• Emma Elisabeth

    Jag saknar min farfar, trots att jag var 5 månader.

    Jag var hos min pappa för en stund sen. Vi satt och pratade om farfar. Så dum som jag var så tog jag upp honom när jag vet att pappa blir ledsen, men den här gången tänkte jag mig inte för. Jag var knappt 5 månader när han dog, så det är ju klart att jag är nyfiken om honom och ställer frågor eftersom jag aldrig fick känna honom.

    Mitt i allt började pappa gråta. Han berättade om de sista åren i farfars liv. Att han fick åka på stråling massor med gånger, äta två tabletter om dagen, ta hand om min knäppa farmor. Pappa sa att han hade nog det tufft de sista åren. Jag sa till pappa att nu slipper han ju lida, han mår bra nu. Är jag knäpp som saknar en människa som jag aldrig lärde känna, som jag inte minns? Är jag knäpp som är ledsen?


    En vecka innan han dog så var vi hos honom. Han satt och stirrade och smekte på min hand. Farmor var arg för att farfar inte tittade på henne. Han tittade inte ens på sin son. Utan han tittade på mig. Han blev 58 år, cancertumören i hans hjärna tog hans liv. Pappa fick höra hur han försökte hämta andningen och att den blev svagare och svagare.

    Ibland undrar jag om han gjorde något med mig när han höll och smekte min hand. Jag känner en tomhet och jag saknar honom så mycket! När jag var liten så kunde jag ligga i sängen och grät så förtvivlat och tänkte mycket på honom.

  • Svar på tråden Jag saknar min farfar, trots att jag var 5 månader.
  • Carlosmami
    GrodanHopp skrev 2011-01-22 04:20:54 följande:
    Man kan inte sakna någon man inte kände, för det gjorde du inte och du kommer dessutom inte ihåg honom. Däremot kan man sakna det man KUNDE ha haft. Vilket är skillnad.
  • Jezamine
    GrodanHopp skrev 2011-01-22 04:20:54 följande:
    Man kan inte sakna någon man inte kände, för det gjorde du inte och du kommer dessutom inte ihåg honom. Däremot kan man sakna det man KUNDE ha haft. Vilket är skillnad.
    Du skall inte säga åt mig vad jag KAN resp INTE KAN SAKNA.
    Jag är INTE avstängd
  • Jezamine
    GrodanHopp skrev 2011-01-22 09:41:20 följande:
    I just did.
    Förstår att du blir salig på det DU TROR.
    Jag är INTE avstängd
  • GrodanHopp

    Men förklara för mig hur man kan sakna någon som man inte har några minnen av, som man inte kände. Man kanske vet hur personen var när h*n levde men man har ingen egen uppfattning om det. Jag kan absolut förstå att man kan sakna tom sörja att man inte fick lära känna personen. Men det är inte samma sak som att sakna själva personen. Man sörjer då den bild man själv skapat åt sig, inte den faktiska personen.

  • Jezamine

    Vad du sörjer resp inte sörjer.Vad du anser att jag kan sörja resp inte särja..det har inget med att göra hur verkligheten ser ut för mig.Du har din inställning och det får du ha.Starta en egen tråd för de som tvivlar på att man ej kan sakna de man inte träffat.Det blir bra,vi säger så.


    Jag är INTE avstängd
  • Emma Elisabeth
    GrodanHopp skrev 2011-01-22 04:20:54 följande:
    Man kan inte sakna någon man inte kände, för det gjorde du inte och du kommer dessutom inte ihåg honom. Däremot kan man sakna det man KUNDE ha haft. Vilket är skillnad.
    Det är visst honom jag saknar! Det har du ingen talan om!
  • Emma Elisabeth
    GrodanHopp skrev 2011-01-22 09:41:20 följande:
    I just did.
    Är du gud eller? Som säger åt människor vad dom ska känna?
  • Emma Elisabeth
    GrodanHopp skrev 2011-01-22 14:17:13 följande:
    Nej, jag berättar vad jag tycker. Vill du bara bli struken medhårs så får du skapa en sluten grupp.
    Vad du tycker får du göra, men inte bestämma vad jag ska känna.
  • Jezamine
    GrodanHopp skrev 2011-01-22 14:17:13 följande:
    Nej, jag berättar vad jag tycker. Vill du bara bli struken medhårs så får du skapa en sluten grupp.
    Detsamma
    Jag är INTE avstängd
  • spunge

    håller med grodanhopp!


    inte finns det en endaste liten gnutta chans att du saknar din farfar, du minsn inte honom, du vet inte vem han var och du har aldrig umgåtts med honom. DÄREMOT kan du sakna det du inte fick, det du gick miste om.


    min morfar dog när jag var tre, jag kan tycka att det är skittråkigt att jag inte lärde känna honom, men sakna honom, nä..


    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Ziitoo

    Men herregud vad okänsliga alla är - klart man kan sakna någon man inte minns!! Jag har aldrig träffat min morfar och farmor och jag saknar dom hur mycket som helst. Anledning? Mina nära och kära har berättat massa gott om dessa två underbara människor. Samtidigt var det morfar och farmor. Två människor varje barn ska få lära känna, ska få ha i sitt liv. Ni som säger annat osv. dra ifrån denna tråd och låt TS vara!!


    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Teyla Emmagan
    Emma Elisabeth skrev 2011-01-22 13:39:30 följande:
    Det är visst honom jag saknar! Det har du ingen talan om!
    Hur kan du sakna honom, när du aldrig har känt honom?
  • dripdrop

    Det är inget konstigt att sakna tanken av att ha en farfar. Min mormor dog innan jag föddes men jag har alltid saknat att ha henne som min mormor. Tanken att ha en mormor liksom... Och efter alla som har berättat om henne osv.

  • netza

    Min farmor dog när jag bara var några månader med och min mormor när jag var fem. HAr fått höra massor om dem i efterhand. Vet hur det är att sakna någon man aldrig kände...

Svar på tråden Jag saknar min farfar, trots att jag var 5 månader.