• TrollmorTillTre

Olika datum på KUB-UL och UL - vad betyder det

Hej alla

Var och gjorde KUB för ett tag sedan. Då var jag tydligen i 11+4 och allt såg  bra ut.

Så var det dags för ordinarie UL i fredags då jag skulle varit i 18+0. Det visade sig att jag då var i 17+0 och det verkade oroa bm.
    Hon tyckte jag skulle komma tillbaka om några veckor för att se så knodden växer som den ska och att en läkare ska kolla hjärtat då hon tyckte graviditeten var för kort gången för att hon skulle kunna se.
    Det oroar mig.
    Förra gången jag gjorde UL var jag i 16+6 och då var det inga problem alls att se att allt stod rätt till med hjärtat och alla andra organ de kollade. Fick också en frisk liten flicka

Så vad betyder detta?
    Att hon såg något som hon inte ville oroa mig med och vill kolla upp det om några veckor - bokar tid åt mig hos läkare och inte bm?!!

Orolig.

Nån som vairt med om samma?
    Nån som fått olika förlossningsdatum vid två olika UL? (Det skilde en vecka)

• Svar på tråden Olika datum på KUB-UL och UL - vad betyder det
  • ladyshady

Jag hoppas först att allt står rätt till med bebben i magen.

Jag gjorde VUL och datumet stämde med min ägglossning.
    På RUL fick jag datumet korrigerat från 7 nov till13 november. Men allt var bra och vi fick en frisk liten tjej till. Så det skilde 6 dagar. Hon kom den 1 november.

* Elin 2004 * * Malin 2007 * *Jenny 2010*
  • lightfish

Där jag fick mina RUL så har de som regel att göra det i v.20 för att kunna se hjärtat tillräckligt bra. Försök att inte oroa dig och se det som något positivt att de kollar upp dig lite mer noga. Jag ska själv på ett extra UL (TUL) om 2 veckor och ser det som något bra; då vet jag om min lilla flicka där inne har rätt storlek eller inte. Kram på dig!

• marsmarsmåne

Hoppas det står rätt till med din lilla. En vecka är rätt stor diff. Ett par dagar hit eller dit verkar man dock få räkna med. Var glad sköterskan inte viftade bort det utan vill det ska dubbelkollas, står att rätt till så har du oroat dig i onödan men är det något som kan väcka oro är det bättre få klarhet i det ordentligt så det kan utredas. Heldre dubbelkolla 100 gånger för mycket än 1 för lite.

Jag blivit flyttad 5 dar mellan CUB (v 14) och RUL (v19) trots jag vet vilken dag befruktning skedde. De blev väldigt nogranna efter den mätningen och undersökningen drog ut på tiden. Men inget som behövdes kollas av läkare och har nu bara 7 veckor kvar till BF.

• TrollmorTillTre

Tack för svar

Jag försöker inte oroa  mig men det är svårt. Det handlar ju om min lilla knodd/knodda därinne!!

Men tiden går fort och snart är det den 3/2 då jag ska tillbaka....
    Ska försöka tänka positivt även om det är svårt.

• Lovisa87

Jag gjorde kub med min son i v 12+4 men fick de flyttat till 12+0. På RUL va jag i 18+0 men blev flyttad yttligare till 17+2. Fick gå på koller o tillväxt ul under senare delan av graviditeten. Dock dog han i min mage i v 36. Obduktionen visade att min moderkaka inte hade växt som den skulle o de fanns en del förkalkningar o proppar i den.
    Önerkar dej all lycka till!
    Kram

• TrollmorTillTre

Lovisa87: Jag beklagar verkligen din förlust och förstår din sorg.

Men din berättelse har gett mig en otrolig ångest och jag kan inte sluta gråta och önskar verkligen vare sig mig själv eller nån annan det du gick igenom.

Snälla någon annan, kom med nåt positivt nu för jag vet inte hur jag ska kunna sova i natt med denna oron och ångesten som nu river mig!!!

• Lovisa87

De var inte alls meningen att göra dej upprörd. Men du frågade om de fanns någon som hade vart med om samma, o jag kände igen mej i de du skrev.
    Du ska inte oroa dej vännen, jag hade maximal otur och tror inte du kommer ha de. Ägglossningen skedde bara senare än vad du trodde.
    Du ska se till nästa UL att allt ser bra ut.
    Kram

• Babybalo

Jag gjorde tre tidiga vul som alla visade på samma datum. Vid rul blev jag tillbakaflyttad 7 dagar och det var ingen, varken BM eller läkare som tyckte att det var det minsta konstigt. Tvärtom sa de till mig att det var vanligt... Nu är jag i vecka 32 och bebisen verkar må prima. Oroa dig inte! Jag sökte massor här på FL och upptäckte då att det var många här som varit med om samma sak.

• kanske2011

Försök att inte oroa dig ( lättare sagt än gjort jag vet) men om du nu fått en ny läkartid så får du säkert någon förklaring då.
    När jag gjorde KUB så stämde det sånär som på två dagar enligt vad jag räknat ut från äl. Men sen på RUL blev jag flyttad 9 dagar tillbaks. Tyckte själv det var konstigt eftersom det då skiljer 11 dagar plötsligt från "mitt" datum. Men hon som gjorde RUL verkade inte det minsta oroad över det. Så då försöker jag att inte heller vara det.
    Men det är ju jätte bra att du får det kollat ordentligt

• Dexxi

Jag blev flyttad 10 dagar på RUL trots att jag hade använt ÄL-stickor och hade koll på senaste mens...en frisk och helt underbar flicka föddes exakt på den dagen jag räknat fram från senaste mens. De gjorde inte tillväxt-UL trots att jag bad om det på RUL eftersom de flyttade så långt...verkade inte oroa den BM som utförde det..men mig oroade det nåt otroligt. Men gick som sagt bra!
    Säkert ingen fara med er bebbe ska du se!

♥ Nova 21:e mars 2008 ♥ Skrutt i magen med BF 15/7 2011 ♥
  • 7småtroll

Jag var med om samma när jag väntade lilltösen. Fick en bf vid kub och den stämde ganska bra då jag vet när jag har äl. Blev framflyttad ngn dag eller två. Sedan vid rutin-ul ville bm flytta bf ännu mer (5 dgr om jag minns rätt). Men eftersom jag hade fått en bf vid kub så gick man på det.

Lilltösen föddes utifrån kubbf på v 40+6.

Jag resonerar som så...barnet kommer när det är färdigt. Allt mellan v 38-42 är helt normalt! Vissa barn behöver kanske lite mer tid på sig och andra lite kortare tid på sig. Mina barn är födda mellan v 38+5 och 41+1.

Svar på tråden Olika datum på KUB-UL och UL - vad betyder det