• Izabelle M

Sätta fast bilstolarna med spännband?

Min man tycker att barnens bilstolar sitter bättre med spännband medans jag inte tycker der känns säkert och tror inte att det håller i en krock..
    Någon som vet något om det?

• Svar på tråden Sätta fast bilstolarna med spännband?
  • Javah

Njae, jag hade nog hållt mig till de redskap som är tillverkade för produkten.
    Skulle inte våga börja exprementera med något så viktigt.

• Javah

Fast nu blev jag lite nyfiken.... Hur menar han då?

Spännband är ju hållbara förvisso, tillverkade för att hålla ton men vad
    vet vi? de har antagligen forskat fram det böästa, spännbanden kanske är för "bra" och sliter
    sönder hela konstruktionen t.ex

• Cecci78

Det står ganska tydligt i intstruktionsboken att stolarna ska monteras enligt anvisningen och inte med spännband, förstår inte varför, har ni tappat bort underförankringsbanden? Stolarna är ju testade och godkända endast med orginaltillbehören, använder man spännband skulle jag gissa på att stolen inte är godkänd längre.

• Izabelle M

Han har klagat på att stolarna svajar för mycket när man sätter med bilbältet.
    Jag tycker inte den biten är så viktig utan att de klarar en krock i höghastighet.
    Innan hade vi både och men efter att han har flyttat runt stolarna i bilen så har han struntat i bilbältet nu.
    Eftersom jag precis har tagit körkort och kommer vara ute och köra en del med barnen vill jag att de sitter säkert.
    Har klura lite på om det kan vara olagligt eftersom det är bältestvång.

• siljeholm

vad har ni för stolar? om det är babyskydd som endast sitter med bälte så ska dom "svaja" lite och får inte sitta fast, de var dom iaf väldigt tydliga för oss:)

• Izabelle M
    Cecci78 skrev 2011-01-22 23:54:37 följande:
    Det står ganska tydligt i intstruktionsboken att stolarna ska monteras enligt anvisningen och inte med spännband, förstår inte varför, har ni tappat bort underförankringsbanden? Stolarna är ju testade och godkända endast med orginaltillbehören, använder man spännband skulle jag gissa på att stolen inte är godkänd längre.
    Jo vi har förankringsbanden och de använder han.. det är bilbätet han skippar ooch använder spännband istället..
  • Izabelle M
    siljeholm skrev 2011-01-23 00:12:53 följande:
    vad har ni för stolar? om det är babyskydd som endast sitter med bälte så ska dom "svaja" lite och får inte sitta fast, de var dom iaf väldigt tydliga för oss:)
    Vi har en bakåtvänd och babyskydd med bas så då har han satt fast basen med spännband.
  • siljeholm
    Izabelle M skrev 2011-01-23 00:18:42 följande:
    Vi har en bakåtvänd och babyskydd med bas så då har han satt fast basen med spännband.
    låter dock inte alls säkert, bilbälten har (iaf på lite nyare bilar) en barnstolsspärr som gör så att stolen hålls på plats vid krock el liknande, om man drar sakta i bilbältet så hör man ett klickande ljud och längre än så skall man inte dra den, men åk in till ngn babyproffsbutik, de brukar vara hjälpsamma att sätta in stolar trots att man inte köpt där, vi har en akta graco cosmic comfort s och den går inte att rubba alls
  • Izabelle M
    siljeholm skrev 2011-01-23 00:31:14 följande:
    låter dock inte alls säkert, bilbälten har (iaf på lite nyare bilar) en barnstolsspärr som gör så att stolen hålls på plats vid krock el liknande, om man drar sakta i bilbältet så hör man ett klickande ljud och längre än så skall man inte dra den, men åk in till ngn babyproffsbutik, de brukar vara hjälpsamma att sätta in stolar trots att man inte köpt där, vi har en akta graco cosmic comfort s och den går inte att rubba alls
    siljeholm skrev 2011-01-23 00:31:14 följande:
    Ja men åka till babyproffsen låter ju bra.. Tack för tipset!
  • Javah

och vissa stolar ska vara ruckbara, vi har alltid fått stolarna monterade av fackman,
    han sa att själva svajen var tillför att om en krock sker så blir belastningen på kroppen mindre om stolen
    är något rörlig. (jag frågade oxå om varför de inte satt helt stumt)

• Cecci78
    Izabelle M skrev 2011-01-23 00:16:34 följande:
    Jo vi har förankringsbanden och de använder han.. det är bilbätet han skippar ooch använder spännband istället..
    var är spännbanden fästade då? Låter inte alls bra, babyskydd ska inte sitta stenhårt fast, de ska väl slå "runt" upp ,mot stolsryggen o ryggen på babyskyddet skyddar barnet vid en krock om jag inte fattade det hela fel. Sen skulle jag nog kolla med försäkringsbolaget som ni har barnens försäkringar på vad som gäller om ni skulle krocka och barnen sitter i en felmonterad stol så att ni verkligen får ut på försäkringen då
  • Joico

Det är olagligt att spänna fast bilbarnstolen med spännband! Man får absolut inte frångå monteringsanvisningen öht, så ta genast bort spännbanden! Jag förstår inte alls hur stolen sitter fast utan bilens bälte..

• Izabelle M

Nu har jag varit nere i bilen och fixat själv med bilstolarna så nu sitter de som de ska med bilbälte. Känns bra om nu något skulle hända.. Tack för alla kommentarer

• Cecci78
    Izabelle M skrev 2011-01-23 14:37:55 följande:
    Nu har jag varit nere i bilen och fixat själv med bilstolarna så nu sitter de som de ska med bilbälte. Känns bra om nu något skulle hända.. Tack för alla kommentarer
    låter bra!
  • FrkJenny

Jag bekräftar att det är olagligt. Läs stolarnas bruksanvisningar, där står det något om att de är godkända för montering endast med bilbälte godkänt enligt en-eller-annan-paragraf.

Svar på tråden Sätta fast bilstolarna med spännband?