klocka skrev 2011-10-05 12:09:31 följande:
Nej, jag tycker inte – jag hänvisar till vetenskapliga fakta som visar att det inte är några problem att låta barn växa upp och äta veganskt. Du tycker, av okänd anledning och utan hänvisning till fakta, att det är fel, men eftersom det inte är underbyggt så är det inte så intressant.
"The American Dietetic Association and American Academy of Pediatrics (AAP) agree: Well-planned vegetarian and vegan eating patterns are healthy for infants and toddlers."
www.eatright.org/Public/content.aspx?id=8060&...
Som kuriosum kan nämnas att de även skriver att “Cow’s milk, soymilk, rice milk and homemade formulas are not appropriate for babies during the first year because they have the wrong ratio of protein, fat and carbohydrate. They are also missing important nutrients for health, growth and development”
The British Dietetic Association:
"Is it safe to wean onto a vegetarian or vegan diet?
Children can grow and develop normally on a vegetarian or vegan diet , although more attention needs to be given to ensure that nutritional needs are met"
www.bda.uk.com/foodfacts/WeaningYourChild.pdf
Och även professor Åke Bruce på Livsmedelsverket håller med:
"Är man medveten om riskerna och kunnig i näringslära bör det inte vara några större problem. Och min erfarenhet är nog att de flesta svenska veganer som föder upp sina barn på vegankost är kunniga medvetna föräldrar."
Föräldrar & barn. Överlever veganbarnen? 1999: 40-43.
Här kan du läsa om vad man bör ge barn som växer upp veganskt; där finns många alternativ till soja och ytterligare vetenskapliga hänvisningar:
www.vegansociety.com/lifestyle/nutrition/infa...
Och här är fler:
www.vrg.org/nutshell/kids.htm
Jag har mängder med fakta och interventionsstudier av kvalitet som stödjer den holistiska syn på kost som jag själv tror på. Både för hälsan och viktnedgång. Den kosten innebär naturlig mat gärna ekologisk närproducerad myket vilkött, en del mjökprodukter och en stor del av vad våra föräldrar och morföräldrar klassade som grönsaker (kål, broccoli, blomkål tex) Jag har en utbldning i ryggen som ger mig trygghet i att kunna säga att rent krasst är det svårt att vara vegan om man inte har kunskap som många saknar och vänd inte detta till att jag säger att det är omöjligt. Jag står fullt fast vi min åskit att barn inte bör vara veganer och detta baserar jag på att det är svårt att få in sig fullvärdigt protein och protein och fett är det enda essentiella i vår kost. Kolhydrater kan man i stort sett klara sig utan och framförallt spannmål som innehåller fytinsyra bland annat som för våra kroppar är ett gift detta bör precis som bönor ätas med försiktighet och glute tycker jag man helt ska utesluta då det föross icke är en artriktig föda. Jag ser också ett problem att få en bra balans mellan omega 3 och 6 då omega3 halten i vegetabilier är oerhört låg jämför med fisk och gräsbetat kött. En oblans i den fördelningen leder till kroniska inflammationer då omega6 är inflamatoriskt.
Som vuxen och om man mår bra av vegankost så ser jag inga problem men för barn som växer tycker jag att man ska tillföra protein i animalisk form och fett i form av riktigt mätta antiinflamatoriskt som tex smör ghee eller kokosfett.
Ang livsmedelsverket så är det bra att de finns men deras råd till oss svenskar baserar sig på forskningsfusk som har styrt våra kostråd till vad de är idag. Den största skandalen i vår morderna historia när det kommer till kost.
Som sagt jag poängterar igen att jag står för min åsikt och du står för din och jag respekterar den men håller absolut inte med. Och när det kommer till forskning så stödjer sig många på detta men vänder man bladet och läser nästa studier på pub med tex så hittar du en stuide som säger det motsatta. Det är också högst intressant att veta om det är en observations eller interventionsstudie innan man litar fullt och blint på den. En observationsstudie ger ett samband och detta är ofta de som vi läser om i media. "fett är farligt" mättat fett är nyttigt" det kunde lika gärna stå att människor med en tändare får mer lungcancer än de som inte har det vilket är ett sant samband men givtvis orsakar inte tändaren cancer utan det finns en annan orsak..