• Memmii

Var går ''gränsen'' för att vara en för ung mamma?

Idag blir allt fler och fler unga par med barn och många är dessutom knappt fyllda 18 år.
    När tycker ni att man är för ung för att få barn?
    Det är självklart en fråga som kan kräva en motivering, som ex: det beror på hur livet ser ut i övrigt. Har man eget boende? Hur länge har man varit tillsammans? Jobb?
    Så, motivera gärna era svar. Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var går ''gränsen'' för att vara en för ung mamma?
  • semlorna
    semlorna skrev 2011-01-16 13:30:45 följande:
    När man är mogen nog att sätta nån annans behov framför sina egna.

Nu formulerade jag mig konstigt. Det är alltså där gränsen går för att skaffa barn. Alltså blir svaret på din fråga: när man inte kan sätta nån annans behov framför sina egna är man för ung. Ser inte det som något kopplat till ålder då vissa är mogna vid 18, andra vid 30 och vissa aldrig.

• DenNamnbitne

Man ska nog ha fyllt 18 i alla fall tycker jag. Sen är väl inte det det optimala. 25-27 någonting är väl det bästa så man får en tid som fri ung vuxen.

• LinnV

Under 20 år tycker jag. Fick mitt första som 15 åring och andra när jag var 21 år. När man är över 20 har man kunnat ta studenten och jobbat ett tag..

• April barn

Som du sa så är det ju så himla individuellt, men jag tycker det är bra om man fyllt myndig först så man kan ta hand om allt själv. Om inte annat så underlättar det.

• SjälvaJag

under 15 är väl väldigt ungt. Eftersom man inte är "byxmyndig" innan man är 15 så är det gränsen i mina ögon

• Tant Green

Jag tycker att man åtminstone ska vara myndig och man ska ha möjlighet att försörja sig själv och barnet, och det krävs ju oftast att man har avslutat gymnasiet för att få ett jobb, så minst 20 (om man inte har lyckats få jobb innan).

• Vissla

Jag kallade inte mig själv för "ung mamma" när jag fick barn nummer två 21 år gammal så under 20 ska man väl vara för att gå in i det begreppet enligt mig.

• Manchester

För ung=under 18. När man inte är myndig, utan i lagens mening fortfarande själv ett barn, så är det nog inte så lyckat att bli mamma. Därmed inte sagt att det inte finns bra mammor som är yngre än så, men jag tror att många som får barn så tidigt är lite för omogna. Dessutom blir det ju en konstig situation att vara mamma och samtidigt omyndig, så att man måste ha sina föräldrars tillåtelse till allt möjligt.

Ung mamma=under 25. Alltså inte för ung, bara klart yngre än vad jag är van vid.

• April barn
    Tant Green skrev 2011-01-16 16:26:45 följande:

Jag tycker att man åtminstone ska vara myndig och man ska ha möjlighet att försörja sig själv och barnet, och det krävs ju oftast att man har avslutat gymnasiet för att få ett jobb, så minst 20 (om man inte har lyckats få jobb innan).

Man kan ju ha en partner som har arbete.
  • April barn
    Vissla skrev 2011-01-16 16:29:51 följande:
    Jag kallade inte mig själv för "ung mamma" när jag fick barn nummer två 21 år gammal så under 20 ska man väl vara för att gå in i det begreppet enligt mig.
    Jag är 18 och skulle aldrig kalla mig för ung mamma, då det ordet fått en konstig betydelse idag tycker jag, ändå så är jag ju ung åldersmässigt.
  • lövet2

Under 18. Då är man inte myndig och får inte bestämma över sig själv ens. Inte riktigt läge att skaffa barn då ...

• lilla mej

jag tycker att 16 och under ar man bara barn sjalv och barn ska inte ha barn..
    mella 16-20 tycker jag fortfarande att man ar pa gransen till for ung for man har ju inte hunnit skaffa sig ett eget liv och att da bilda ett nytt litet liv innan man hunnit borja leva sitt eget sjalvstandiga liv later lite jobbigt/fel men det gar sakert och det betyder ju inte att man ar en dalig foralder...   

sa jag rostade under 20.. 

• Annkris

När man har ekonomiska, praktiska och emotionella förutsättningar att ta hand om ett barn.

Svar på tråden Var går ''gränsen'' för att vara en för ung mamma?