• Fjuppan

6-åringar som lär sig poledance?

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta, för min del går detta fetbort. Varför ska barn träna genom att lära sig att dansa runt en påle?

Skulle ni tycka att det var okej? Jag känner att jag är ganska nöjd med jazzdans, balett eller vals. 

• Svar på tråden 6-åringar som lär sig poledance?
  • SunnyBunny
    Fjuppan skrev 2011-01-17 16:09:54 följande:
    Ja, men för barn? Är man vuxen och har en medveten och vuxen sexualitet är det ju en sak. Men fortfarande...de är ju barn!? Och är det inte generellt ganska vanligt att folk förknippar poledance med sex och striptease?
    Ja vuxna förknippar det med sex, men inte små barn! Låt dem ha kul! Jag tränar själv poledance och för mig har det aldrig varit för sex, om vi inte spexar nån gång vi vuxna tjejer imellan! Det är hårt arbete och man bli grymt vältränad! Och kul!
  • Hayal

Men OMG!! Om inte annat så är det väl fruktansvärt onödigt?? Och tänk sen när dom blir äldre, även om 6-åringar inte är så medvetna om sex och sånt så blir dom ju äldre och vad har dom lärt sig för värderingar då?? Och 6-åringar är inte så omedvetna om sex längre, internet och dagiskompisar upplyser snabbare än vad vi vuxna vill medge =/ 

• Fjuppan
    Sarah f skrev 2011-01-17 16:12:34 följande:
    Klättra uppför en hal stång och berätta sedan om ni lyckades se sexiga ut. Starkt, om ni kan!
     Barnen står inte och juckar mot stången.
    Jag har aldrig provat, men när jag tänker poledance så tänker jag sex. Det kanske är jag som är ute och cyklar...det kanske är helt okej att introducera sådant som vi förknippar med sex tidigt hos barn för att få dem att förknippa det med andra saker.
    Sarah f skrev 2011-01-17 16:13:41 följande:
    På cirkus använder man ju pole, ibland en extra lång och hög som svajar. Är det också snusk?
    Fast poledance är väl en sak, cirkus en annan. Jag har aldrig tänkt så som du skriver...
    SunnyBunny skrev 2011-01-17 16:15:29 följande:
    Ja vuxna förknippar det med sex, men inte små barn! Låt dem ha kul! Jag tränar själv poledance och för mig har det aldrig varit för sex, om vi inte spexar nån gång vi vuxna tjejer imellan! Det är hårt arbete och man bli grymt vältränad! Och kul!
    Jag tror dig! Jag har själv en kompis som tränar poledance...men även om hon inte gör det för att lära sig strippa eller något annat sexkopplat, så förknippar även hon detta med sex. Men...jag ska inte fördöma detta, kanske kan det komma något bra ut av det så småningom.
  • Sarah f
    Hayal skrev 2011-01-17 16:24:50 följande:
    Men OMG!! Om inte annat så är det väl fruktansvärt onödigt?? Och tänk sen när dom blir äldre, även om 6-åringar inte är så medvetna om sex och sånt så blir dom ju äldre och vad har dom lärt sig för värderingar då?? Och 6-åringar är inte så omedvetna om sex längre, internet och dagiskompisar upplyser snabbare än vad vi vuxna vill medge =/ 
    Va? Vad för värderingar pratar du om? Att klättra på en stång ger felaktiga värderingar? Det är ju DINA värderingar, inte något som finns inbyggt i leken.
  • Sarah f

Balett har ju också ansetts ytterst erotiskt laddat och är väl fortfarande en oerhört skönhetsfixerad dansform? Varför är balett bättre då?

• Meline

Tjejerna som dansar pole dance bra är riktigt akrobatiska. Så länge som man inte gör rörelserna till striptease, klär ut ungarna i minishorts eller på annat sätt gör dansen utmanande ser jag inte hur akrobatisk kring en stång är så mycket värre som akrobatik utan stång. Stången är liksom inte avgörande för om om det är stripp eller inte.

• SunnyBunny

Jag måste tillägga att min sambo följde med en gång och skulle kolla när vi träna;) Har aldrig sett en mer utråkad människa där på bänken gäspande och spelade spel på sin mobil haha. Så sexiga var vi;) När vi gick därifrån sa han besviket att han trodde verkligen att vi skulle stå där och trycka våra underliv mot stången i små stringtroser och bh haha och inte träna en massa konstiga rörelser upp och ner ha!

• puss

bara ordet usch, PÅLE, att det är förkastligt säger sig självt.
    fördärvligt är precis vad det är!!
    *ryser*
    vart är världen på väg?

up yours
  • Sarah f
    puss skrev 2011-01-18 11:23:13 följande:
    bara ordet usch, PÅLE, att det är förkastligt säger sig självt.
    fördärvligt är precis vad det är!!
    *ryser*
    vart är världen på väg?
  • Sarah f
    Meline skrev 2011-01-17 18:52:06 följande:
    Tjejerna som dansar pole dance bra är riktigt akrobatiska. Så länge som man inte gör rörelserna till striptease, klär ut ungarna i minishorts eller på annat sätt gör dansen utmanande ser jag inte hur akrobatisk kring en stång är så mycket värre som akrobatik utan stång. Stången är liksom inte avgörande för om om det är stripp eller inte.
  • Filoso Fisken

I helvete heller att jag skulle tycka det var okej. What the f... det finns (för att nämna några) streetdance, dancehall, hiphop-dans, showdance, jazz, pardans, ja och så akrobatik om man är mer inne på sånt. När det finns så fruktansvärt många alternativ för barnen... Varför då välja en "dans" som är så starkt förknippad med sex? Det ser så fel ut. Och det ÄR fel.
    Vad kommer här näst? Burlesque-kurser för barn? Strippdans där man ska ta av kläderna så tjusigt som möjligt och dansa samtidigt?

/skakar på hövve

• Filoso Fisken

Men bahh... det var ett jävla snack om akrobatik. Låt ungarna börja på riktig AK-RO-BA-TIK istället då! Vill de bli strippstångs-dansare när de är äldre, så fine.

• Reglementet

Ser inga som helst problem med det. Imponerande att de kan det. Bra träning.

*Kommersiellt budskap*
  • Sarah f
    Filoso Fisken skrev 2011-01-19 09:47:09 följande:
    I helvete heller att jag skulle tycka det var okej. What the f... det finns (för att nämna några) streetdance, dancehall, hiphop-dans, showdance, jazz, pardans, ja och så akrobatik om man är mer inne på sånt. När det finns så fruktansvärt många alternativ för barnen... Varför då välja en "dans" som är så starkt förknippad med sex? Det ser så fel ut. Och det ÄR fel.
    Vad kommer här näst? Burlesque-kurser för barn? Strippdans där man ska ta av kläderna så tjusigt som möjligt och dansa samtidigt?

/skakar på hövve
    Så på fullt allvar blir du sexuellt berörd av en stång?
    Man kallar det akrobatik, det heter inte poledance för barn. Det är tidningarna som blåst upp det.
    Barnen står inte och ålar vid stången som strippor, de klättrar i den. Har ni sett en som gör poledance utan att strippa? Det är gymnastik, inte porr.
  • Ökänd

Tidningarna har som vanligt blåst upp det. Dock är poledance i mitt tycke sensuellt/sexuellt på ett eller annat sätt. Vill man aktivera barnen finns det bättre motionsformer som inte har ett stigma omkring sig. Kul att se att det finns några på forumet som håller på med poledance i alla fall. Jag startade en tråd om det för länge sen, som dog direkt typ.
    Titta gärna in, det kanske kan bli en riktig poledancetråd?

www.familjeliv.se/Forum-21-83/m52463222.html 

Burn hajfajvmöppar burn.
Svar på tråden 6-åringar som lär sig poledance?