• Finmamma

Farligt med för många ultraljud?

Vi har av olika anledningar gjort 5 ultraljud fram tills nu, första två var i v. 5+6 och v 7+0

Vi fick inte veta könet på barnet på RUL eftersom bebisen låg konstigt. Därför har vi bokat in ett privat könsultraljud. Vi överväger starkt att avboka tiden eftersom det känns som att vi har gjort för många ultraljud. Vi har ett "ordinarie" UL kvar i vecka 34, idag är jag i v 22.

Hur har ni andra gjort ? någon som kan mer om detta?

• Svar på tråden Farligt med för många ultraljud?
  • Förvirrad mamma

Vad jag förstått så vet de inte riktigt om det påverkar barnet. Men det kan vara helt fel..

• BettanB

Som jag uppfattar det så vet man inte om det är ofarligt. Forskning har väl än så länge bara kunnat visa på ett svagt samband mellan många ultraljud och vänsterhänthet, mig veterligen. KAN iofs innebära att det kan förekomma påverkan på barnets hjärna, men man vet alltså inte.
    Min bebis kommer väl helt klart bli vänsterhänt i så fall; vi gjorde minst två vul/mån under de första 12 veckorna och därefter har vi gjort ett ul/mån. Så i runda slängar kanske 15 ultraljud eller så...

Sorg i BettanMansion.
  • minya

hade väl nått med att UL gjorde att fostervattnet värmdes upp??
    äh jag minns inte.

Vi gjorde 14 UL och dottern är vänsterhänt haha. Men om de var pga de eller gener går ju diskutera då alla mina syskon utom jag är vänsterhänta och på pappans sida är farmorn vänsterhänt 

Dotter 07-07
  • Stratto

det hoppas jag inte.
    Har varit inne på säkert minst 12 ultraljud. Både VUL och UL.
    Och ska in på ännu fler.

Inget som oroar mig dock. Min parvel växer och mår bra

• Empiiis

Jag har nog gjort ca 5 st är i vecka 33+2 och ska på ett till på fredag.
    Jag oroar mig inte. Tänker så att om läkarna på spec mvc ser en anledning till många UL så borde det inte vara farligt.
    Bebis har mått bra vid varje UL men jag får ändå en ny tid varje gång.

• Shea 1

Så som jag har förstått det så ska man självklart göra de UL som det finns medicinsk anledning till, men låta bli de andra. Så förklarade läkaren det för mig när jag var orolig över våra UL på sonen.

• Hoppfull84

den enda studie jag lyckats hitta som visar nåt samband kring många UL och ev. skador på barnet visar ett svagt samband mellan många ul och en ökad frekvens av vänsterhänta barn(vilket inte är så läskigt tycker jag iaf).  i övrigt har de inte kunnat visa att det skulle vara skadligt på nåt vis.

att de vill vara restriktiva med "onödiga" ultaljud är väl för att de inte VET säkert att det är ofarligt, men då ingen lyckats påvisa att det är skadligt efter 20års tester känns det inte som något du bör oroa dig för.

vid komplicerade graviditeter och tvillingbörd gör an ju många fler ultraljud än normalt. i USA gör de ultraljud vid nästan varje besök. har själv gjort ca 5ultraljud varav 3 vaginala, pga blödningar och tidigare missfall, det är inget jag känner skuld eller oro över på något vis.

tror det mer handlar om att landstinget inte kan bekosta massa ultraljud för föräldrar som vill göra extra UL bara för att "kolla", det skulle bli sjukt dyrt och långa köer, men det hindrar ju inte att man vänder sig till en privat mottagning för egna pengar.

• karin h

Min BM har sagt att de inte rekommenderar att man gör "onödiga" UL, då statistiken visar att det föds fler vänsterhänta sen man började med UL än tidigare, däremot är det väl inte bevisat vad jag förstår.

• Lee78

Japp det där med vänsterhänta stämmer.

För 6 år sen när jag väntade sonen så gjorde vi väl 12 UL typ. Jag frågade då BM om det var dåligt på nå sätt.

Hon sa då att det sägs att "risken" är större för att barnet blir vänsterhänt.
    När sonen kom ut såg man tydligt att han gjorde alla rörelser med vänsterhanden först.
    Och idag - som 6 åring är han vänsterhänt o vänsterfotad (i tex fotboll).

När han var typ 3 år såg jag på nyheterna ett inslag som även bekräftade teorin. Då hade forskare kommit fram till detta.

Så JA, många UL kan leda till det.

Men min son är högst normal o superintelligent o duktig i "skolan" (nollan), mycket social o mysig liten kille.

Det som däremot är direkt skadligt är om man gör ett UL under en LÅNG tid, men inte korta UL.

• vivexa

Jag gjorde 3 ul med första barnet,

ca 15 med andra (var gravid i Italien och där gör alla minst 10-12 ul)

6 ul med tredje barnet...

alla mina är högerhänta.

Det diskuteras väldigt mycket i Sverige om ultraljud, jag var som sagt gravid i Italien med ett av barnen och där anses det snarare att man är dum och tar risker om man inte gör ca ett ul i månaden samt tre stora rutin-ul på sjukhus (v.12, v.22, v.32). Det de upptäcker är ju då tex moderkakeavlossning, blodproppar, dåligt flöde etc som de kan ta till vissa åtgärder mot för att minska riskerna för fostret.

• mammaNena

jag gjorde 1-2 vul i veckan, mellan v 18-38!
    innan det gjorde jag nog 4 vul/ul + 2 st rul.
    (med barn nr 2 va detta)
    ettan blev inte så många med!

men på tal om det där med vänsterhänt. såg någon dokumentär för något år sedan och där sa de att 85% av de som är vänsterhänta börjat sitt liv som tvillingar/ tvillinggraviditet. och att då den ena tvillingen inte klarat sig på ett eller annat vis och kommit ut som en liten blödning eller tagits upp av mammans kropp.. Detta i väldigt tidigt stadie. Sen hur vida det stämmer eller ej, men lite intressant är det allt! (ok, tillbaka till ämnet )

• Gerds Brycke

Jag är 80 år och vänsterhänt vid vissa tillfällen,men på den tiden fanns inte ultraljud,så man kan nog inte hänvisa till att vä-händer beror på ultraljud!

• Lia4
    Gerds Brycke skrev 2016-11-27 21:37:11 följande:

Jag är 80 år och vänsterhänt vid vissa tillfällen,men på den tiden fanns inte ultraljud,så man kan nog inte hänvisa till att vä-händer beror på ultraljud!

Fast det är det väl ingen som påstått ;)
  • cosinus

Med trean var vi uppe i 25-30 UL (tillväxthämmad). Fyran gjorde de därför 8 UL bara för att hålla koll så hon inte gick i samma bana som storebror. Dock var hon helt normal hela vägen.

Så de är ju på inga sätt jätterestriktiva med UL om de har en anledning och anledningen kan t o m vara ett syskon och hur denne utvecklades :)

Nåväl, bägge de två är högerhänta. Tvåan som bara gjordes 3 UL på är däremot vänsterhänt :)

• Tussenn

Gjorde 15 ultraljud pga komplikationer och det blev inge fel på mitt barn och han blev inte vänsterhänt.

Svar på tråden Farligt med för många ultraljud?