Froststar skrev 2011-01-19 12:01:50 följande:
Tyvärr, så räcker det inte med pengar. Folk har frågat DSCPA och problemet är dels att de inte täcker riktigt hela Irland och sedan har de inte stallar så det räcker. De försöker köra ut hö och så till hästarna men de har inget skydd mot vädret, ingen ser till dem, de mår inte bra alls. Vatten är väldigt svårt att ha ute pga vädret. Det fryser, bl.a.
Andra sidan av problemet är att hästarna inte är chippade (måste vara det enligt lagen) och de har inte pass. Därför kan de inte riktigt föras ut från Irland om folk från andra länder vill ta hand om dem. (Det var fler, inkl. mig som hade den tanken).
Tredje delen av problemet är de som styr, som är fullständigt slappa och inte agerar. På Irland får inte vem som helst ha häst, de har något krav på att man måste äga mark och det var något annat också. Dessutom ska då hästarna vara chipmärkta, vaccinerade och ha pass. Trots att idioter har hästar i bostadsområden med höghus (typ Rosengård i Malmö) och hästarna står uppbundna ute på planet utanför de här höghusen, trots att det arrangeras olagliga marknader (t.ex. Smithfield första söndagen varje månad), etc., etc., så blundar alla och ser mellan fingrarna. Varför gör de inte en razzia? Varför kollar de inte häststackarna som står där helt synliga? Varför stänger de inte ner marknaden och arresterar försäljarna? Man kan köpa en häst för 8 GBP eller byta en mobil mot en häst!
Otroligt är bara förnamnet.
Hej,
jag har bott pa Irland sen -99 och arbetat med hastar har storre delen av tiden. Det forsta man maste inse ar att man har inte har samma sett att se pa hast/djurhallning som tex i Sverige, detta betyder inte att hastar far illa over lag. De hastar ni pratar om ar till storsta delen agda av den resande befolkningen (det finns ingen lag om att man maste vara markagare for att ha hast). Hastmarknader hor till den Irlanska kulturen och manga av dem ar val organiserade och valdigt trevliga att spendera en dag pa, kopa eller salja en hast. Smithfield ar inte en olaglig marknad, den ar helt laglig, men det pratas mycket om den eftersom ett par man blev skjutna dar for ett tag sen (det hade varit nat brak mellan resande familjer). Nu att man skulle stanga ner marknade tar ju inte bort problemet, dessa hastar kommer fortfarande att finnas men de kommer inte lange att vara sa synliga (da de till storsta delen ar agda av travellers), man hamnar i ett moraliskt dilemma, men staten och ISPCA ar valdigt medvena om problemet.
Det har overavlads har de snaste 10 aren och nu med den finasiella krisen sa har manga inte lange rad att ta hand om sina hastar, detta ar saklart inte en ursakt men en forklaring till varfor manga hastar har gatt hungriga de senaste tva vintrarna. The Irish Sport Horse Association har gatt ut och bett folk att sluta avla och man gor det inte langre pa samma sett sa forhoppningsvis sa kommer det att jamna ut sig om ett par ar. Under tiden sa tycker jag inte att det ar upp till nagon att sitta och moralisera over priset pa en hast, vem kan avgora vad en hast ar vard for nagon annan? Det fanns en tid nar jag tyckte att hastar var pa tok for dyra har, men andra var ju villiga att betala sa jag och min sambo tog saklart tacksamt imot da vi som manga andra har dealar med hastar. Nu om nagon vill salja sin hast for €15 (vi har € och inte £ pa Irland) sa ar det val upp till dem. Det ar val egentligen inte priset pa en hast som bestammer hur den ska behandlas?