• Drömmar

Varför så rädd denna gång?

Väntar mitt fjärde barn, bf 8 Juni och blir bara mer och mer orolig inför förlossningen. Mina andra förlossningar har gått bra och varit olika alla tre...
    Första totalt 21 timmar, EDA, liten bristning, pojke 4062 g 52 cm
    Andra totalt 5,5 timmar, ingen smärtlindring, liten bristning, flicka 3740 g 49 cm 
    Tredje igångsatt p,g,a vattenavgång, totalt 5,5 timmar, ingen smärtlindring, ingen bristning, flicka 4760 g 54 cm.
    TROTS detta så har jag byggt upp någon slags rädsla inför denna gång. Kanske är det för att jag efter denna sista förlossning var helt slut i både kropp o själ. kanske är det för att hon var ganska stor och jag tror att denna blir större och att jag inte skall få ut ungen!
    Min största fasa är att jag skall gå sönder och samman där nerer och inte kunna fungera normalt efteråt. Bara av den anledningen så skulle jag vilja ha ett snitt MEN jag vill inte gå miste om att föda fram mitt barn, den känslan är obeskrivlig och så fantstisk...
    Detta blev svamligt men hoppas någon orkade ta sig tid o läsa. Kanske nån i samma situation?

Live, laugh, love...
  • Svar på tråden Varför så rädd denna gång?
  • Carisma95

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag väntar mitt 3:e barn (38+0 idag) och båda de tidigare förlossningarna har gått bra.
    1:a sonen; 11 timmar från första värk. Hade akupunktur och lustgas och behövde bara sy 6 ytliga stygn, trots att han vägde över 4 kg.
    2:a sonen; ca 9 timmar. Endast lite lustgas (blev mest arg på masken!) och inga bristningar alls. Han vägde dessutom bara 3.460 gram. En "lätt" förlossning tyckte jag då.

Nu har jag dessutom fått höra från MVC att den är bebisen verkar vara ganska liten i storleken (utefter vad de känt med händerna). Men jag är ändå jääääättenervös! Förstår inte riktigt varför...

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Drömmar
    Carisma95 skrev 2011-01-15 17:22:16 följande:
    Jag känner igen mig i det du skriver. Jag väntar mitt 3:e barn (38+0 idag) och båda de tidigare förlossningarna har gått bra.
    1:a sonen; 11 timmar från första värk. Hade akupunktur och lustgas och behövde bara sy 6 ytliga stygn, trots att han vägde över 4 kg.
    2:a sonen; ca 9 timmar. Endast lite lustgas (blev mest arg på masken!) och inga bristningar alls. Han vägde dessutom bara 3.460 gram. En "lätt" förlossning tyckte jag då.

Nu har jag dessutom fått höra från MVC att den är bebisen verkar vara ganska liten i storleken (utefter vad de känt med händerna). Men jag är ändå jääääättenervös! Förstår inte riktigt varför...
    Så svårt att sätta ord på det man är nojjig för när man inte riktigt vet ju,,,kanske är det så att man inte tror att det kan gå bra ytterligare en gång!
    Live, laugh, love...
  • Arbetsmyran

Känner som er, har själv två förlossningar bakom mig. Den första tog lång tid medan den andra gick jättelätt o snabbt.
    Hade EDA båda gångerna men känns som det är den jag är rädd för denna gång. Och att det ändå har gått 9 år sedan förra gången...Hua...

• Carisma95
    Drömmar skrev 2011-01-15 17:29:23 följande:
    Så svårt att sätta ord på det man är nojjig för när man inte riktigt vet ju,,,kanske är det så att man inte tror att det kan gå bra ytterligare en gång!
    Ja, det kanske är det...
    Eller så har det sjunkit in att man faktiskt måste gå igenom förlossningen en gång till. Man vet ju att det gör ont (även om man visste det tidigare gånger också) och ju närmare förlossningen, desto mer minns man...?
  • Carisma95
    Arbetsmyran skrev 2011-01-15 17:33:49 följande:
    Känner som er, har själv två förlossningar bakom mig. Den första tog lång tid medan den andra gick jättelätt o snabbt.
    Hade EDA båda gångerna men känns som det är den jag är rädd för denna gång. Och att det ändå har gått 9 år sedan förra gången...Hua...
    EDA ska vi inte prata om. Jag har vägrat de tidigare 2 ggr pga att jag hört av vänner där bedövningen tagit helt fel...
  • Arbetsmyran

Förstår inte hur man kan klara smärtan utan EDAN tyvärr???...skulle helst slippa den..

• Arbetsmyran

Bedövningen som blir av EDAN är underbar, men känns inte alls bra att få dit den...

• fru edinge

Nu har jag bara två barn o e inte gravid igen..stod bara o funderade på om det inte e kanske mer rädsla över att hinna med, att det e lite tuffare med fler barn med allt vad det innebär..som sagt bara en tanke..

• Drömmar
    fru edinge skrev 2011-01-15 17:59:48 följande:
    Nu har jag bara två barn o e inte gravid igen..stod bara o funderade på om det inte e kanske mer rädsla över att hinna med, att det e lite tuffare med fler barn med allt vad det innebär..som sagt bara en tanke..
    Nja, inte för mig men kanske är det så ibörjan av en ny graviditet...att man tänker "hur ska vi klara detta" eller "orkar vi"...
    Live, laugh, love...
Svar på tråden Varför så rädd denna gång?