• Svar på tråden Arsenik i barnmaten!!!!
  • flingansnö
    Cherie skrev 2011-01-27 12:05:06 följande:
    Här finns råd till föräldrar och sjukvården: www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frag or-och-svar/Mat-for-spadbarn/Fragor-och-svar-om-ma ngan-arsenik-och-kadmium-i-barnmat/
    länken funkade inte
  • Rockan
    flingansnö skrev 2011-01-27 12:02:57 följande:
    Rockabillan: Har du ngra tips på hur man kan udnvika miljögifter? Som inte är alltför komplicerade?
    Välja ekologiskt är jättebra. Tvätta alltid alla kläder och textilier före användning, välj nappflaskor och matkärl i glas istället för plast, kolla igen alla hudvårdsprodukter, deo och smink, där finns MYCKET skit! En början
  • Rockan
    Rockan skrev 2011-01-27 12:06:43 följande:
    Välja ekologiskt är jättebra. Tvätta alltid alla kläder och textilier före användning, välj nappflaskor och matkärl i glas istället för plast, kolla igen* alla hudvårdsprodukter, deo och smink, där finns MYCKET skit! En början
    *Igenom
  • Flickan och kråkan
    Rockan skrev 2011-01-27 12:06:43 följande:
    Välja ekologiskt är jättebra. Tvätta alltid alla kläder och textilier före användning, välj nappflaskor och matkärl i glas istället för plast, kolla igen alla hudvårdsprodukter, deo och smink, där finns MYCKET skit! En början
    Jag läste någonstans att kläder med mörka färger behöver tvättas runt 30-40 gånger för att gifter etc. ska försvinna......helt galet. Bra för lillebror som ärvt allt....
  • Floff

Någon som vet vilka grötsorter det gäller? Mannagryn/vete ja, men vilka märken osv?

• Abby76
    flingansnö skrev 2011-01-27 11:47:21 följande:
    ja eller hur!! JAg har tusen tankar i huvudet nu!!  Tänk om sonens autism beror på att han fick ersättning!!!  och tänk om dottern får det också då!! oCVh hur är det med den vanliga barnmaten? Vågar man lita på att den inte innehåller tok? Jag ska bara ge dottern hemlagat från och med nu!!
    Blir lite nyfiken på hur du ska mäta halterna kadmium och arsenik i din egenlagade barnmat? Hur vet du att det är lägre halter i din egen mat som du lagar själv?
  • flingansnö
    Abby76 skrev 2011-01-27 12:58:10 följande:
    Blir lite nyfiken på hur du ska mäta halterna kadmium och arsenik i din egenlagade barnmat? Hur vet du att det är lägre halter i din egen mat som du lagar själv?
    nja, det var ju det jag insåg senare i tråden också..... hur man än vänder sig har man svansen bak liksom.... jag har insett att jag överreageade utan att ha läst på tillräckligt. Vilket är lite ovant för mig som sällan faller i dessa gropar, men men ibland händer det. Nu är jag lugnare.
  • Idha

www.sciencedirect.com/science&_udi=B6T6R-521M6H5-4&_user=10&_coverDate=01%2F25%2F2011&_alid=1622853204&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_zone=rslt_list_item&_cdi=5037&_st=13&_docanchor=&_ct=2&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=4971621f6b041c2e1ba1695d315da7dd&searchtype=a

Studien finns här, men så länge man är privatperson måste man betala för att ta hem pdf:en. Troligen går den att få hem gratis om man sitter på sitt universitets nätverk. Om någon får hem den - meddela gärna resultatet.

Svar på tråden Arsenik i barnmaten!!!!