• Loa74

Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......

Hej!Glad

Jag fick för ett år sedan reda på att jag endast kan få barn genom äggdonation. Vilket kom som en stor chock, som jag nu har bearbetat. Min gynekolog är precis i "görningen" att skriva remiss till Huddinge, det enda vi väntar på är min killes provsvar om hur fantastiskaFlört hans spermier är, eller inte är... innan hon kan skriva remissen.
    Jag har läst runt lite i olika trådar och jag undrar om någon nyligen varit på Huddinge och vet hur lång väntetid det är just nu. På deras hemsida står det 1½år. Det känns så otroligt länge......Speciellt när jag börjar bli till åren, har precis fyllt 37år.
    Hoppas någon vänlig själ härinne har tid och lust att svara!
    Tack!

• Svar på tråden Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......
  • Hjärtefröjd
    NinaCamilla skrev 2011-01-25 09:27:52 följande:
    Hej Loa,
    Vi fick precis bekräftelse för väntelista i Huddinge. Det står att kö är nuvarande 1-2 år och cirka 8-10 månader om man har en egen donator. Tydligen kan man nte tillämpa vårdgaranti här dvs. 3 månaders regel. De kan erbjuda endast en behandling pga.brist på donatorer. Kvinnan får inte ha fyllt 40 år vid något behandlingstillfälle. För min egen del har är jag 39 år gammal och kommer aldrig hinna till Huddinge.

Estra, vet du någon som har fått ersättning från F-kassan? Tanken slog mig att dom skriver ju att vårdgarantin gäller inte. Då kan de hävda att 1-2 år är rimlig tid att vänta. Ava Åbo tar 7400 EUR per behandling samt 1000 EUR för nerfrysning.
    I mina papper för IVF från Huddinge stod det också att vårdgarantin inte gällde (även min läkare sa att så var fallet). När jag sedan ringde Vårdgarantikansliet så visade der sig att vårdgarantin visst gällde och jag fick tid i Linköping några veckor senare.

Så ring Vårdgarantikansliet ock dubbelkolla vad som gäller vid äggdonation!
  • plupp06
    Estra, vet du någon som har fått ersättning från F-kassan? Tanken slog mig att dom skriver ju att vårdgarantin gäller inte. Då kan de hävda att 1-2 år är rimlig tid att vänta. Ava Åbo tar 7400 EUR per behandling samt 1000 EUR för nerfrysning.
    Jag har haft kontakt med en tjej som fått ersättning från försäkringskassan för äggdonationsbehandling utomlands. Har för mig att hon motiverade det hela med något i stil att att hon inte ville vänta flera år på behandling och beslutet gick igenom. Detta var några år sedan så jag vet inte om försäkringskassan bedöming har ändrats på något vis. Man kan få ersättning för själva behandlingen, flygresor och boende får bekostas ur egen ficka.

Tråkigt att du inte hinner komma fram i tid på huddinge Rynkar på näsan Ska du söka ersättning för ÄD utomlands så får nog inte heller ha fyllt 40 år för att vara berättigad?
  • plupp06
    Hjärtefröjd skrev 2011-01-25 09:44:31 följande:
    I mina papper för IVF från Huddinge stod det också att vårdgarantin inte gällde (även min läkare sa att så var fallet). När jag sedan ringde Vårdgarantikansliet så visade der sig att vårdgarantin visst gällde och jag fick tid i Linköping några veckor senare.

Vad knäppt att de skriver att vårdgarantin inte gäller vid IVF när det faktiskt gör det, visst har reglerna ändrats för detta nyligen?

Kan däremot inte tänka mig att det skulle gälla vid ÄD, finns ju inga privata kliniker som utför ÄD i Sverige som patienter kan slussas till. Men håller med, det skadar ju inte att ringa till vårdgarantikansliet och höra efter. De kanske även har koll på vad som gäller med ersättning för behandling utomlands?!!
  • Hjärtefröjd
    plupp06 skrev 2011-01-25 09:54:54 följande:
    Vad knäppt att de skriver att vårdgarantin inte gäller vid IVF när det faktiskt gör det, visst har reglerna ändrats för detta nyligen?

Kan däremot inte tänka mig att det skulle gälla vid ÄD, finns ju inga privata kliniker som utför ÄD i Sverige som patienter kan slussas till. Men håller med, det skadar ju inte att ringa till vårdgarantikansliet och höra efter. De kanske även har koll på vad som gäller med ersättning för behandling utomlands?!!
    Reglerna för IVF och vårdgarantin ändrades 1 juli 2010, då vårdgarantin skrevs in i hälso- och sjukvårdslagen.

Enligt den nya lagen är det ganska få saker som inte omfattas att garantin. I istan över undantag finns inte äggdonation med.

Fråga på Vårdguiden: Finns det undantag?

Svar: Praktiskt taget alla medicinskt motiverade besök och behandlingar omfattas av garantin. De undantag som gäller är:
    Utredning förutom neuropsykiatriska utredningar, dyslexiutredningar och minnesutredningar Samordning Funktionell kompensation. (Det vill säga utprovning och tillhandahållande av hjälpmedel. Undantaget är endast utprovning av hörapparat som ingår i vårdgarantin.) Information och undervisning Administrativ handläggning
    Läs mer här: www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Vardgaranti/Fragor-och-svar-om-vardgaranti/&sa=3862

Tyvärr vet jag inget om ersättning för behandling utomlands...
  • Loa74
    Hej Loa,
    Vi fick precis bekräftelse för väntelista i Huddinge. Det står att kö är nuvarande 1-2 år och cirka 8-10 månader om man har en egen donator. Tydligen kan man nte tillämpa vårdgaranti här dvs. 3 månaders regel. De kan erbjuda endast en behandling pga.brist på donatorer. Kvinnan får inte ha fyllt 40 år vid något behandlingstillfälle. För min egen del har är jag 39 år gammal och kommer aldrig hinna till Huddinge.

Hej NinaCamilla!

Va tråkigt att du inte kan få hjälp här hemma...att åldern ska sätta stopp för det. Jag kan förstå om man e 60år men kom igen 39 el 40 e ju ingen ålder. Funderar ni att åka utomlands istället?

Ringde till Huddinge idag för att vi har fortfarande inte fått svar på min killes spermieprov som han lämnade den 18dec!!! Dom har inte ringt tillbaka än....Sen ringde jag även till fertilitetskliniken och frågade hur lång tid det tar innan man blir kallad. Hon sa minst 1-1½år innan man ens blir kallad!! Man blir ju helt knäckt Rynkar på näsan 
    Nu när man börjar bli äldre (jag e 37år) så har man ju inte så mkt spelrum och vänta på och sköterskan sa att man får ju inte förtur även om man är äldre. Usch! Känns inge kul. Det e ju bara och bege sig utomlands om man vill ha barn inom rimlig tid. 

Livet e inte lätt alla gånger.... 
  • Loa74
    Hjärtefröjd skrev 2011-01-25 09:44:31 följande:

Hej Hjärtafröjd!

Hur länge fick du vänta innan du fick svar från Huddinge? Och innan du tog kontakt med Linköping? Man kan ju undra varför dom inte kan skicka över lite ägg från landsting som har lite till övers om nu kön är så lång i SthlmFlört 
    Kul för er om ni nu får hjälp!! 
  • Hjärtefröjd
    Loa74 skrev 2011-01-25 16:41:17 följande:
    Hej Hjärtafröjd!

Hur länge fick du vänta innan du fick svar från Huddinge? Och innan du tog kontakt med Linköping? Man kan ju undra varför dom inte kan skicka över lite ägg från landsting som har lite till övers om nu kön är så lång i SthlmFlört 
    Kul för er om ni nu får hjälp!! 
    Nu handlade det ju om IVF i mitt fall och inte om äggdonation, men jag ringde Vårdgarantikansliet tre veckor efter min remiss skickats till Huddinge och blev då erbjuden att stå i Linköpingskön istället för i Huddingekön. Efter två veckor fick vi sedan en tid för infosamtal i Linköping.

Nu blir det ju lite annolunda vid äggdonation eftersom det görs på så få ställen i Sverige. Men som jag fattat det har man rätt att få hjälp utomlands om inte något landsting i Sverige kan erbjuda vård inom 3 månader.

Någon som pratat med Vårdgarantikansliet om vad som gäller vid äggdonation?
  • Flisan86

Här kommer jag, äd-forumets kill-joy, med info. Äggdonation omfattas inte av vårdgarantin. (källa) Det är lång kö överallt. Huddinge har nog kortast kö av alla sjukhusen när det gäller ÄD i alla fall.

• Hjärtefröjd
    Flisan86 skrev 2011-01-25 17:42:42 följande:
    Här kommer jag, äd-forumets kill-joy, med info. Äggdonation omfattas inte av vårdgarantin. (källa) Det är lång kö överallt. Huddinge har nog kortast kö av alla sjukhusen när det gäller ÄD i alla fall.
    Fast enligt Huddinge så omfattas ju inte IVF heller av vårdgarantin, och det gör det ju...

Nåja, jag litar ju på att Flisan 86 har koll... men jag tycker det är märkligt om det inte omfattas från 1 juli 2010, då undantagen är extremt få och nämns i inlägg #14.
  • Flisan86
    Hjärtefröjd skrev 2011-01-25 18:29:35 följande:
    Fast enligt Huddinge så omfattas ju inte IVF heller av vårdgarantin, och det gör det ju...

Nåja, jag litar ju på att Flisan 86 har koll... men jag tycker det är märkligt om det inte omfattas från 1 juli 2010, då undantagen är extremt få och nämns i inlägg #14.
    Gör inte det, ring och fråga själv om du vill vara säker. Det är vad jag själv uppfattat.

IVF omfattas ju nu av vårdgarantin som du säger. Men vid ÄD förutsätter ju behandlingen att det finns tillgång till donatorer och ingen får hjälp inom 90 dagar (med ÄD). Det är helt enkelt inte möjligt.

Jag vet inte om det är möjligt att få behandling utomlands betald, eftersom behandlingen ska vara motsvarande den som sker i Sverige, och Sverige delar inte alls samma principer som övriga Europa. Varken med mediciner, anonymitet, antal embryon osv osv. Om någon får igenom det så berätta gärna! Men jag tror det är svårt.
  • NinaCamilla

Hej Loa,
    I mitt fall var det så att  alla tester hade gjort redan i maj förra året (2010). Vi fick vänta på Huddinge dvs. att lämna spermaprov samt resultat efter alla semestertider. Specielt när man vet att vi har bråttom var inte så roligt att vänta. Vi trodde att vi skulle till ivf-kö men sen ringde Huddinge och ville veta om vi hade gjort några andra tester eftersom överläkaren kunde inte bestämma om vi tillhör till ivf-kö eller ÄD-kö. Mitt amh-värde är 0,1. Tydligen kan man inte vara på två olika köer utan måste bestämma. Vi provade ivf privat med lyckades inte. Jag trodde att vi var i kö innan vi fick samtal i början av december. De hade inte ställt oss på någon kö alls eftersom jag var gränsfall. Så de väntade privat klinikens bedömning och nu förra veckan fick vi svar från dem att vi är i kö. Jag hinner aldrig till ÄD via Huddinge även om hela processen 6 månader sen! Då hade jag inte ens fylld 39 år.

Nästa steg till oss är AVA i Åbo. I Finland får privata kliniker ersättning från staten så att jag undrar om jag ska prova iaf f-kassan. För mig spelar inte det så stor roll, måste ju vända till nån. Synd bara att vi bor i fel kommun. Jag hörde att andra kommuner har andra åldersgränser än här.

• Jegs

Hej,
    Har inte riktigt kommit så långt som till ÄD, hoppas på att få chans till IVF en gång iaf, trots uselt AMH-värde...

Kan dock inte låta bli att fundera på ÄD och dessa långa köer... Vad beror köerna på? Hinner läkarna inte med eller finns det för få donatorer?

För tre veckor sedan så hade jag i princip inte hört talats om ÄD, vet tjejer/kvinnor i Sverige om att man kan donera? Borde det inte ordnas någon marknadsföring i frågan om köerna beror på få donatorer? Både min syster och en vän som jag har hunnit prata med sa spontant att de skulle kunna donera, i första hand till mig... men det verkar man inte få göra... sedan är min syster 42 år och min kompis har diabets, så det är kanske kört för dem iaf...

Som sagt jag är ny i frågan och tanken, kanske finns marknadsföring som gått mig förbi... ???

// Jegs 

• NinaCamilla
    Jegs skrev 2011-01-31 23:08:57 följande:
    Hej,
    Har inte riktigt kommit så långt som till ÄD, hoppas på att få chans till IVF en gång iaf, trots uselt AMH-värde...

Kan dock inte låta bli att fundera på ÄD och dessa långa köer... Vad beror köerna på? Hinner läkarna inte med eller finns det för få donatorer?

För tre veckor sedan så hade jag i princip inte hört talats om ÄD, vet tjejer/kvinnor i Sverige om att man kan donera? Borde det inte ordnas någon marknadsföring i frågan om köerna beror på få donatorer? Både min syster och en vän som jag har hunnit prata med sa spontant att de skulle kunna donera, i första hand till mig... men det verkar man inte få göra... sedan är min syster 42 år och min kompis har diabets, så det är kanske kört för dem iaf...

Som sagt jag är ny i frågan och tanken, kanske finns marknadsföring som gått mig förbi... ???

// Jegs 
    Jag hörde från AVA clinic i Åbo att eftersom de är privata, får de också marknadsföra sig själva. Jag har aldrig sett något sånt i Sverige. Jag tror  att eftersom de inte kan marknadsföra, får de få donator. Samtidigt är det förbjudet att privata kliniker erbjuder ÄD. Då har vi bara Huddinge i hela Stockholms län och de måste ta alla par som har problem. 15%-20% av alla par behöver hjälp med detta. Konstigt att det släpps inte utan måste vara så svårt att hitta och få hjälp. 

Läkaren i AVA sa också att de gör undersökningar  om donators släk samt sjukdomshistorik. Man får inte äta några mediciner regelbundet samt har ärfliga sjukdomar etc.
  • Loa74
    Jegs skrev 2011-01-31 23:08:57 följande:
    Hej,

// Jegs 
    Hej Jegs!

Köerna här i Stockholm, beror på att de är få som donerar ägg, så det är brist på donatorer, vilket gör att köerna är långa. Läkare finns det nog gott om, men det är just äggen......sorgligt för oss som verkligen behöver för att ens ha en chans att genomgå en graviditet.

• Jegs

Hej och tack för svar!

Mitt förslag är att "Någon" får trycka på politiken så att även privata kliniker får göra ÄD och sedan får "någon" skriva ihop ett bra "marknadsföring-mail" "Sverige behöver Äggdonatorer" "Är du en frisk kvinna i dina bästa år" och skicka till alla i sin mailbox/facebook även med uppmaningen att de ska skicka det vidare, så kanske fler strömmar till... 

// Jegs 

• NinaCamilla
    Jegs skrev 2011-02-01 23:49:36 följande:
    Hej och tack för svar!

Mitt förslag är att "Någon" får trycka på politiken så att även privata kliniker får göra ÄD och sedan får "någon" skriva ihop ett bra "marknadsföring-mail" "Sverige behöver Äggdonatorer" "Är du en frisk kvinna i dina bästa år" och skicka till alla i sin mailbox/facebook även med uppmaningen att de ska skicka det vidare, så kanske fler strömmar till... 

// Jegs 
    Jätte bra förslag! Det finns en namnsamling nånstans här på familjeliv.

Min kompis hade velat hjälpa mig med korsdonation men när hon fick veta att hon måste lämna sina personuppgifter, backade hon. För henne var det endast en cell, en ägg och ingenting annat och hon jämförde det med att donera nån annan organ. Synd att man har lagstadgat att barnet har rättighet att veta. Jag känner att jag kommer bära barnet, är alltså mamma till barnet. Säkert finns det något gott att donator register finns, men jag inte kan säga nu vad skulle det vara. Både donator och mottagaren vet inte vem den andra är. ..hmmh
  • Jegs
    NinaCamilla skrev 2011-02-02 08:21:16 följande:
    Jätte bra förslag! Det finns en namnsamling nånstans här på familjeliv.

Min kompis hade velat hjälpa mig med korsdonation men när hon fick veta att hon måste lämna sina personuppgifter, backade hon. För henne var det endast en cell, en ägg och ingenting annat och hon jämförde det med att donera nån annan organ. Synd att man har lagstadgat att barnet har rättighet att veta. Jag känner att jag kommer bära barnet, är alltså mamma till barnet. Säkert finns det något gott att donator register finns, men jag inte kan säga nu vad skulle det vara. Både donator och mottagaren vet inte vem den andra är. ..hmmh
    Jag tycker nog att det är rätt att barnet kan få chans att veta vem donatorn är, jag tror att alla som föds via donator förr eller senare funderar... och skulle man inte få veta kan nog funderingen gå över till man inte mår bra... Sedan om jag skulle välja ÄD, så ser jag det som viktigt att barnet få veta på det natruligt sätt... Kanske ha barnböker om ämnet och att man pratar om det... Inte att vi när ungen är typ 15 år berättar från ingenstans...
    Jag och min sambo såg filmen Easy A för en tid sedan och där var det några scener hur familjen hanskades med att sonen var adopterad, vet inte hur jag ska återberätta på ett bra sätt, men det var lite roligt och framför allt en skön stämning... Hittade bara en kort länk 
    ">

Kanske inte riktigt samma sak med ÄD, men iaf...  
  • Ynklan

"IVF-kliniken är den enda privata klinik som kan erbjuda donation av ägg och spermier. Det sker via IVF-kliniken i Umeå som samarbetar med Norrlands universitetssjukhus. Eftersom det är ont om donatorer är det för närvarande cirka 2 års väntetid för äggdonation. För att korta ner väntetiden kan det vara idé att skaffa egen donator, t.ex. en vän eller släkting. I de fall där man ändå vill vara anonym inför varandra kan denna person donera ägg till ett annat par, en s.k. korsdonation. För spermiedonation är kötiden 6-12 månader."

www.ivfsverige.se/sida.asp&niva=5

Svar på tråden Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......