• Niveaa

Mina, dina, våra ungar. Hur gör man?

Jag är en ensamstående mamma på heltid till två barn på 4 och 2år.
    Jag har nyss träffat en man som har en son på 6år.
    vi bor inte i samma stad och även om vi har långt kvar tills dess att vi ens kommer överväga flytta ihop med våra barn så finns ändå tankarna där.
    Hur kommer det bli?

Det är en fråga jag vet att ni inte kan svara på det är mer en fråga jag frågar mig själv, dock skulle jag vilja höra era erfarenheter.
    Hur träffades ni och hur gick det att flytta ihop då båda har barn sen tidigare osv?

• Svar på tråden Mina, dina, våra ungar. Hur gör man?
  • Niveaa

Nog måste de finnas par som båda haft barn sen tidigare här?

• Zelina

Hej!

Jag har en dotter sedan tidigare och min man två söner, vi har inga gemensamma barn. Det går inte att säga hur det kommer att bli för dig om ni flyttar ihop men jag kan i alla fall berätta hur det funkar hos oss.

Min dotter bor med mig och min man på heltid och hans söner 50 %. Jag har 100 % ansvar för min dotter (13 år) och min man 100 % för sina söner (11 och 16 år) och så har vi haft det hela tiden. Vi har dessutom delad ekonomi.

I det stora hela har vi samma regler för alla barn och det tror jag är viktigt för att få det att fungera. I början var det så att jag ställde mer krav på min dotter än vad min man gjorde på sina killar, bl.a. plockade han undan deras tallrikar och i övrigt hjälpte dem mer med praktiska göromål som t.ex. att bädda sängen. Men jag gjorde klart för min man att jag aldrig kommer att plocka undan efter hans killar eftersom jag inte gör det efter min dotter heller.

För oss har det gått mycket bättre och smidigare än jag vågade tro innan vi flyttade ihop. Visst har det varit irritation och konflikter emellanåt (och blir det fortfarande ibland) men förvånansvärt lite. För mig känns det perfekt att vi har så strikt uppdelning med ansvar för barnen som vi har, jag skulle varken vilja eller orka ha ansvar för hans killar gällande deras skolarbete, fritidsintressen, inköp av kläder o.dyl.

Efter 5 år tillsammans känner jag mig inte på något sätt att jag är en bonusförälder för min mans söner, jag är en bonusvuxen som finns i deras närhet de veckor de är hos oss.

Det här var en kort beskrivning av hur det funkar hos oss. Jag tror dock att de flesta lever mer som s.k. kärnfamilj än vi gör där de vuxna gemensamt ansvarar för alla barn. Och jag tror också att det är vanligare med gemensam ekonomi.

• Oh yes

Hej!

Jag har en dotter på 7 och han har en dotter på 10 och väntar ett gemensamt barn till sommaren.
    Min dotter är hos sin pappa vh och hans dotter är hos oss vv.

Vi tänkte från början att det är VÅR familj. Inte mitt barn, ditt barn, vårt barn. När barnen är hos oss är de "våra".  Det har fungerat väldigt smidigt. Givetvis har inte han samma krav på mig som om jag varit biomamma och samma för mig på honom men vi tar gemensamt hand om våra barn när vi har dem. Hämtning/lämning, gemensamma regler hur vi vill ha det hemma hos oss mm.
    Om vi måste stanna borta över natten med jobbet så frågar vi givetvis om det är ok men inte för att vi undrar om den andre kan ta hand om mitt barn utan för att vi tycker att så gör man i ett förhållande. Med eller utan barn. 

Precis som Zelina skriver har vi också en strikt uppdelning med ansvar för kläder, skolarbete mm men jag kan mycket väl köpa kläder till hans dotter om han ber mig. Men det betalar han och hennes biomamma för precis som jag och min dotters pappa gör med hennes kläder. Fritidsintresse kommer vi överens om gemensamt hur mycket tid/vecka det får ta. Inte vad barnen gör.

Nu har både jag och min man ett bra förhållande till våra ex och det underlättar en hel del. Barnen behöver aldrig känna något agg på något håll och vi hjälps åt så mycket det går. Det måste kännas jobbigt för barnen om det är "hard feelings" på något håll.
    T ex en vecka hade bonusens biomamma ingen bil för den var sönder. Då kändes det självklart för mig att köra inom henne på morgonen när jag körde min egna dotter till skolan och hämta bonusen för att sedan lämna henne på eftermiddagen.

Vi har nu bott tillsammans i lite drygt ett år och än så länge har det fungerat jättebra.

Svar på tråden Mina, dina, våra ungar. Hur gör man?