• Leonike

Välling istället för ersättning på kvällen?

Har en 8 månaders. Han har ätit ersättning på heltid sen 6 veckors ålder. Han har aldrig ätit välling men nu funderar jag på om vi skulle introducera det på kvällen? Tycker sömmnen har blivit si sådär på sista tiden från att alltid ha sovit hela nätterna, det kan vara mycket annat också det vet jag men han verkar alltid hungrig på morgonen och han vaknar tidigare och tidigare. Andra tips om kosten? Ska till bvc nästa vecka men frågar här först för lite tips och ideer. Så här ser en matdag ut:

6-7.30 (innan var det alltid mellan 7-8) 270 ml ersättning
    9-10 En portion gröt
    13-14 En halv burk mat plus fruktpure eller mosad frukt
    16-17 En halv burk mat, fruktpure eller mosad frukt
    19 270 ml ersättning

Ibland något mellanmål typ majskrokar, mosad banan, små bitar av macka etc.
    Tiderna är ca tider, beror på när han ätit första gången.
    Jag har gärna velat hänga kvar vid ersättningen då jag vet att den innehåller allt han behöver och har vart lite mottvillig mot välling men kanske han blir mättare om vi börjar med välling på kvällen eller skulle man hellre ge gröt på kvällen? Skriva gärna hur era barn ätit vid 8 månader!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-18 16:48
    Såg nu att jag kanske borde postat tråden under kost och matvanor men hoppas på svar ändå!

• Svar på tråden Välling istället för ersättning på kvällen?
  • älskarlivet81

Vår tjej är snart 8 månader och hennes matdag ser ungefär ut så här (varierar lite beroende på vad vi gör och så):

8.00 Gröt
    11.30 Lagad mat, antingen hemmalagat eller burk, 1/2-1 burk blir det + lite fruktpuré efteråt
    15.00 Mellis, turkisk yoghurt med fruktpuré, gröt, etc
    17.30 Middag, oftast hemmalagat
    19.15 220 ml välling

Ibland äter hon på natten och då får hon 180 ml ersättning, men när det paketet är slut kommer hon få välling istället. Hon äter inte varje natt. 

• yes79

Vår dotter är 9 månader, hon har ätit så här i ungefär 2 månader nu:

06  165-200 ml ersättning
    09  Frukost: 1 portion gröt
    12  Lunch: 1/2 burk matpuré + lite fruktpuré + vatten
    15  Mellis: 165-200 ml ersättning eller mosad banan, turkisk youghurt, smörgåsbitar, smörgåsrån, olika varje dag
    18 Middag: 1/2 burk matpuré + lite fruktpuré + vatten
    20 220 ml välling

Vi började ge henne välling istället för ersättning inför natten för ca 2 månader sedan och tycker det fungerar bra, hon sover ofta hela natten. Vi kommer inte byta tillbaka till ersättning då vi antagligen kommer sluta med ersättning senare efter hon är 1 år om hon äter bra med mat, men ju ändå vill ge henne flaska inför natten fortsättningsvis så då är det ju bra om hon är van vid välling. Fast jag tycker det räcker med välling en gång per dygn, om hon ibland vill ha mer mat senare på kvällen får hon ersättning!

• Cloudy

Klart att ni kan testa det. Sempers majsvälling är milt och bra.

• LyckligaJag83

När min dotter var runt 8 månader så fick hon välling på både morgon och kvällen, började med det när hon var 6 månader. Så här ser min dotters rutiner ut och har gjort sedan hon var ca 6 månader, med lite ändringar på tiderna då...

Ca 7:30 Välling

11:00 Gröt

14:00 Lagad mat

17:00 Yoghurt,banan och en liten smörgås

Ca 19:00 Välling och sen sova

Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • vittra

Dålig sömn i den här åldern har högst troligt inte med maten att göra utan utvecklingsfas/separationsfas och eventuelt tandsprickning. Vid 8 mån åt vår tjej:
    09 gröt
    12 mat, hemlagat eller burk
    15 amning, ibland lite turkisk yoghurt med mosad banan
    17.30 middag, hemlagat
    21 gröt

Utöver detta så ammade hon vid måltiderna och ibland annars också. Ammade oftast tidig morgon.

• Leonike

Tack för svar! Vi prövar välling så får vi se! Jo jag vet ju att det kan vara andra orsaker till dålig sömn med men han verkar så jättejätte hungrig på morgonen så för vi kan ju prova välling och se vad som händer.

Svar på tråden Välling istället för ersättning på kvällen?