• paron

Har jag inte kämpat tillräckligt?

Har skrivit en liknande tråd som anonym tidigare men lade den på fel ställe. Jag kanske får mer svar om den nu ligger rätt.
    Tänkte inte skriva ner hela historien här utan tar det lite kortfattat så får nu fråga om ni undrar över något.

Jag har en dotter på snart 2 år. Jag och fadern separerade i oktober 2009.
    Min dotter blev boende hemma hos mig och tiden efter separationen var svår. Jag och fadern kom inte överrens men han bestämde att han skulle ha dottern varannan lördag och så har det varit nu.
    Han själv har inte lagt någon energi på det hela utan det är jag som har hört av mig samma vecka och frågat om han vill ha henne, det är jag som har lämnat och hämtat, packat med blöjor, välling, kläder osv.
    För ett tag sedan så börja jag märka att dottern saknar sin pappa och hans nya flickvän. Jag har sedan dess försökt att utöka umgänget med iallafall en hel helg varannan vecka, men fadern vägrar.
    Nu har jag gett upp och orkar inte tjata på honom mer.
    Jag har börjat studera och till hösten så börjar jag studera på högskolan som ligger ca 3 mil från våran nuvarande bostad. Har då tänkt att flytta ihop med min pojkvän, så att jag kommer närmare skolan och min dotter får ett nytt dagis. Jag har varit så glad över våra planer, det känns som om jag äntligen har hittat tillbaka till mig själv och att vi kommer att bli en hel familj.

Jag berättade för dotterns fader att vi förmodligen kommer att flytta till hösten.
    Jag får då till svar att "Du kan inte bara flytta, jag ska ha M varannan vecka när hon blir 2.5"
    "Du kan glömma det".

Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Vad gör jag nu?
    Han kommer inte att skriva under och godkänna varken flytten eller hennes nya dagis.

Hur löser jag det här?
    Vad är bäst för min dotter?
    Någon som varit i samma situation?

Är det dax att ansöka om enskild vårdnad?

Tips och råd önskas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-30 18:18
    Hittade på min gamla tråd. Man kanske skulle skriva ner några rader :)

Jag struntade i att flytta eftersom pappan sagt att han skulle ha dottern varannan vecka. Vi skulle börja trappa upp umgänget och från och med sommaren skulle hon börja vara där varannan vecka. Det blev inte av, han struntade i det.

Jag flyttade tillslut, fick genomgå en utredning på Skatteverket innan hon blev skriven på våran nya bostad. Dagis löste sig utan hans underskrift.

Idag ser deras umgänge likadant ut. Varannan helg, när han själv känner för det. Han har kommit och gått som han har velat och gjort min lilla tjej besviken ett antal ggr. Som tex denna helg då hon skulle till honom, men han struntade i det.

Så nu finns det inget varannan helg för honom mer. Hon vill inte åka dit mer heller så det är bäst för alla så här. Tycker synd om tjejen bara som har en sådan idiot till far.

För övrigt mår vi bra, trivs i den nya staden, har dagis 30 meter från vårat hem och jag är klar med min utbildning i december :)

Nog allt har jag kämpat på i 4 år med allting och det har lönat sig också.

Det går bara man vill och jag är lycklig över att jag har världens vackraste dotter :)
  • Svar på tråden Har jag inte kämpat tillräckligt?
  • Anonym
    paron skrev 2011-01-31 19:00:54 följande:
    Jo, det skulle göra stor skillnad om jag fick enskild vårdnad.
    Jag vill inte bli av med honom. Jag vill att min dotter ska ha sin pappa ch jag VILL att han ska kunna ha henne varannan vecka, menjag vet att det aldrig kommer att bli så. Han säger mycket för att förstöra och sedan när det väl kommer till kritan så struntar han i det.
    Jag vill gärna nu berätta allt för honom om dagis, allt hon säger, gör, allt hon lär sig men han vill inte höra. När jag väl lämnar henne så tar han bara henne och går iväg. Jag får inte komma in till honom och se hur dem bor heller. Och när jag hämtar henne så vill jag veta vad dem har gjort och om hon sovit och ätit bra, men han bara lämnar henne och går in. Knappt att han säger hej då till henne.
    I julas ville jag ge honom ett julkort på dottern i tomtedräckt. Huur fin som helst var hon, men han ville inte ha.

Jag försöker ju verkligen att göra honom delaktig i ahennes liv, men det är så svårt när han inte vill.
    Sen att han helt plötsligt kommer och säger att han ska ha henne just när jag ska göra något med mitt liv, säger väldigt mycket för mig eftersom jag vet hur han är och jag litar inte på honom.

Hans sambo tyckte jag gott om och litar på när det gäller att hon sköter min dotter. Trots att hon är väldigt ung, bara barnet själv. Tror hon precis fyllt 17 när dem träffades.
    Men har nu fått reda på av mina vänner att hon har pratat illa om mig och kallat mig diverse saker.
    Jag blir så ledsen för jag tyckte verkligen gott om henne.

Ja, barnen har absolut rätt till båda föräldrarna..
    Du har ingen rätt att komma in i hans hem. Sen har du inte riktigt att göra med vad hon äter eller hur mycket hon sover heller, även om du vill tro det. Det räcker med att du får veta att hon har ätit och sovit.

Varför litar du på rykten och låter det förstöra en i övrigt bra relation? Prata ut med tjejen istället.
  • paron
    Anonym skrev 2011-01-31 19:20:11 följande:
    Du har ingen rätt att komma in i hans hem. Sen har du inte riktigt att göra med vad hon äter eller hur mycket hon sover heller, även om du vill tro det. Det räcker med att du får veta att hon har ätit och sovit.

Varför litar du på rykten och låter det förstöra en i övrigt bra relation? Prata ut med tjejen istället.
    Nej jag har väl ingen rätt att komma in hos honom men jag vill ändå prata med honom om hur dagen har varit och om hon har sovit bra på natten. Det vill väl varje förälder veta?
    Vem är du som kan säga vad som räcker för mig?
    Jag bryr mig ju bara om mitt barn och vill kunna prata med pappan om våran dotter.
    Som två vuxna människor ska det inte vara något problem ju!
  • Anonym

Ts jag sa tidigt i tråden att i min yrkesroll ser jag inget som skulle ge dig enskild vårdnad, det säger jag av omsorg till dig. Men vill du kosta på tr gör det. Du får flytta vart du vill nu med MEN inte ert barn. Tar du barnet och flyttar utan pappans godkännande kan pappan stämma dig i tr och kan då få boende och vårdnad. Ja ts jag ser detta varje vecka. Spar dina pengar kom överens med fr för just nu har du fortfarande inte tagit upp nåt som tr skulle överväga enskild vårdnad. Jag förstår att du vill ert barns bästa men det krävs bra mycket mer för ev en du uppgett här. Du vill har råd om hur du ska leva vidare men många kanske inte kan ge dig det för många kanske kämpar själva som du gör och det som funkar idag kanske inte funka igår. Du måste försöka det som funkar för er göra det bästa av situationen som du befinner dig i. Att pappan säger han vill ha vv är superbra o ur tr synsätt är det oftast här och nu som spelar roll inte vad som hänt eller vad som ev kan hända i framtiden utan här och nu.

• gladare

Oj vilket liv det blivit i tråden. Jag har en fundering ts du bara klagar o klagar på pappan, han bryr sig inte, vill inte ha barnet, vill BARA förstöra för dig för du inte ska få plugga o få ditt drömyrke. Du får inte titta in o se hur de bor osv osv osv. Gör pappan nånting bra ts i dina ögon? För mig känns det som du bara fokuserar på negativa saker o upplevelser, ja jag gör som du o läser mellan dina rader precis som du läser in sånt vi inte skrivit. Sen undrar jag oxå varför du tillåter pappan ha sånn makt i ditt liv? För skulle du inte tillåta det då hade du fixat till det med plugg bli sambo o bli självförsörjande ändå utan att haka upp dig på papper hit o dit. Du har fått konkreta tips på dagis som inte kräver underskrift av två bla. Mitt råd ts ta makt i ditt liv igen men med rätt verktyg så ni alla tre kan bli lyckliga o göra det bästa för barnet.

• paron
    gladare skrev 2011-01-31 20:21:50 följande:
    Oj vilket liv det blivit i tråden. Jag har en fundering ts du bara klagar o klagar på pappan, han bryr sig inte, vill inte ha barnet, vill BARA förstöra för dig för du inte ska få plugga o få ditt drömyrke. Du får inte titta in o se hur de bor osv osv osv. Gör pappan nånting bra ts i dina ögon? För mig känns det som du bara fokuserar på negativa saker o upplevelser, ja jag gör som du o läser mellan dina rader precis som du läser in sånt vi inte skrivit. Sen undrar jag oxå varför du tillåter pappan ha sånn makt i ditt liv? För skulle du inte tillåta det då hade du fixat till det med plugg bli sambo o bli självförsörjande ändå utan att haka upp dig på papper hit o dit. Du har fått konkreta tips på dagis som inte kräver underskrift av två bla. Mitt råd ts ta makt i ditt liv igen men med rätt verktyg så ni alla tre kan bli lyckliga o göra det bästa för barnet.
    Jag vet att jag ser mycket negativt på saker och ting just nu. Men jag blir så avskärmad då det händer mycket och det är mycket på gång.
    Just nu kan jag faktiskt inte komma på något bra som pappan gör, ärligt.

Nej, jag ska inte låta han förstöra och jag ska ta tag i detta ändå. Fast flytta utan hans tillåtelse törs jag inte för då slår det väl tillbaka på mig själv sedan.
    Men jag ska allt lösa det... ska bara komma på hur.
    Därför ser jag fram emot ett samrabetsamtal med fadern eller också ett eget möte med fam.rätten då jag kanske kan få insikt vad som är bäst för dottern och om jag kan få något tips på hur jag ska göra.

Ja, jag såg att jag har fått tips om dagis, att inte båda två måste skriva under och det tänker jag använda mig av. Det var ett jätte bra tips. TACK SÅÅ MYCKET :)
    Jag ska ta åt mig av alla tips jag får här inne..

Jag är verkligen tacksam till 100%
  • jejono

Du kämpar bra för din dotters skull. Bra jobbat MEN kanske dags att han själv börjar hämta er dotter? Ska väl inte vara så att han styr hela ditt liv. tycker du gjort mycket bra MEN nog fan ska du sluta serva honom....Vill han träffa er dotter så löser han det, Vill han inte ja vad mer kan du göra? Dags för honom att mogna.Lycka till men du kan inte lösa allt till honom haan måste ju vilja själv träffa sin dotter:)

• Anonym (66)

TS, det behövs inte så mycket för att få enskild vårdnad som alla här varnar dig för. Jag avskyr det faktumet eftersom min bästa vän, VÄRLDENS bästa pappa, blev av med vårdnaden på det viset. Han hade varit pappaledig i drygt 6 månader, enormt engagerad i barnet, en sån där dröm-pappa som läste varenda "du ska bli pappa"-bok som fanns under graviditeten och fullkomligt älskade tanken på barn och familj.

När deras förhållande kraschade var mamman fylld av bitterhet och hämndbegär, och det enda hon behövde göra var att hävda svåra samarbetsproblem. Att det var hon som vägrade lämna ifrån sig barnet och förhindrade umgänge spelade ingen roll eftersom Soc och rätten enbart ser till barnets trygghet, och eftersom barnet bott hos mamman under separationen och knappt fått träffa sin pappa då hon vägrat, fick h*n bo kvar där. Samt att mamman fick enskild vårdnad eftersom samarbetsproblemen verkligen var ett faktum. Återigen var det hon som vägrade samarbeta, men eftersom barnet varit mest med mamman under separationen var det självklart att det skulle stanna där.

Min kompis hade inte en chans. Trots att han gjort allting rätt och försökt med ALLT för att få lika stor rätt att umgås med sitt barn som den rabiata morsan.

Så i vår tingsrätt här i stan skulle du inte behöva oroa dig för utfallet.

Jag förstår att du vill han enskild vårdnad för att underlätta det praktiska, och om du fortsätter jobba aktivt för ett bra umgänge tycker jag att du ska ha det också, särskilt eftersom pappan faktiskt sagt nej till mer kontakt med flickan. Enskild vårdnad för dig innebär ju i det här fallet egentligen någon förlust för pappan eftersom han ändå inte engagerar sig mer.

Varannan vecka kommer han ändå inte att få igenom så där abrupt, då får han ta chansen att börja med utökat umgänge under en längre tid och att han då sköter det och tar det ansvar han är skyldig till. 

Flytta kan du också göra utan att behöva oroa dig. Han har haft massor av chanser att ta del i hennes liv, men avböjt. Så att du skulle få det i nacken, särskilt som det inte påverkar hans umgänge, är inte troligt. Gör det nu, medan han ändå bara har henne en dag i veckan.

• Ramborg

Hoppas det ordnar sig TS.

Skillnaden mellan advokat och jurist är att advokat är en skyddad titel. Advokater är jurister som beviljats medlemskap i advokatsamfundet och lyder under vissa etiska regler, måste gå vissa kurser etc. Sköter de sig inte blir de utsparkade ur samfundet.

• paron
    jejono skrev 2011-02-01 09:18:34 följande:
    Du kämpar bra för din dotters skull. Bra jobbat MEN kanske dags att han själv börjar hämta er dotter? Ska väl inte vara så att han styr hela ditt liv. tycker du gjort mycket bra MEN nog fan ska du sluta serva honom....Vill han träffa er dotter så löser han det, Vill han inte ja vad mer kan du göra? Dags för honom att mogna.Lycka till men du kan inte lösa allt till honom haan måste ju vilja själv träffa sin dotter:)
    Jag vet att han måste börja visa lite engagemang för dottern sin. Men jag lämnar och hämtar bara för att hon ska få träffa sin pappa, också för att jag själv ska få vila och andas ut en dag. Det är det enda tillfället för mig att få vara lite själv.
    Jag ska ställa lite mer krav på honom på samarbetssamtalet och säga att jag inte ställr upp på allting längre.
  • paron
    Anonym (66) skrev 2011-02-01 09:49:19 följande:
    TS, det behövs inte så mycket för att få enskild vårdnad som alla här varnar dig för. Jag avskyr det faktumet eftersom min bästa vän, VÄRLDENS bästa pappa, blev av med vårdnaden på det viset. Han hade varit pappaledig i drygt 6 månader, enormt engagerad i barnet, en sån där dröm-pappa som läste varenda "du ska bli pappa"-bok som fanns under graviditeten och fullkomligt älskade tanken på barn och familj.

När deras förhållande kraschade var mamman fylld av bitterhet och hämndbegär, och det enda hon behövde göra var att hävda svåra samarbetsproblem. Att det var hon som vägrade lämna ifrån sig barnet och förhindrade umgänge spelade ingen roll eftersom Soc och rätten enbart ser till barnets trygghet, och eftersom barnet bott hos mamman under separationen och knappt fått träffa sin pappa då hon vägrat, fick h*n bo kvar där. Samt att mamman fick enskild vårdnad eftersom samarbetsproblemen verkligen var ett faktum. Återigen var det hon som vägrade samarbeta, men eftersom barnet varit mest med mamman under separationen var det självklart att det skulle stanna där.

Min kompis hade inte en chans. Trots att han gjort allting rätt och försökt med ALLT för att få lika stor rätt att umgås med sitt barn som den rabiata morsan.

Så i vår tingsrätt här i stan skulle du inte behöva oroa dig för utfallet.

Jag förstår att du vill han enskild vårdnad för att underlätta det praktiska, och om du fortsätter jobba aktivt för ett bra umgänge tycker jag att du ska ha det också, särskilt eftersom pappan faktiskt sagt nej till mer kontakt med flickan. Enskild vårdnad för dig innebär ju i det här fallet egentligen någon förlust för pappan eftersom han ändå inte engagerar sig mer.

Varannan vecka kommer han ändå inte att få igenom så där abrupt, då får han ta chansen att börja med utökat umgänge under en längre tid och att han då sköter det och tar det ansvar han är skyldig till. 

Flytta kan du också göra utan att behöva oroa dig. Han har haft massor av chanser att ta del i hennes liv, men avböjt. Så att du skulle få det i nacken, särskilt som det inte påverkar hans umgänge, är inte troligt. Gör det nu, medan han ändå bara har henne en dag i veckan.
    Äntligen känns det som om det finns någon som förstår precis vad jag menar.
    Pappan kommer absolut inte förlora något då jag inte vill sluta med hans umgänge. Skulle till och med vara super bra om han kan tänkas ha henne några fler dagar än bara lördag. Då blir jag glad för min dotters skull då hon saknar sin pappa så mycket och pratar om honom jämt.

Usch vad arg jag blir på människor som du skriver om. Hur kan man hindra en förälder att träffa sitt barn? Det är ju faktiskt inte pappan hon straffar utan barnet själv. Då kan hon ju lika gärna säga till barnet "Nu tar jag din pappa ifrån dig, du får aldrig mer träffa honom". Vad hemskt :( Stackars barn.
    Jag blir också jätte glad då du nämner att pappan är en dröm pappa. Jag får alltid tårar i ögonen när jag ser en pappa leka med sitt barn, eller drar en barnvagn. Det är så fint tycker jag.

Tack för jätte goda råd.

Nu har jag också lånat en massa böcker på biblioteket om barnets bästa, barnets rätt till båda föräldrarna, barnets rättigheter och familjens juridik. Så nu ska jag sätta mig ner och läsa.
    Så att jag har något hum om vad det är jag ger mig in på. Dessutom så tycker jag att det är väldigt intressant.
  • jejono
    paron skrev 2011-02-01 12:06:39 följande:
    Jag vet att han måste börja visa lite engagemang för dottern sin. Men jag lämnar och hämtar bara för att hon ska få träffa sin pappa, också för att jag själv ska få vila och andas ut en dag. Det är det enda tillfället för mig att få vara lite själv.
    Jag ska ställa lite mer krav på honom på samarbetssamtalet och säga att jag inte ställr upp på allting längre.
    Bra tänkt och även bra för barnets skull. Skönt att höra att någon tänker så. Kämpa på föe er skull. Lämmna över lite ansvar åt gången på lång sikt kan det ju hjälpa och till slut förstår han säkert att om du lämnar och han hämtar. Tror säkert han är van att bli serverad en hel del och då slipper man ju mycket... Lycka till
  • gladare

Ts jag tycker det är jättebra att du läser på vad som gäller med lagar o allt vad som kan tänkas behöva vetas, då kommer du även ett steg närmare att ta befäl i ditt liv. Använd kunskapen med sunt förnuft så hoppas jag allt ordnar sig till det bästa för ert barn

• paron

Jag tackar så jätte mycket för alla tips och råd!
    För den som är nyfiken på hur allt går så försöker jag uppdatera det på den här tråden.
    Väntar som sagt på svar från fam.rätten. Fadern fick två veckor på sig att svara. Det har nu gått en vecka!

• paron

Hittade på min gamla tråd. Man kanske skulle skriva ner några rader :)

Jag struntade i att flytta eftersom pappan sagt att han skulle ha dottern varannan vecka. Vi skulle börja trappa upp umgänget och från och med sommaren skulle hon börja vara där varannan vecka. Det blev inte av, han struntade i det.

Jag flyttade tillslut, fick genomgå en utredning på Skatteverket innan hon blev skriven på våran nya bostad. Dagis löste sig utan hans underskrift.

Idag ser deras umgänge likadant ut. Varannan helg, när han själv känner för det. Han har kommit och gått som han har velat och gjort min lilla tjej besviken ett antal ggr. Som tex denna helg då hon skulle till honom, men han struntade i det.

Så nu finns det inget varannan helg för honom mer. Hon vill inte åka dit mer heller så det är bäst för alla så här. Tycker synd om tjejen bara som har en sådan idiot till far.

För övrigt mår vi bra, trivs i den nya staden, har dagis 30 meter från vårat hem och jag är klar med min utbildning i december :)

Nog allt har jag kämpat på i 4 år med allting och det har lönat sig också.

Det går bara man vill och jag är lycklig över att jag har världens vackraste dotter :)

• Anonym (v)

Grattis till ett lite bra slut i alla fall. Toppen att du gav pappan en chans och ytterst tråkigt att han inte tog den, framför allt för er dotters skull. 

Skoj att du uppdaterade hur det gick. Får själv höra att jag ska ansöka om enskild vårdnad på grund av struligt umgänge men kan det vara gemensamt så är det ju på pappret ändå lite mer riktigt. 

• Rummeltass
    paron skrev 2011-01-28 13:47:53 följande:

Jag pratade med en som var vikarie för min handledare idag på Ifo.
    Hon tyckte att jag skulle stanna kvar på våran hemort och pendla till skolan istället.
    Det kanske är det bästa för dottern. Jag har kanske inte tänkt det så långt utan enbart vad som skulle vara bäst för ekonomin.
    Men jag måste ändå flytta och byta dagis så att jag kommer närmare centrum och kan ta bussen till skolan.
    Frågan är ju hur jag ska lyckas med det då han inte skriver på något...

Hur jag än gör så blir det krångel...

Det är på grund av detta som jag vill ansöka om enskild vårdnad. För att slippa sådan i framtiden.

Känner jag honom rätt så kommer han inte ta henne varannan vecka om ett halv år. Utan det är bara något han säger nu för att förstöra för mig.

Finns det verkligen inte någon som har varit med om en liknande situation? Jag vill bara veta hur jag ska komma ur detta och kunna börja leva mitt liv utan att behöva passa på honom och gå på hans villkor hela tiden. Jag orkar verkligen inte mer.

Du varken kan eller bör få enskild vårdnad för att du ångrar valet av far till ditt barn. Du bör däremot vara glad för att han är intresserad av sitt barn och vill ha henne varannan vecka. 

Givetvis skall du stanna kvar på orten och pendla. Tre mil för en vuxen är ingenting men att beröva din dotter hennes far är fruktansvärt. 
  • Rummeltass
    paron skrev 2011-01-28 19:17:38 följande:
    Ja, men jag är villig att kämpa på mer än så när det gäller min dotter. Jag vägrar acceptera att han ska förstöra vårat liv. Är det bäst för min dotter att hon inte får gå på dagis? Är det bäst för min dotter att hennes mamma varken kan studera eller arbeta för att dottern ej har barnomsorg?
    Det är nog upp till var och en hur länge man tänker stå på knä för exet. Jag tänker iallafall INTE göra det längre!
    Vissa väljer att kämpa för sitt barns rätt till 1000% och det tänker jag göra!!!

Det här gör jag inte för att jag själv ska ha det bra!!
    DU förstör ert liv! Det bästa för din dotter är att vara kvar på hennes trygga dagis och ha två fullvärdiga föräldrar, mamma och pappa. 

DU får göra dig omaket att pendla tre mil om dagen (tar ca 20 minuter med bil) och har ingen som helst ursäkt till att skita i vare sig jobb eller utbildning.  
  • Anonym (66)
    Rummeltass skrev 2013-05-17 23:56:58 följande:
    Du varken kan eller bör få enskild vårdnad för att du ångrar valet av far till ditt barn. Du bör däremot vara glad för att han är intresserad av sitt barn och vill ha henne varannan vecka. 

Givetvis skall du stanna kvar på orten och pendla. Tre mil för en vuxen är ingenting men att beröva din dotter hennes far är fruktansvärt. 
    Rummeltass skrev 2013-05-18 00:01:26 följande:
    DU förstör ert liv! Det bästa för din dotter är att vara kvar på hennes trygga dagis och ha två fullvärdiga föräldrar, mamma och pappa. 

DU får göra dig omaket att pendla tre mil om dagen (tar ca 20 minuter med bil) och har ingen som helst ursäkt till att skita i vare sig jobb eller utbildning.  
    Jag föreslår att ni läser inlägg #64 så får ni se vilken otroligt "intresserad" och "likvärdig" pappa han visade sig vara (det är ett uppdateringsinlägg eftersom tråden är två år gammal - TS, jag rekommenderar att du lägger din uppdatering i trådstarten också, annars kommer diskussionen att dra igång från början igen)

Det är väldigt intressant att se i backspegeln ibland, att TS inte alltid är en sabotör som vill utesluta barnets pappa, utan att han i stort sett gjort det på helt egen hand.

Lycka till, TS!

• paron
    Anonym (66) skrev 2013-05-18 07:07:57 följande:
    Rummeltass skrev 2013-05-18 00:01:26 följande:
    DU förstör ert liv! Det bästa för din dotter är att vara kvar på hennes trygga dagis och ha två fullvärdiga föräldrar, mamma och pappa.  DU får göra dig omaket att pendla tre mil om dagen (tar ca 20 minuter med bil) och har ingen som helst ursäkt till att skita i vare sig jobb eller utbildning.  
    Jag föreslår att ni läser inlägg #64 så får ni se vilken otroligt "intresserad" och "likvärdig" pappa han visade sig vara (det är ett uppdateringsinlägg eftersom tråden är två år gammal - TS, jag rekommenderar att du lägger din uppdatering i trådstarten också, annars kommer diskussionen att dra igång från början igen) Det är väldigt intressant att se i backspegeln ibland, att TS inte alltid är en sabotör som vill utesluta barnets pappa, utan att han i stort sett gjort det på helt egen hand. Lycka till, TS!

Jag har nu uppdaterat på trådstarten, tack för tipset :) Barnets pappa har fortfarande inte hört av sig något och det var nu 4 veckor sedan han hade umgänge med henne. Lyckligtvis så är barnet glad över att få vara hemma även denna helg.
Svar på tråden Har jag inte kämpat tillräckligt?