• Rosy

Hur löser man matningen på natten?

Hej, jag ammar i dagsläget men håller på och trappar ner. Han äter flera gånger per natt och nu när jag ammar går det ju smidigt men hur sjutton gör ni andra som flaskmatar på nätterna? Min bebis kommer ju bli helt galen och jag ska springa ut i köket och mixtra med flaskan innan han får det. Han är snart 8 månader och jag hade hoppats att ätandet på natten skulle avta men finns ännu inga tendenser till det...

• Svar på tråden Hur löser man matningen på natten?
  • Pumpkin

Ha en termos med varmt vatten i samt pulver och flaska bredvid sängen, alternativt kör med tetrapack på natten.

Går han upp som han ska i vikt? Vad händer om du bara ger napp när han vaknar på natten? Eller testar med vatten?

• Sylten

färdigblandad välling i kylskåpet. Bara att skaka om och värma. Funkar fint för oss.

• Kazeer

Så länge barnet åt ofta på natten hade jag färdigblandad ersättning i kylskåpet och den värmde jag när det var dags för mat. När barnet åt en gång på natten, värmde jag lagom mängd vatten i mikron, blandade i pulver och så var det färdigt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • allakantralla

Vi gjorde iordning en flaska på kvällen innan vi gick och la oss, som bara var att värma i mikron. Sen ställde vi klockan, gick upp och värmde och matade pojken i sömnen. Fungerade hur smidigt som helst.

• Lunamamma

Jag bestämde mig för att sluta amma på natten mellan kl 20-05 när min dotter var 9 månader. Det tog några dagar då hon vaknade ofta och blev ledsen när hon inte fick somna om vid bröstet, men sedan accepterade hon det och sov bättre. Jag har provat att ge välling på natten istället men det ville hon inte ha... Hon äter bättre dagtid nu istället. Min plan med nattvällingen var att ha en ren nappflaska och en tetra färdigblandad välling bredvid sängen och ge henne den rumstempererad vilket hon brukar gilla. Men, som sagt, hon ville inte ha. Ville nog mest ha närhet och det kan hon ju få utan mat.

• bergan

Kall tetra äter min son om han ska ha mat på natten, ibland får den lite varm om jag orkar. Han är 5månader

• Alexi

Vi har en vattenkokare som man kan ställa in på 40 grader. Den fylls med vatten på kvällen och är bara att trycka på och sen hälla upp vatten i flaska och i med pulver.

• gravida06

Vi hade som ovan skrev en termos med varmt vatten, så va det bara putta i lite kallare vatten och pulvret från en färdig pulver dosa. Funkade fin fint..

Nu behövde vår dotter inte mat lika mkt natte tid sen vi gav ersättning runt 22-23 då höll hon sej fram till 5-7 på morgonen. så oftast behövdes inte det iordning gjorda användas.

• yes79

Alla barn är ju olika, men min dotter 9 månader som flaskmatats helt sedan 2 månader har för länge sedan slutat gallskrika när hon inte får mat på sekunden, bara hon får komma upp och kolla så är hon helt lugn medans vi blandar iordning flaskan på morgonen (vi tar kallvatten direkt från kran och värmer i mikron, blandar sedan i pulver). Hon äter inte på natten men brukar vara rätt hungrig när hon vaknar på morgonen.

Det kan ju hända att din son vänjer sig vid det nya rätt snabbt också, även om det kanske blir skrik första gångerna. Hoppas det går bra för erGlad.

Svar på tråden Hur löser man matningen på natten?