• AK72

Pre-school i USA

Hej alla!

Vi vill gärna ha tips och råd om pre-school i USA. Vi planerar att bo i Louisiana 2012. Våra döttrar kommer då att vara 3 och 5 år gamla. Hur ska vi tänka? Vi vill gärna att de ska få träffa amerikanska barn och få möjlighet att lära sig engelska. Vad är det som gäller när man går i skola i USA, funkar de statliga skolorna ok eller är privat det som man ska satsa på? Vad är månadsavgiften på ett ungefär?

Snälla ni som har erfarenhet av det här, hör av er!

Tack på förhand,
    Anna-Karin

• Svar på tråden Pre-school i USA
  • Tow2Mater

Om man inte väljer att bosätta sig i typ innerstadsghetton är den statliga skolan helt ok. Skoldistrikt rankas, så om man har möjlighet att välja kan man ju välja ett distrikt som rankas högre än andra.
    Se t ex här:
    www.savvysource.com/preschools/search/

Kostnad beror på var man bor, det kan variera ganska stort.
    "Depending on where you live and the quality of the preschool, average costs range from $4,056 to $11,678 per year ($338 to $973 monthly), according to the National Association of Child Care Resource & Referral Agencies (NACCRRA)."
    Och se t ex här:
    www.costhelper.com/cost/education/preschool.html

• evaoregon

Är det förskola eller grundskola du funderar över eller båda?  Förskolorna är nästan alltid privata och dyra.  Ifrån 5 års ålder kan barn gå i grundskola (första året på kindergarten) och då finns det kommunala skolor att välja på.  De kan vara bra, men det är bäst att kolla upp hur de är just där ni tänker bo.

Fråga gärna inne på USA-tråden

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50066376.html

• sheepdog23

Det beror på staden, men en del har preschool via kommunala skolor redan från 4 års ålder. Där jag växte upp hade vår community center preschool några dagar i veckan mot en liten summa. Preschool (som barnomsorg) finns, men i skolform kan det koster en del för att man oftast ska gå till de privata. Prata med staden där ni kommer bo och de kan ge dig en del tips. En bra källa för allt som händer är oftast biblioteket.

Svar på tråden Pre-school i USA
Nästa tråd från kategorin Förälder: Skola
  • Anonym (!!!)

Vilket ämne är svårast?

Min son går just nu i årskurs 8, han siktar på A i alla so-ämnen. Jag säger att det viktigaste är att få godkänt. Hans lärare har sagt till honom att i Historia och Religion är det i princip omöjligt att få A i årskurs 8, och att det skulle vara lättare att få A i årskurs 9. Någon lärare här som vet att det stämmer? Vad är det som gör det så svårt att få A i årskurs 8?

• Svar på tråden Vilket ämne är svårast?
  • Spucks

Det låter väldigt märktligt. Har din son kanske missförstått och läraren menade att det för din son är nästan omöjligt, inte generellt?

• Anonym (Eric)

När han går i 9:an är ju ändå betyget i 8:an historia, eller?

• Anonym (!!!)
    Anonym (Eric) skrev 2025-03-21 17:22:19 följande:

När han går i 9:an är ju ändå betyget i 8:an historia, eller?

Man har historia varje år.
  • Anonym (!!!)
    Spucks skrev 2025-03-21 17:20:27 följande:

Det låter väldigt märktligt. Har din son kanske missförstått och läraren menade att det för din son är nästan omöjligt, inte generellt?

Nej han menar inte just för min son att det skulle vara omöjligt, han har alltid haft bra betyg och han måste ha menat generellt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (!!!) skrev 2025-03-21 17:52:07 följande:
    Personen menar att betyget åttan ändå skrivs över i nian. Det är ett flytande betyg som endast blir permanent efter vårterminen i nian, vilket också är det man söker gymnasium på.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (!!!) skrev 2025-03-21 17:52:51 följande:
    Nej han menar inte just för min son att det skulle vara omöjligt, han har alltid haft bra betyg och han måste ha menat generellt.
    Kan detta bero på att allt innehåll i kursen som betygsätts inte lärts ut under de första två åren? Isåfall är det helt rimligt att det är svårt att uppnå betyget A redan nu. I regel så är man gärna mer konservativ med betygen de första åren för att inte behöva sänka i nian. Då höjer man lite mer istället. 
  • Anonym (Hur?)

Jag blir nyfiken på vad din son gör för att uppnå betyget A?

Är det här något han ägnar mycket tid åt? Tänker att det lättaste sättet att få ett högt betyg är att exempelvis läsa böcker inom områdena som dom läser om i skolan, fast på ett mer komplext sätt. Vi säger andra världskriget, finns massa böcker om det. För att kunna analysera och reflektera måste han ju 

1. veta vad som hänt

2. kunna resonera och analysera plus jämföra. Typ hur kunde kriget ske? finns det likheter med andra krig eller något i nutiden. 

För att få dom högre betygen är det detta som krävs. Så vad gör din son? 

• Spucks
    Anonym (!!!) skrev 2025-03-21 17:52:51 följande:
    Att han alltid haft bra betyg betyder ju inte att han per automatik ska få ett A. Fråga läraren vad han menar med det, eller vad det beror på att det ska vara så mycket svårare att få ett A i 8an än i 9an.
  • Anonym (Eric)
    Anonym (!!!) skrev 2025-03-21 17:52:07 följande:
    Jag tänkte vara lite vitsig. Betyget i 8:an är inte det viktiga betyget utan det är betyget i 9:an som gäller.
Svar på tråden Vilket ämne är svårast?