• mallebralle

NI som gjort IVF - hur många äggblåsor?

Hur många äggblåsor har ni haft vid IVF? Görs äggplock även om det är få äggblåsor (2,3,4 mm stycken)
    Eller avbryts behandlingen om man blivit för understimulerad och för få äggblåsor bildats?

Är nyfiken på era erfarenheter eller om någon annan vet :)

/ I väntan på IVF

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-16 19:48
    2,3,4 med mera ska det stå :) kan nog uppfattas som millimeter!
  • Svar på tråden NI som gjort IVF - hur många äggblåsor?
  • albatross74

Det känns skönt att höra att andra med få ägg har lyckats, nu känner jag mig mer peppad att stå på mig ang äggplock. Jag vill ju inte bara ge upp efter denna långa beh. det kan ju finnas ett fint ägg som går hela vägen.

Känns så fyrkantigt att de bara ser till antal hit och dit.  Det behöver inte lyckas bara för att det finns 20 ägg.

Nu är jag irriterad och peppad vilket är bra, tänker verkligen ifrågasätta om de vill avbryta hela försöket.

• Inanna Li

albatross74 - Jag vet en som bara hade två äggblåsor på VUL men på ÄP fick hon ut 7 ägg. Två blev befruktade och hon satte in dessa två och blev gravid. Äggen kan växa till sig så ge inte upp! Hoppas det ser bättre ut på undersökningen imorgon.

• volvofru
    ISCI 1, 9st äggblåsor, ett till frysen och ett till mig, MA
    ISCI 2, 0 pga vi tog sista ägglossningssprutan på fel dag...
    ISCI 3, 8st äggblåsor, 2st ok till mig
    ISCI 4, 7st äggblåsor, 1st ok till mig
    ISCI 5, 18 äggblåsor väntar med spänning tills imorgon för att se hur många som är ok.

• LS 1976
    Corri skrev 2011-02-06 17:19:38 följande:
    Hej!

Hoppar in i tråden och hoppas kunna få svar på min fråga

Den 22 februari är det den stora dagen för mig o min sambo - vi ska börja med IVF på Oxbacksklinken.

Jag o min sambo pratar jättemycket om detta - och har många obesvarade frågor som vi säkerligen får svar på den 22 feb när vi ska träffa våran läkaren.

Det jag vill höra med er är : Om vi vill sätta in två embryon istället för ett - får vi det? Och räknas det som ett försök eller två försök?
    Om man får tillbaka 2 embryon beror på många olika faktorer. Varierar också mellan olika kliniker. För att få exakt svar är det bäst att fråga kliniken ni går på.
  • Inanna Li

volvofru - Lycka till imorgon! Vilken skillnad i antal äggblåsor nu sista gången! Du måste ha gjort en dunderbehandling!

• Gloxi
    albatross74 skrev 2011-02-06 18:24:33 följande:

Det känns skönt att höra att andra med få ägg har lyckats, nu känner jag mig mer peppad att stå på mig ang äggplock. Jag vill ju inte bara ge upp efter denna långa beh. det kan ju finnas ett fint ägg som går hela vägen.

Känns så fyrkantigt att de bara ser till antal hit och dit.  Det behöver inte lyckas bara för att det finns 20 ägg.

Nu är jag irriterad och peppad vilket är bra, tänker verkligen ifrågasätta om de vill avbryta hela försöket.

Tycker absolut att du skall stå på dig! Inför mitt äggplock, såg det ut som att jag skulle ha 2 ägg. Men, det var inget snack om att det skulle avbrytas (hade blivit vansinnig isf när man har slängt ut massa pengar på mediciner också!). Vid ÄP plockade hon ett 3:e ägg, som hon egentligen trodde var omoget. Men, det blev också befruktat.

Exakt! Har läst i olika trådar och de som får ut sjukt många ägg, får inte så många bra embryon i slutändan. Oftast får man ju inte tillbaka mer än 1 ändå och alla blir inte tillräckligt bra för att frysas.

Lycka till imorgon och berätta gärna hur det gick!
  • albatross74

Tack alla som stöttat mig.

Nu vet jag att det faktiskt har lyckats trots få ägg. Så vad är det för prat om att avbryta bara för att det var få ägg. Grrr

• Fjällsippan

IVF 1 (2007): 19 äggblåsor, 14 ägg, 1 till mig, 8 till frysen, 3 FET. Minus x 4.
    IVF 2: 9 äggblåsor, 14 ägg, 1 till mig, 6 till frysen, 3 FET. Gravid vid ET men MA.
    IVF 3: 10 äggblåsor, 10 ägg, 2 till mig och inget till frysen. Minus.
    IVF 4 (2008): 18 äggblåsor, 4 ägg, 2 till mig, inget till frysen. Gravid och fick barn !
    IVF 5 (2010): 6 äggblåsor, 5 ägg, 2 till mig, inget till frysen. Svagt plus som vände till minus.
    IVF 6: 5 äggblåsor, 4 ägg, 2 till mig, inget till frysen. Minus.
    IVF 7:  8 äggblåsor, 7 ägg, 2 till mig, 1 till frysen. Minus.
    IVF 8 (2011): VUL inför ÄP imorgon. 

Här kan man se att antalet blåsor inte alltid korresponderar med antal ägg. Och det var vid en IVF när de fick ut få ägg som jag blev gravid och fick barn.

• Skogsbruden

Vid mitt sista VUL inför äggplock senaste IVF:en såg det inte ut som om jag hade alls många äggblåsor. De som fanns var dessutom väldigt olika stora så läkaren gav mig inte så mycket hopp. I slutändan blev det 11 ägg, 10 befruktade och 6 till frysen. Det blev alltså inte alls som det verkade. Klart de inte kan avbryta om det finns äggblåsor! Så tungt som det är att gå igenom ett sånt här försök är det grymt att göra så. Det räcker ju dessutom med ett bra för att få barn som andra påpekat. 

När vi fick vår son sa läkaren vid ett av VUL:en att han såg en massa cystor på mina äggstockar, men inga äggblåsor så att de skulle få avbryta. Jag satte mig bara och bölade på parkeringen. På eftermiddagen ringde kliniken när de sett UL-bilderna och sa att jag visst hade äggblåsor och det var de läkaren hade misstagit för cystor. Undrar var han hade köpt sin läkarlicens!?

• volvofru

Inanna68. Tack! Alla lyckönskningar är värmande :)
    Dock ingen större skillnad på denna sista kuren och nr 2. Läkarna hade heller ingen bra förklaring mer än jag hade en "bra" månad :)

Förrästen var 16st ok för befruktning varav 1st toppkvalitet och 1st lite sämre men helt ok, så vi satte tillbaka båda. 8st hade vissa anmärkningar och gick vidare för försök till långtidsodling, inga var alltså så pass bra att frysas direkt.

Corri; som svar på din fråga angående ett eller två ägg i retur. Enligt min läkare tar de individuella beslut med hänsyn till bland annat ålder och tidigare ivf försök. Enligt henne, måste först och främst förutsättning dvs 2st ok ägg finnas, sen skall behandlande läkare godkänna att två äggs sätts tillbaka och sen är det upp till paret om de vill det eller ej. Det är nämligen lite större risker med tvillingfödsel.

Lycka till alla!

• Inanna Li
    volvofru skrev 2011-02-07 18:32:04 följande:
    Inanna68. Tack! Alla lyckönskningar är värmande :)
    Dock ingen större skillnad på denna sista kuren och nr 2. Läkarna hade heller ingen bra förklaring mer än jag hade en "bra" månad :)

Förrästen var 16st ok för befruktning varav 1st toppkvalitet och 1st lite sämre men helt ok, så vi satte tillbaka båda. 8st hade vissa anmärkningar och gick vidare för försök till långtidsodling, inga var alltså så pass bra att frysas direkt.

Corri; som svar på din fråga angående ett eller två ägg i retur. Enligt min läkare tar de individuella beslut med hänsyn till bland annat ålder och tidigare ivf försök. Enligt henne, måste först och främst förutsättning dvs 2st ok ägg finnas, sen skall behandlande läkare godkänna att två äggs sätts tillbaka och sen är det upp till paret om de vill det eller ej. Det är nämligen lite större risker med tvillingfödsel.

Lycka till alla!
    Jag har också hört/läst att man kan ha bättre och sämre månader och om du inte har ändrat något i behandlingen så måste det ju vara så. Grattis till många ägg och ruvarstatus! Nu får vi hoppas att du får långtidsodlade till frysen också!
  • Kivifrukt

6 äggblåsor, 3 mogna efter sista ultraljudet (men ett till växte till sig) 4 ägg, två befruktade. gravid och en 5 dagarsodlad i frysen. första försöket.
    Efter 1a ultraljudet höjdes min gonal f dos från 225 til 375.

• zinnia

Gjort mitt första IVF. Äggplock idag. Hade 15 blåsor men endast 4 ägg. Får veta på måndag om något har befruktats!

• 999

Är i sluttampen av min IVF-behandling, äggplock i veckan. Har ca 35 äggblåsor. Har förstått att det är ovanligt många.

Svar på tråden NI som gjort IVF - hur många äggblåsor?