• Ankiz

Vilken bältesstol?

Ja, vilken bältesstol har ni till era barn och vad tycker ni om den? Har en smalis här hemma som snart ska få en ny stol och det är ju en djungel där ute!
    Självklart ska vi ta med honom så han får prova ut vilken som passar bäst, men det är alltid bra med andras åsikter

♥Mamma till Oliver 050922, Lucas 070708 och Elias 100310♥
  • Svar på tråden Vilken bältesstol?
  • bizzziie

Tycker inte att det är så stor skillnad mellan bältesstolarna faktiskt.. inte alls som mellan bilstolarna! Vi har en helt vanlig enkel Acta graco Rallysport och både sonen och vi är nöjda!

• Ankiz
    kakmamman skrev 2011-01-13 21:52:42 följande:
    hur gammal?
    Han är 5 år och 3 månader.
    bizzziie skrev 2011-01-13 21:58:03 följande:
    Tycker inte att det är så stor skillnad mellan bältesstolarna faktiskt.. inte alls som mellan bilstolarna! Vi har en helt vanlig enkel Acta graco Rallysport och både sonen och vi är nöjda!
    Nej det kanske det inte är? Har bara kikat runt på nätet än så länge
  • cicci85

Jag tycker det är väldigt stor skillnad så sidoskydden på de olika stolarna.

Min son har en Britax Kid Plus men den är ganska trång för honom, han är ganska bred, den passar nog bäst till smalisar. Är mycket nöjd med stolen annars, han sover bra i den även om vi inte ha viloläge just då. Men när lillen ska ha bältesstol blir det nog en BeSafe izikid om det inte finns något bättre då.  Den är inte lika trång och så har den mjukare, skönare sits!
    Jag gillar Britax Adventure oxå om man vill ha en enklare, lättare stol!

• Cecci78

jag tydker det är en jätteskillnad mellan olika stolar, det finns ju billiga varianter som är riktiga skitstolar och så finns det bra stolar:) jag föredrar Britax kid plus (eller isofixen om vi hade haft det). Den har bra sidoskydd och de kan sitta i den länge för att den går att höja mer än vissa andra stolar.

• cicci85
    cicci85 skrev 2011-01-13 22:03:24 följande:
    Men när lillen ska ha bältesstol blir det nog en BeSafe izikid om det inte finns något bättre då. 
    Be Safe Izi Up manar jag såklart...
  • Ankiz

Just nu lutar det åt antingen Britax eller BeSafe, men då har jag bara kollat på nätet som sagt. Men BeSafe kanske passar bätter till lite bredare barn? Det låter ju bra med mjukare sits

• bizzziie

Fast rallysporten var billig men det är ingen skitstol för det?

• Kina79

Mitt tips är att köpa den som sitter bra i bilen och som barnet sitter bra i.
    Vi har en Britax Adventure, en Akta Graco Rallysport och en Britax Römer.
    Adventuren köpte vi för att det är den absolut smalaste stolen, det var denenda vi fick in i baksätet när vi skulle ha in en bältesstol, en bakåtvänd stol och ett babyskydd.
    Jag tycker bältet glider ur klämman uppe vid nackstöden lite väl ofta - det irriterar mig. Men dottern sitter bra i den.

När vi köpte Rallysporten valde vi mellan den eller ytterligare en Adventure, eftersom vi ska få in bägge dessa + en bakåtvänd stol i baksätet.
    Det blev Rallysporten för att dottern satt bättre i den, bältet hamnade tajtare och bättre på henne och bältet stannar definitivt kvar i klämman. + att hon tyckte den var skönare för rumpan

Den tredje har vi sedan ett par år tillbaka, den används som extrastol när vi tar med kompisar. Den är definitivt bredare än de båda andra, men med lite trix så får vi in alla tre bredvid varandra i baksätet.

• Prospero

Vi valde Brio Caro framför besafe eftersom barnet behövde se ut pga illamående. Besafe hade väldigt stora "skygglappar" så hon försvann nästan i den.

• Cecci78
    Prospero skrev 2011-01-14 12:42:22 följande:
    Vi valde Brio Caro framför besafe eftersom barnet behövde se ut pga illamående. Besafe hade väldigt stora "skygglappar" så hon försvann nästan i den.
    det är inte skygglappar, det är sidoskydd som skyddar barnet vid en ev. krock
  • Cecci78
    bizzziie skrev 2011-01-13 22:20:42 följande:
    Fast rallysporten var billig men det är ingen skitstol för det?

Jag menade de helgjutna varianter för 299 som säljs på diverse ställen, nämner inga butiker så slipper jag bli anmäld av dem;)

Rallysporten är bättre än dessa jag benämde skitstolar men jag tycker det finns de stolar som är bättre än rallysport också, tycker den har lite dåliga sidoskydd.

• mammaNena
    Cecci78 skrev 2011-01-14 21:29:32 följande:

Jag menade de helgjutna varianter för 299 som säljs på diverse ställen, nämner inga butiker så slipper jag bli anmäld av dem;)

Rallysporten är bättre än dessa jag benämde skitstolar men jag tycker det finns de stolar som är bättre än rallysport också, tycker den har lite dåliga sidoskydd.

vi har en billig, kostade nog dock en 350:-
    Den är från gekås, är CE märkt, ser ut ungefär som en rallysport, men aningen bredare, men betydligt bättre pris! vi har haft den nu i ca 1½ år och är kanon nöjda med den! va bara en ren slump att vi snubblade över den när vi va på gekås!
  • Prospero
    Cecci78 skrev 2011-01-14 21:27:36 följande:
    det är inte skygglappar, det är sidoskydd som skyddar barnet vid en ev. krock
    Det vet jag såklart, oavsett så skymmer de sikten om de är för stora för barnet.
  • Cecci78
    Prospero skrev 2011-01-15 12:15:48 följande:
    Det vet jag såklart, oavsett så skymmer de sikten om de är för stora för barnet.
    jo jag förstod det, jag menade bara att jag tycker det är bättre med stolar med ordentliga sidoskydd än de stolar med sämre sidoskydd
Svar på tråden Vilken bältesstol?