jådåsåatt skrev 2011-01-24 10:16:04 följande:
Men hur väljer de ut vilka av de som sökt som får plats?
Jag är inte helt säker... reglerna har ändrats i år igen (efter att de ändrat förra året och fick väldigt mycket kritik)... men det är i alla fall syskonförtur, och sen kommer de barn som bor inom skolans "skolpliktsbevakningsområde" (eller vad sjutton det hette

upptagningsområde hette det väl förut...).
Sen, om någon annan söker så är det väl mer komplicerat... förra året gick de dels efter om man sökt skolan i 1:a, 2:a eller 3:e hand (den som sökt skolan i första hand hade större chans än den som sökt i andra hand), och dels efter hur långt man har till någon alternativ skola (om två barn sökte plats i samma skola "vann" den som hade längst väg till någon annan skola). Men jag är osäker på om de här reglerna gäller fortfarande. Det står en massa saker här:
http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Forskoleklass/Att-valja-forskoleklass1/Urvalsgrunder/, men jag tycker ändå inte att det står vad man går efter för att välja vem som får plats om två barn söker till en skola som de inte "tillhör" (och inte båda får plats).
Jag har i alla fall utgått från att vi inte får plats där vi vill eftersom vi har en skola tvärsöver gatan (men hellre vill gå i en som är 10 minuters gångväg bort, tillsammans med dagiskompisarna).