvarmt vatten så som bebisen vill ha de tempurerat och sen pluver i en påse/burk :D

• La Lola

Jag hade en termos med kokt vatten, en liten petflaska med vanligt kallt (blanda till ättemp) o uppmätt puvler som bara var att hälla i.....

Om det inte fanns en micro i närheten dvs.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • pluvdo

Ta med tetrapack med ersättning, kanske? Det är ju dyrare än pulver, men smidigare om man skall ut. Problemet är väl då att inte alla bebisar går med på att dricka rumstempererat. Sonen var en sån som ville ha ganska varm ersättning, så när han fortfarande var så liten att han inte kunde gå utan mat särskilt länge så tog jag med en liten flaska med kallvatten, en liten termos med varmvatten och så ersättningspulver. Så blandade jag ihop vattnet till en bra temperatur och tog sedan i pulver.

• FL Lisa

Då brukar jag köra antingen med rumstempererad tetra eller så har jag med en termos med kokhett vatten och en flaska med kallt vatten som jag sen blandar till lagom ättemp

• HannaE

Tetraersättning som legat i innerfickan eller intill ungen i vagnen så den blev ungefär fisljummen dög till våran. Men ungar är så olika, man vet aldrig.

Man lever så länge man lär.
  • Miss Cee

Finns ju små termosar att ha ljummet vatten i. Ett bra tips jag hittade här på FL var att mäta upp pulver i brustabletts-rör (väl diskade givetvis), som är enkla att ta med sig ett par stycken och man behöver inte stå och mätaupp från påsen ute på stan :) Finns ju doserare naturligtvis men de kostar ju en del. Rör efter c-vitamin är billiga.

Tetran är ju bra om man inte behöver så ofta. Blir ju dyrt om man använder tetra varje dag.

Om det var kortare utflykter så blandade jag en flaska färdig hemma, satte på ett lock och tog med den. Speciellt nu under vintern så är ju temperaturen ute som i ett kylskåp så då är dte ju inga problem för bebisen att äta en färdigblandad inom en timme.
    Ofta var det ju så att man försökte ge en flaska precis innan man skulle gå, men då kanske bebisen inte var hungrig, även om man VISSTE att han skulle vilja ha om 30 minuter eller så. Lagom när man står i kön på ICA. Då satte jag bara ett lock på flaskan och tog med och lät honom äta om en stund.

• HannaE
    Miss Cee skrev 2011-01-30 23:26:31 följande:
    Finns ju små termosar att ha ljummet vatten i. Ett bra tips jag hittade här på FL var att mäta upp pulver i brustabletts-rör (väl diskade givetvis), som är enkla att ta med sig ett par stycken och man behöver inte stå och mätaupp från påsen ute på stan :) Finns ju doserare naturligtvis men de kostar ju en del. Rör efter c-vitamin är billiga.

Tetran är ju bra om man inte behöver så ofta. Blir ju dyrt om man använder tetra varje dag.

Om det var kortare utflykter så blandade jag en flaska färdig hemma, satte på ett lock och tog med den. Speciellt nu under vintern så är ju temperaturen ute som i ett kylskåp så då är dte ju inga problem för bebisen att äta en färdigblandad inom en timme.
    Ofta var det ju så att man försökte ge en flaska precis innan man skulle gå, men då kanske bebisen inte var hungrig, även om man VISSTE att han skulle vilja ha om 30 minuter eller så. Lagom när man står i kön på ICA. Då satte jag bara ett lock på flaskan och tog med och lät honom äta om en stund.
    På sommaren hade jag ibland färdigblandat i en liten kylbag, kan man ju ha i flera timmar med en kylklamp. Men då måste man ha tillgång till micro förstås.
    Man lever så länge man lär.
  • yes79

En vällingdoserare för ersättningspulvret med 3-fack är inte så dyr, typ 40 kr. Vi har använt en sådan när vi skulle hem till folk och kunde koka vatten där, annars har vi mest kört på tetrapack när vi varit ute, kanske dyrt i jämförelse med pulver men väldigt lättvindigt att bara slänga ner i skötväskan, de kostar ju typ 7-8 kronor, dock kan det ju kännas slösigt när bebisen är liten och inte de där 200 ml äts upp.

http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/245:BabyEat_vaellingdoserare

Svar på tråden Hur gör man??