• Idha

Studien ang. mangan och arsenik i ersättning och gröt.

www.sciencedirect.com/science&_udi=B6T6R-521M6H5-4&_user=10&_coverDate=01%2F25%2F2011&_alid=1622853204&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_zone=rslt_list_item&_cdi=5037&_st=13&_docanchor=&_ct=2&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=4971621f6b041c2e1ba1695d315da7dd&searchtype=a

Studien finns här, men så länge man är privatperson måste man betala för att ta hem pdf:en. Troligen går den att få hem gratis om man sitter på sitt universitets nätverk. Om någon får hem den eller får för sig att köpa den - meddela gärna resultatet. Vi är nog många som funderar över vilka märken som innehöll vad.

• Svar på tråden Studien ang. mangan och arsenik i ersättning och gröt.
  • versan

Jag håller med kan någon få hem den så vill jag gärna läsa med.

• Cocco

Aftonbladet har redovisat en del av resultaten

• Idha
    Cocco skrev 2011-01-28 11:55:48 följande:
    Aftonbladet har redovisat en del av resultaten
    Åh, i pappersform eller på nätet? Minns du något särskilt?
  • Pellinell

Verkar bäst att amma...

• Maja1980

Hela grejen att behöva betala för en sådan här otroligt viktig sak för våra barns bästa är det inte riktigt dåligt av dem?

• flingansnö
    Pellinell skrev 2011-01-28 12:01:19 följande:
    Verkar bäst att amma...
    nja, det verkar inte som att mängden miljögifter är högre än i bröstmjölken. Där har man ju rätt mycket faktiskt....
  • Pellinell
    flingansnö skrev 2011-01-28 12:03:46 följande:
    nja, det verkar inte som att mängden miljögifter är högre än i bröstmjölken. Där har man ju rätt mycket faktiskt....
    Jo, men den skyddar samtidigt mot allergier vilket knappast flaskmatningen gör. Nå, låt oss nu inte göra detta till en tråd om amning/flaskmatning. Jag ger mig av
  • flingansnö
    Pellinell skrev 2011-01-28 12:08:46 följande:
    Jo, men den skyddar samtidigt mot allergier vilket knappast flaskmatningen gör. Nå, låt oss nu inte göra detta till en tråd om amning/flaskmatning. Jag ger mig av
    det behöver du inte göra, men vi kan diskutera amningen fördelar och nackdelar i ngn annan tråd ngn annan gång.... eller jag brukar överlåta åt andra att diskutera oftast.....

förlåt OT ts.....
  • Menhir

Tyvärr sitter jag hemma o har inte tillgång till artiklar.

Visst kan det kännas alarmerande att läsa något sådant men man måste sätta det i sitt sammanhang. Hur mycket innehåller det i förhållande till alla annan mat? Har det någon betydelse även om det innehåller höga halter? Etc etc.

Om man kopierar in artikelns överskrift i google kommer man till google scholar och kan läsa om innehåll i både bröstmjölk och annan mat och förfasas om man så vill.

• Idha

Semper har gått ut med infon:

www.semper.se/aktuellt/apropa-livsmedelsverkets-rapport

Där säger de sig vara den producent i studien som hade lägst halt arsenik i sina produkter och det lär de väl inte kunna gå ut med om det inte är sant. Ersättningen Profylac verkar dock innehålla för mycket Mangan enligt Livsmedelsverket, åtminstone för nyfödda.

Nestlé säger följande:

www.nestlebaby.com/se/our_commitments/advertising/studie_imm/

De tar inte upp någonting om resultatet för NAN.

Hipp:

www.hippbarnmat.se/

Deras ersättning verkar inte vara innefattad i studien, bara en av grötarna.

Nutramigen:

www.meadjohnson.se/

"Nivån av mangan i Mead Johnsons produkter uppfyller alla nu gällande regler i Sverige, EU och internationellt."

Svar på tråden Studien ang. mangan och arsenik i ersättning och gröt.