Vid vilken ålder lät ni barnen ta över tandborstningen?
Mina är sex år och jag sköter fortfarande borstningen.
Mina är sex år och jag sköter fortfarande borstningen.
Min 7åring borstar själv på morgonen, samtidigt som jag borstar lillebrorsans så jag har koll.
På kvällen borstar jag... Har inga planer med att sluta sålänge han inte tvärvägrar.
Oj. Hur länge borstar ni som har svarat det sista alternativet?
Gör precis som Javah.
Mina barn är 7 och 4, 7 åringen borstar själv på morgonen och jag på kvällen. 4 åringen borstar jag både morgon och kväll.
Kan dock inte rösta för jag vet inte hur länge jag kommer hålla på med att borsta stora barnets tänder.
Min är nio, och jag fortsätter hjälpa till så länge jag kan och får. (nästan) Inte kul att ha problemtänder när man blir stor, så jag gör vad jag kan för att hon ska slippa det.
Jag kör på den här rekommendationen
När kan barnen själva borsta sina tänder?
Barn behöver hjälp med tandborstning, även om de ibland tycker att de kan själva. Det är först vid nio till tio års ålder som barn har utvecklat den finmotorik som krävs för att klara av att borsta rent på tändernas alla ytor. När småbarn borstar blir det mest ovanpå tänderna, men låt barnet pröva och öva sig på att borsta tänderna. Tandborstningen kan börja med att barnet borstar själv en stund och sedan avslutas med att en vuxen hjälper till. Yngre barn behöver mer hjälp än de lite äldre barnen.
Det är viktigast med tandrengöringen på kvällen. En bra överenskommelse kan vara att en vuxen hjälper barnet på kvällen och låter det borsta själv på morgonen.
Tills 12år sa våran tandläkare...
Vi tandläkare brukar säga att när barnet skriver "vackert" har det finmotoriken för att borsta själv. Sedan dröjer det i allmänhet åtskilliga år innan de har motivationen att borsta noga.
Jag har borstat barnens tänder tills de var ca 11 år men övervakade deras borstning (och fluorsköljning) ytterligare några år. Och på sonen, som snart fyller 15, tjatar jag fortfarande... och ska jag vara ärlig får jag påminna även maken, inte om tandborstning men om tandtrådandet
Vi fick rekommendation att tills finmotoriken är tillräckligt bra. Jaha å när vet man de?? Jo då fick jag svaret: När barnet kan skriva snyggt på linjerat papper så är dom redo att borsta tänderna själva. Alltså inom/på linjerna i ett vanligt kollegieblock. Så den rekommendationen kommer vi gå efter
Vi borstar fortfarande på 4½-åringen och 7-åringen i allfall. De får borsta själva på slutet om de vill. Men då är det ju i princip redan rent.
De "stora" borstar själva på morgonen. De är 6 resp 7,5 år. Vi borstar på kvällen. På de små 4 resp 1 år borstar vi morgon och kväll. Komme dröja länge innan 4-åringen kommer få borsta själv för han har problemtänder och har redan hål i en tand trots noga borstande. Så för hans del är det inte ok att det slarvas på morgonen.
Här säger tandläkaren att man ska bosta tills de är 12. Vi får se vart vi hamnar i slutändan.
Barn behöver hjälp med tandborstning, även om de ibland tycker att de kan själva. Det är först vid nio till tio års ålder som barn har utvecklat den finmotorik som krävs för att klara av att borsta rent på tändernas alla ytor. När småbarn borstar blir det mest ovanpå tänderna, men låt barnet pröva och öva sig på att borsta tänderna. Tandborstningen kan börja med att barnet borstar själv en stund och sedan avslutas med att en vuxen hjälper till. Yngre barn behöver mer hjälp än de lite äldre barnen.
Det är viktigast med tandrengöringen på kvällen. En bra överenskommelse kan vara att en vuxen hjälper barnet på kvällen och låter det borsta själv på morgonen.
Tills de är runt 10 år har jag varit delaktig i deras tandborstning efter som det är de rekommendationerna man får från vården så tycker jag att det var en bra riktlinje att följa
http://www.1177.se/Tema/Tander/Barn/Borsta-tander-pa-barn/