• Cicki

Dricka vin

Jag ska ut och dricka för första gången sedan mitt lilla underverk kom, dock bara ett glas, och då vill jag ge henne ersättning, men hur gör man?

Hur gör ni som ger ersättning om nätterna? Jag känner mig inte så peppad att ställa mig att koka vatten mitt i natten.. Glad för tips!

• Svar på tråden Dricka vin
  • Linda1976

Du vet att du kan amma även om du druckit ett glas vin?

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

Och vill du ge ersättning behöver du inte koka vattnet alls, om du har kommunalt vatten. Det är bara att skaka ihop pulver och vatten och ha färdiga flaskor i kylen, och sen värma till lagom i micron.

• Fru Kwasthilda

Koka upp i förväg så kan du bara värma sen. Men det är verkligen ok att amma!

• Cicki

Jasså, jaha. Jag blir läskigt osäker när det gäller alkohol, men vad skönt då vet jag om det skulle bli mer än 1 glas! :)

• Linda1976

Du kan amma även om du dricker 3-4 glas. Mjölken får samma promille som ditt blod. Ungefär som filmjölk med andra ord

Dock så ska man ju inte hantera bebisar eller sova med dem i berusat tillstånd, men det fattar du nog själv Men som sagt, för själva amningens skull är det ingen som helst fara. 

• Irmeline

Orsaken att det är ok att dricka vin vid amning men inte vid graviditet är:

Vid graviditet går alkoholen i ditt blod över till barnet, har du 0,5 promille i blodet får även bebisen det.
    När du ammar går alkoholen över i bröstmjölken, dock i samma koncentration som i blodet (max) vilket mäts i promille. Sedan går detta via bebisens matspjälkningssystem. hur berusad tror du att du skulle bli om du tog lättcider och spädde med 10 delar vatten?  

Man ska däremot inte vara full när man ska ta hand om ett litet barn, därför man fortfarande säger att man ska dricka med måtta. Inte för att bebisen får i sig alkohol. 

• Mälaröbo

Vill man vara extra lat kan jag rekomender färdiga tetror som kan drickas rumsptempererade. Perfekt för enstaka nattmål

För övrigt måste du dricka dig typ medvetslös för att din promillehalt ska vara så hög att din bröstmjölk blir mätbart alkoholhaltig.

• Cicki

Ja nä men självklart ska jag inte dricka mig full och sedan ta hand om henne på natten.. aldrig. Just därför jag bara ska dricka 1 eller 2 glas! :)

• Gullismurfen

Vi brukar ha varmt kokt vatten i en termos å kallt kokt vatten i en, så är det bara att blanda till på natten=)

• La Lola

Jag värmde vatten till ättemp, hällde i pulver o skakade.
    Klart!
    Tog väl max 1 min.

Har aldrig kokat vatten till ersättning.
    (jo, sen 2 mån tillbaka men vi har ju parasiter i vattnet i Östersunds kommun)

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Issa03

Om det är en engångsförtelse så tycker jag att du ska köpa tetror finns i både sempers och nan. Det säg ju att Nan är mildare för magen. Då är det bara att hälla upp så mycket som du vill ha sen värma. Väldigt smidigt och enkelt : Annars om du vill koka vatten så kokar du upp och har det i en kanna i kylen eller i termos sen är det bara att blanda i pulvret. Du kan ju även blanda i allt i flaskorna sen ha det i kylen, men det får inte stå mer än 6 till 7 timmar fördigblandat :)

• 071001

Håller med de ovan som föreslår tetror, så smidigt för enstaka gångers ersättning. Och som Linda1976 skrev, du kan amma om du vill ändå.

• förvirrande

Enstaka tillfällen är de färdiga tetrorna perfekta. Inget kladd och spill i dunklet mitt i natten

Lycka till!!!

Svar på tråden Dricka vin