• MammaTillKevin

hur gick de med era barn födda vecka 33-34?

Hej! 
    Fick min första son i vecka 35, de gick faktist riktigt bra för oss, han fick vara med mig hela tiden och började ammas direkt, han tillägsmatades första dygnet med kopp, men annars gick de fint!

Är nu i vecka 34 (33+1) åkte i igår kväll, fick en bricanylspruta och sömn, dom säger att vi får se vart det bär av, de kan stanna av lika gärna. 

Min fråga är till er som har fött barn i vecka 33-34 hur gick det för er? Jag vore tacksam för svar!  

• Svar på tråden hur gick de med era barn födda vecka 33-34?
  • bananflugan82

Mina killar kom i vecka 32+5, fick ligga i öppen kuvös för att få värme. Hade lite andningshjälp dom 3 första dagarna med CPAP. Fick dropp med extra fett och så, det får nog alla som kommer så tidigt! Fick komma över i en plastlåda som finns på BB när dom var några dagar och dom slapp alla dropp. Sondmatades ca 2½ vecka innan dom lärde sig äta från flaska, jag kunde inte amma för det kom inte igång ordentligt och dom behövde den mat dom kunde få. Vi fick åka hem från neonatalen när dom var 1½ vecka, så fort dom kunde hålla värmen själva. Åkte hem med hemsjukvård med sonderna som vi fick lära oss hantera och så kom en sköterska hem och vägde dom så dom gick upp som dom skulle. Men det gjorde hon bara 1 vecka, sen behövdes det inte mer.
    Dom vägde 2010 och 2145 när dom kom. Är nu två pigga och busiga killar som blev 1 år i dagarna, utvecklas som dom ska och är nu uppe i nästan 12kg.  

Jobbigast var att inte kunna vara som "alla andra", att inte kunna ha dom hos mig på BB eftersom dom fick vara på neonatalen. Vi behövde hjälp med att ta upp dom, dom första dagarna pga alla sladdar o så.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • bananflugan82

Blevi nlagd för att mitt vatten gick förresten, fick bricanyl och en spruta för att snabba på deras utveckling av lungor. Den slapp du väl för du har kommit över vecka 34 precis. Hade jag gått två dagar till så hade jag också sluppit den. Sen kom dom samma kväll med urakut kejsarsnitt.

• MammaTillKevin

tack för att du delar med dig ! 
    Men det gick ju bra för er ! Vad skönt! Förstår det där att inte få ha dom hos sig, det är ju scenariet man har, och vill att det ska bli så!
    Har dom hängt med i utvecklingen då? Eller har dom varit efter på något vis?
    Om man får fråga såklart.

Jag fick kortison med med första pojke för att skynda på lungorna, va då i v,32 dom lyckades stanna uppe värkarbetet ca 2 veckor efter det. Fick det dock inte denna gången, kanske för som du säger att jag har klivit över vecka 33-34? Lungorna utvecklas nu? 

• bananflugan82

Ja, till mig sa dom att gränsen går vid vecka 34 (33+6), efter det ger dom inte det! Då anses lungorna vara såpass klara.

Ja, i början låg dom efter litegrann, men när det väl tog fart så tog det fart. Nu är dom ikapp i stort sett!

Svar på tråden hur gick de med era barn födda vecka 33-34?