• Anden

tredje missfallet...

Undrar om det finns någon som delar mina erfarenheter...

Har under de senaste 8 månaderna haft tre missfall, samtliga innan v7. Vid alla tre tillfällen har det rört sig om missed abortion, dvs, har fått genomgå behandling efteråt då kroppen inte själv fattat att graviditeten avstannat. Väntar nu på min behandling för nr 3 som hände i helgen. Jag har fått genomgå en missfallsutredning, och allt ser bra ut. Dock känns hela situationen helt hopplös och jag är less på att gå omkring och känna mig som en vandrande kyrkogård. Någon som varit med om liknande och som kan ge mig lite tips på vägen?

Allt är mer än välkommet...

• Svar på tråden tredje missfallet...
  • Anden

Måste bara få kräkas lite mentalt... Har fått två samtal idag av vänner som vill berätta... de ska få barn. Och jag är såååååå glad för deras skull. Verkligen!
    Varför känns det som att något dör i en varje gång man får ett sådant samtal...

• BettanB

Tipsar också om tråden Irma skrev om högre upp; där finns mycket samlad kunskap om habituell abort (upprepade missfall). Jag är själv i v.39 nu efter 5 (minst) mf/ma på raken tack vare en experimentell behandling (innohep) och noggrann uppföljning från kunnig läkare.

Irma skrev 2011-01-25 21:44:49 följande:
    Välkommna till våran tråd om ni vill:

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html

Här finns många kloka med diagnosen habituell abort (upprepade missfall).
    Sorg i BettanMansion.
  • dumkropp

Ja du Anden, det är väl det valet vi har - gråta eller skratta, eller hur? :)
    Jag försöker vara optimistisk - men det är banne mig inte lätt.

Borde egentligen läsa på om habituell abort - men ärligt talat är jag rädd för vad jag kommer läsa och lära mig. Jag är så rädd att få ett slutgiltig besked att det är kört! Nämnde jag att det inte är lätt att vara optimist? ;)

Fast det kanske är bättre att få veta så kan man sluta med att försöka bestiga Mount Everest varje månad? Och istället njuta av att vara med varann. För det tär på krafterna, på alla sätt och vis.

Var i sporthallen häromdan, jag var så nära att gråta så fort jag såg ett litet spädbarn eller en tjej med mage....det är ju till slut allt man ser.

Blä...nu får det vara slut med självömkan. Ska läsa lite istället - kanske finns det en strimma av hopp nånstans?

Natt på er! Sov gott :) 

• apricos

Vill bara berätta lite hur det går för mig ....

Jag har nu bytt läkare efter att ha varit hos en som sagt att allt ser bra ut och allt är som det ska.

Min nya läkare har nu satt mig på en dunderkur av tabletter, Jag kommer få precis samma behandling som kvinnor som genomgår IVF får. Han tror stenhårt på att detta kommer latt yckas, och jag tror på honom.

Det jag vill säga är att byt läkare tills ni hittar någon som bryr sig om ert problem.

Hans kur kanske inte ger oss en bebbe, men han har gjort resan mycket lättare, och han gör mig glad och hoppfull.

• Ninninn

Får man fråga va det är för dunderkur du har fått? De e väl som du säger man får gå runt till olika läkare tills man hittar någon som bryr sig!

• apricos

Hihihi ...

Om jag säger såhär, Jag gick hem med en ICA kasse full av piller =)

Först fick jag en kur som ska ta bort ev svamp, så det är rent och bakteriefritt i fiffi.
    Sen ska jag äta blodförtunnande vilket gör att ägget ska fästa bättre och ge bebben bättre blodflöde.
    Pergo för att få ett bra ägg
    Ovitrell för att det ska släppa i rätt tid och att maxa våra chanser att pricka rätt dag
    Sen när vi blir gravida ska jag äta Progresteron för att moderkakan ska bli bättre.

(Ska tillägga att jag har PCO)
    Men ingen av mina tidigare läkare har sagt eller hjälpt mig fasten jag haft det.

Så nu ska jag blöda klart efter mitt MA, och vänta på nästa mens.

Ska även tillägga att han kikade på min mans rackare och även han fick en kur mot bakterier och svamp för att dom ska vara i bästa form!

• Anden

Skönt för dig Apricos!
    Ja du, det där med läkare verkar verkligen vara a och o. Jag läste någonstans på forumet om ett omega-6preparat som heter Glandin 25 som tydligen har knaprats av många som försöker få barn. Knallade ner till hälsokost idag och fick höra att det tagits bort från marknaden. Någon som har något annat tips på liknande preparat?

• Vilja våga kunna
    apricos skrev 2011-02-01 14:30:53 följande:
    Hihihi ...

Om jag säger såhär, Jag gick hem med en ICA kasse full av piller =)

Först fick jag en kur som ska ta bort ev svamp, så det är rent och bakteriefritt i fiffi.
    Sen ska jag äta blodförtunnande vilket gör att ägget ska fästa bättre och ge bebben bättre blodflöde.
    Pergo för att få ett bra ägg
    Ovitrell för att det ska släppa i rätt tid och att maxa våra chanser att pricka rätt dag
    Sen när vi blir gravida ska jag äta Progresteron för att moderkakan ska bli bättre.

(Ska tillägga att jag har PCO)
    Men ingen av mina tidigare läkare har sagt eller hjälpt mig fasten jag haft det.

Så nu ska jag blöda klart efter mitt MA, och vänta på nästa mens.

Ska även tillägga att han kikade på min mans rackare och även han fick en kur mot bakterier och svamp för att dom ska vara i bästa form!
    Oj! låter som om du haft en väldig tur! I tråden som Irma och Bettan tipsat om är det många som fått kämpa länge för att få det du fick! Grattis! Jag håller tummarna för att det funkar fin fint! :)
    Anden skrev 2011-02-01 17:52:25 följande:
    Skönt för dig Apricos!
    Ja du, det där med läkare verkar verkligen vara a och o. Jag läste någonstans på forumet om ett omega-6preparat som heter Glandin 25 som tydligen har knaprats av många som försöker få barn. Knallade ner till hälsokost idag och fick höra att det tagits bort från marknaden. Någon som har något annat tips på liknande preparat?
    Jag är lite dåligt insatt men tror det är så här: Glandin 25 gör att slemhinnorna ska bli tjockare och hjälpa ägget att fästa, Bisolvon (hostmed.) är slemlösande som ska göra att "slemmet" blir tunnare så spermierna lättare tar sig fram till ägget.

Vet inte riktigt... men jag och sambon åt bisolvon under två cyklar och plussade båda gångerna. Har precis en tjej i en annan tråd jag följer som också plussat med Bisolvon. Fast det är ju inte säkert att man har just det problemet.

Sen har jag även ätit (äter) blodförtunnande i form av 1/3 tab. Albyl Minor, antar att apricos fick trombyl?
  • apricos
    Vilja våga kunna skrev 2011-02-01 23:47:08 följande:
    Oj! låter som om du haft en väldig tur! I tråden som Irma och Bettan tipsat om är det många som fått kämpa länge för att få det du fick! Grattis! Jag håller tummarna för att det funkar fin fint! :)
    Anden skrev 2011-02-01 17:52:25 följande:
    Skönt för dig Apricos!

Det är precis det jag menade, jag gick på Ultragyn i stockholm och grät i över ett år tills jag blev skitförbannat på deras nonchalans så jag sökte mig vidare. 

Ultragyn sa att jag  inte kunde få hjälp fasten vi inte fått barn efter ett år då jag haft missfall och då hamnar man i en annan kö, (tre missfall för att utredas)

Jag sökte mig till en annan läkare som skrev ut pergo vid första besöket + tittade på min man vilken ingen annan läkare tänkt på innan (Vilket var bra då min man hade bakterier bland sina rackare som gjorde att bara 40 % av dom levde), jag blev gravid efter första mensen, tyvärr blev det MA.

Men nu fick jag denna kur utan att jag behövt kämpa för det hos min nuvarande läkare. Han gör allt för att hjälpa oss och uppmuntrar oss till att tex laga mat till varandra mm. Han är jätte mänsklig och förstår att vi har en tuff period.

Så mitt tipps är BYT, så fort du känner i magen att du inte blir behandlad rätt.
    Jag önskar att jag gjort det tidigare och spart ett år av tårar och frustration.

• Cliine

Det verkar vara en snårig djungel. Jag har haft två MA på rad (ingen mens emellan). Fick läkaren att ta prov på sköldkörteln men för att kolla upp risk för blodproppar etc hänvisade hon till vårdcentralen (har problem med proppar i familjen). Kunde inte göra något annat sa hon eftersom jag inte haft tre missfall... Känns så konstigt att de kollar allt eller inget. Är väl bättre att kolla upp kända problem tidigare än att kolla allt efter ett ev nästa MF/MA... Hur har ni resonerat kring självmedicinering med Albyl minor. Jag känner mig förvirrad hur jag ska göra. Känns som man måste agera läkare åt sig själv... Hur tänker ni kring att bli gravida direkt efter MF/MA utan mens emellan?

• Vilja våga kunna
    Cliine skrev 2011-02-23 13:05:52 följande:
    Det verkar vara en snårig djungel. Jag har haft två MA på rad (ingen mens emellan). Fick läkaren att ta prov på sköldkörteln men för att kolla upp risk för blodproppar etc hänvisade hon till vårdcentralen (har problem med proppar i familjen). Kunde inte göra något annat sa hon eftersom jag inte haft tre missfall... Känns så konstigt att de kollar allt eller inget. Är väl bättre att kolla upp kända problem tidigare än att kolla allt efter ett ev nästa MF/MA... Hur har ni resonerat kring självmedicinering med Albyl minor. Jag känner mig förvirrad hur jag ska göra. Känns som man måste agera läkare åt sig själv... Hur tänker ni kring att bli gravida direkt efter MF/MA utan mens emellan?
    Prova 1/3 albyl minor från nästa äl. Det gjorde jag plus att jag fick levaxin, 15 veckor idag.
    Har du fått svar på dit sköldkörtelprov?
  • kramizar79

Hej! jag är i samma sitts som dig Ts! Tre MF på 6 månader ( har dock en son på 3 år ).. Men jag undrar som du, hur orkar man?

• Vilja våga kunna
    Cliine skrev 2011-02-23 20:14:08 följande:
    Nix. Tog provet idag. Är det några risker med Albyl?
    Det finns alltid risker, men som du säger finns proppar i familjen. Du kan välja att äta över v.12 bara, en del som gör det. Jag äter fortfarande men har trappat ner till 1/4 och kommer att fortsätta med det fram till 3-4 veckor innan bf.
Svar på tråden tredje missfallet...