Sätta fast bilstolarna med spännband?
Min man tycker att barnens bilstolar sitter bättre med spännband medans jag inte tycker der känns säkert och tror inte att det håller i en krock..
Någon som vet något om det?
Min man tycker att barnens bilstolar sitter bättre med spännband medans jag inte tycker der känns säkert och tror inte att det håller i en krock..
Någon som vet något om det?
Njae, jag hade nog hållt mig till de redskap som är tillverkade för produkten.
Skulle inte våga börja exprementera med något så viktigt.
Fast nu blev jag lite nyfiken.... Hur menar han då?
Spännband är ju hållbara förvisso, tillverkade för att hålla ton men vad
vet vi? de har antagligen forskat fram det böästa, spännbanden kanske är för "bra" och sliter
sönder hela konstruktionen t.ex
Det står ganska tydligt i intstruktionsboken att stolarna ska monteras enligt anvisningen och inte med spännband, förstår inte varför, har ni tappat bort underförankringsbanden? Stolarna är ju testade och godkända endast med orginaltillbehören, använder man spännband skulle jag gissa på att stolen inte är godkänd längre.
Han har klagat på att stolarna svajar för mycket när man sätter med bilbältet.
Jag tycker inte den biten är så viktig utan att de klarar en krock i höghastighet.
Innan hade vi både och men efter att han har flyttat runt stolarna i bilen så har han struntat i bilbältet nu.
Eftersom jag precis har tagit körkort och kommer vara ute och köra en del med barnen vill jag att de sitter säkert.
Har klura lite på om det kan vara olagligt eftersom det är bältestvång.
vad har ni för stolar? om det är babyskydd som endast sitter med bälte så ska dom "svaja" lite och får inte sitta fast, de var dom iaf väldigt tydliga för oss:)
och vissa stolar ska vara ruckbara, vi har alltid fått stolarna monterade av fackman,
han sa att själva svajen var tillför att om en krock sker så blir belastningen på kroppen mindre om stolen
är något rörlig. (jag frågade oxå om varför de inte satt helt stumt)
Det är olagligt att spänna fast bilbarnstolen med spännband! Man får absolut inte frångå monteringsanvisningen öht, så ta genast bort spännbanden! Jag förstår inte alls hur stolen sitter fast utan bilens bälte..
Nu har jag varit nere i bilen och fixat själv med bilstolarna så nu sitter de som de ska med bilbälte. Känns bra om nu något skulle hända.. Tack för alla kommentarer
Jag bekräftar att det är olagligt. Läs stolarnas bruksanvisningar, där står det något om att de är godkända för montering endast med bilbälte godkänt enligt en-eller-annan-paragraf.