• 08mor

Ställa sig i kö till skola?

Jag har fått höra att man ska ställa sitt barn i kö till skola redan när de är små, att vi skulle va sent ute nu när sonen är 2,5.
    Har ni ställt era barn i kö? Vid vilken ålder?

Hur vet man vilka skolor man ska välja? Vi vet inte ens var vi kommer bo när det är skoldags....

(Vet inte om det har betydelse men vi bor idag i stockholm)

• Svar på tråden Ställa sig i kö till skola?
  • Jenny Hä

Nu bor inte vi i en storstad , men vi behövde inte göra nått utan fick papper hem från kommunen långt innan dom skulle börja i 6 års .... Skolan var den som låg närmast o inget vi fick välja .

• m med tre stjärnor

Ja mina barn har stått i kö länge och vi har flyttat runt en hel del.
    Jag ställer dem i kö överallt som jag tycker låter bra. Tänker att det är lättare att tacka nej till en plats en till att ångra sig i efterhand.
    Ställ honom i kö både i stockholm och till potentiella tillflyttningsorter;)

• Butterscotch

Det är väl närhetsprincipen som gäller? Jag vet att skolorna tidigare haft andra system, bland annat syskonförtur, men det är borta nu (så korkat att klockorna stannar, men men). Men man kanske kan söka till skolorna fortfarande, men hamnar långt bak i kön om man inte bor i närheten.

Äsch, jag bara gissar. Min äldsta är 3 år så jag har inte koll på sånt här. Intressant dock, ser fram emot svar från någon som är insatt.

• Tant Green

Det går inte att ställa sig i kö till de kommunala skolorna (i Stockholm åtminstone), men till friskolorna är det ofta långa köer. Häromdagen var vi på besök i en friskola där de tar in 23 barn varje år och av barnen som föddes 2010 så står redan 40 stycken i kön

När min tjej var 4 år ställde vi henne i kö till en skola som har från årskurs 6, jag var osäker på om det gick att ställa henne i kö så där 8 år i förväg, men visst gick det och vi var långt ifrån först, hon fick plats 35

Men om man behöver köa till friskola eller inte beror ju helt på vilket område man bor i. Om de kommunala skolorna i närheten är bra, och det inte finns allt för många jämnåriga barn i området, så är det ju inte nödvändigt. Men det skadar ju inte att stå i många köer så man har möjlighet att välja senare.

• 08mor

Tack för era svar.

Nästa fråga: hur går man då tillväga? Kontaktar man varje enskild skola man är intresserad av?

• Butterscotch

Nu blev jag också lite halvstressad över det här med skolor Har börjat leta runt lite. Här finns lite information baserat på bland annat meritvärden, men det är långt ifrån alla skolor som finns med med dessa värden: http://grundskolan.skolvalet.com/

Man söker till varje enskild skola, ofta finns ansökningsblanketter på webben.

• jådåsåatt

Jag trodde inte heller att det var nån stress men när jag satte min fyraåring i kö nu i veckan så fick hon plats 33, det är ganska kört för henne att komma in där alltså.

Funderar på att sätta upp henne på andra skolor också, går det eller åker man ur kön på den första då? Beror det på om skolorna är kommunala eller friskolor?

• Tant Green
    jådåsåatt skrev 2011-01-23 23:29:49 följande:
    Funderar på att sätta upp henne på andra skolor också, går det eller åker man ur kön på den första då? Beror det på om skolorna är kommunala eller friskolor?
    Hon kan stå i kö till hur många friskolor som helst. De kommunala skolorna kan man inte alls stå i kö till (om ni bor i Stockholms kommun åtminstone, jag vet inte hur det är på andra ställen).
  • jådåsåatt

Sudd: fast det var en kommunal skola jag ställde henne i kö till, fast här i Malmö.

Hur gör man hos er om man vill gå på en annan skola än den man tillhör?

• Butterscotch

I Stockholm kan man ansöka till andra skolor än den man tillhör, men det verkar göras i jan-feb terminen innan skolstart (enligt de föräldrar med barn i den åldern som jag tjuvlyssnat på).

• Tant Green
    jådåsåatt skrev 2011-01-24 08:28:26 följande:
    Sudd: fast det var en kommunal skola jag ställde henne i kö till, fast här i Malmö.

Hur gör man hos er om man vill gå på en annan skola än den man tillhör?
    Man får söka 3 olika skolor (i jan-feb det år de ska börja, som Butterscotch skriver) och hålla tummarna Men åtminstone i närheten av oss är det väldigt många 05:or och alla får inte gå där de vill. Vi bor på fel sida om vägen så vi är inte garanterade plats i samma skola som dagiskompisarna, vi kommer söka dit ändå men dottern får förmodligen inte plats och därför väljer vi en friskola i närheten istället.
  • jådåsåatt
    Tant Green skrev 2011-01-24 10:13:34 följande:
    Man får söka 3 olika skolor (i jan-feb det år de ska börja, som Butterscotch skriver) och hålla tummarna Men åtminstone i närheten av oss är det väldigt många 05:or och alla får inte gå där de vill. Vi bor på fel sida om vägen så vi är inte garanterade plats i samma skola som dagiskompisarna, vi kommer söka dit ändå men dottern får förmodligen inte plats och därför väljer vi en friskola i närheten istället.
    Men hur väljer de ut vilka av de som sökt som får plats?
  • Tant Green
    jådåsåatt skrev 2011-01-24 10:16:04 följande:
    Men hur väljer de ut vilka av de som sökt som får plats?
    Jag är inte helt säker... reglerna har ändrats i år igen (efter att de ändrat förra året och fick väldigt mycket kritik)... men det är i alla fall syskonförtur, och sen kommer de barn som bor inom skolans "skolpliktsbevakningsområde" (eller vad sjutton det hette upptagningsområde hette det väl förut...).

Sen, om någon annan söker så är det väl mer komplicerat... förra året gick de dels efter om man sökt skolan i 1:a, 2:a eller 3:e hand (den som sökt skolan i första hand hade större chans än den som sökt i andra hand), och dels efter hur långt man har till någon alternativ skola (om två barn sökte plats i samma skola "vann" den som hade längst väg till någon annan skola). Men jag är osäker på om de här reglerna gäller fortfarande. Det står en massa saker här: http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Forskoleklass/Att-valja-forskoleklass1/Urvalsgrunder/, men jag tycker ändå inte att det står vad man går efter för att välja vem som får plats om två barn söker till en skola som de inte "tillhör" (och inte båda får plats).

Jag har i alla fall utgått från att vi inte får plats där vi vill eftersom vi har en skola tvärsöver gatan (men hellre vill gå i en som är 10 minuters gångväg bort, tillsammans med dagiskompisarna).
  • jådåsåatt
    Tant Green skrev 2011-01-24 12:13:59 följande:
    Jag är inte helt säker... reglerna har ändrats i år igen (efter att de ändrat förra året och fick väldigt mycket kritik)... men det är i alla fall syskonförtur, och sen kommer de barn som bor inom skolans "skolpliktsbevakningsområde" (eller vad sjutton det hette upptagningsområde hette det väl förut...).

Sen, om någon annan söker så är det väl mer komplicerat... förra året gick de dels efter om man sökt skolan i 1:a, 2:a eller 3:e hand (den som sökt skolan i första hand hade större chans än den som sökt i andra hand), och dels efter hur långt man har till någon alternativ skola (om två barn sökte plats i samma skola "vann" den som hade längst väg till någon annan skola). Men jag är osäker på om de här reglerna gäller fortfarande. Det står en massa saker här: www.stockholm.se/ForskolaSkola/Forskoleklass/.../, men jag tycker ändå inte att det står vad man går efter för att välja vem som får plats om två barn söker till en skola som de inte "tillhör" (och inte båda får plats).

Jag har i alla fall utgått från att vi inte får plats där vi vill eftersom vi har en skola tvärsöver gatan (men hellre vill gå i en som är 10 minuters gångväg bort, tillsammans med dagiskompisarna).
    Ok, då fattar jag.

Här ska man tydligen ställa barnen i kö när de föds för att vara helt säker på att komma in på visa skolor, det blir nästan lite sjukt tycker jag.

Men så är jag rätt bitter för tillfället för att det ser ut som att dottern inte heller kommer in på skolan jag vill där hon dessutom går på förskola nu.
  • 08mor

Wow, det är väl bara att börja titta runt och ställa sonen i kö då :) tack snälla ni!!!

Svar på tråden Ställa sig i kö till skola?