• MrsBobby

Hepatos under graviditeten

Jag har har haft allvarlig hepatos under båda mina graviditeter. Har fått två friska fina pojkar som båda fötts ca 4 veckor för tidigt. 

Min äldsta pojke är nu 2,5 år och är väldigt liten i växten. Har funderat kring om detta kan hänga ihop med hepatosen? Undrar därför om det finns fler där ute som haft hepatos och om era barn haft en normal tillväxt?  

• Svar på tråden Hepatos under graviditeten
  • FCBJ

Jag fick hepatos i slutet av min graviditet. Kanske lite mer än en månad innan hon kom. Jag han dock inte få riktig  höga värden förrän ca 1 vecka innnan hon kom. Hon var också ca 1 mån för tidig. Tur var det för hade jag gått hela tiden ut så hade hon vägt mer än 4 kg.
    Min dotter är idag 1,5 år och ligger över +1SD kurvan så hon är inte direkt liten i växten.

• Heleneced

Jag har haft hepatos under två av tre graviditeter och har normalstora barn.

• Linda 23

Hade också hepatos under minsta dotterns grav. Hon föddes också en månad för tidigt men hon är normalstor. Lite kortare kanske men alla mina barn är korta.

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07 Emil-10♥
  • telgebo

Jag har haft hepatos under 3 graviditeter (är gravid med fjärde nu men ingen hepatos än tack och lov).

Min första hade jag låga gallsyrevärden men blev igångsatt i v.37+5 och han vägde 3635 g och 50 cm lång. Idag är 7 år och är lång för sin ålder (lång pappa) och smal. Normalviktig.

Andra barnet hade jag höga gallsyrevärden och barnet mådde dåligt. Blev igångsatt v.36+3 och hon vägde 3575 g och 48 cm lång och hon är idag 5 år och växer som hon ska.

Tredje barnet hade jag också höga värden och dessutom gallsten och blev igångsatt i v.38+1 och hon vägde 4210 g och har varit större än våra andra barn hela tiden och ganska lång för sin ålder och tidig i sin utveckling.

Denna gång så hoppas jag slippa hepatos, har en annan pappa till detta barn då jag och mitt ex har separerat.

Gravid v.31+6 BF 23/10 Bara 57 dagar dit
Svar på tråden Hepatos under graviditeten