• Liafiaa

    Gravid direkt efter uttag av spiral(mirena), går det? :S

    Hej, tänkte bara höra om det var någon annan som har haft hormonspiral och blivit gravid direkt efter uttaget?

    Eller hur lång tid det tog innan ni fick mens..?

    Varför jag undrar är för att jag tog ut min mirena i tisdags(två dagar sen) och jag har ännu inte fått mens.
    Barnmorskan sa att min mens skulle komma igång nästan direkt och frågade även om jag skulle bli gravid nu om hon tog ut den, alltså om jag hade haft samlag nyligen...
    Vilket jag och min sambo haft.. och även samma dag jag tog ut den.

    Så, tror ni att jag kan ha blivit gravid, och när tror ni att jag skulle kunna ta ett test om min mens inte vill komma? Hur ska jag räkna?

    Har det hänt er att ni blivit gravida direkt utan mens imellan?

    Har haft lite typ liknade mensvärk och spänningar i brösten.. om det hjälper :P

  • Svar på tråden Gravid direkt efter uttag av spiral(mirena), går det? :S
  • Crazy catlady

    Jag tog ut min spiral den 6 nov... mirena! =) 
    Min menscykel har blivit knasig nu.. 
    Bara några dagar efter jag tagit ut den så fick jag en rosa flytning och positivt på ältest.. så jag antar att jag hade äl då.. 
    så räknade från ägglossning  14 dagar och tänkte att jag skulle ha mens denna vecka.. fick endast bruna flytningar i måndags sen va det över.. vet inte om jag ska kalla det mens eller mellanblödning.. negativt på gravtest idag iaf.. 

    har inte en aning hur min menscykel e nu.. vanligtvis har det alltid vart 28 dagar..
    blödde inget med spiralen mer än några bruna flytningar någon ggn ibland.. 

    Hoppades på att bli gravid direkt men det tog inte på första ägglossningen.. 

    Blödde ni under tiden nu hade spiral ?

  • Crazy catlady

    Ska tillägga att jag haft massa olika symtom ... ömma nipplar, molande värk i båda mage och rygg, trötthet, metallsmak i munnen... 

  • natalyw
    Crazy catlady skrev 2015-11-25 12:23:06 följande:

    Jag tog ut min spiral den 6 nov... mirena! =) 

    Min menscykel har blivit knasig nu.. 

    Bara några dagar efter jag tagit ut den så fick jag en rosa flytning och positivt på ältest.. så jag antar att jag hade äl då.. 

    så räknade från ägglossning  14 dagar och tänkte att jag skulle ha mens denna vecka.. fick endast bruna flytningar i måndags sen va det över.. vet inte om jag ska kalla det mens eller mellanblödning.. negativt på gravtest idag iaf.. 

    har inte en aning hur min menscykel e nu.. vanligtvis har det alltid vart 28 dagar..

    blödde inget med spiralen mer än några bruna flytningar någon ggn ibland.. 

    Hoppades på att bli gravid direkt men det tog inte på första ägglossningen.. 

    Blödde ni under tiden nu hade spiral ?


    Jag blödde typ 20/30 dagar i månaden. "Blödde", rosa brunt lila ja you name it. Skit skumt och jag pallade inte med det mer! Stog ut februari - november o sen fick de va nog. ????
  • Crazy catlady
    natalyw skrev 2015-11-25 12:33:05 följande:
    Jag blödde typ 20/30 dagar i månaden. "Blödde", rosa brunt lila ja you name it. Skit skumt och jag pallade inte med det mer! Stog ut februari - november o sen fick de va nog. ????
    Ja, jag hade problem första halvåret... hade bruna flytningar var o varannan dag.. men tillslut gav det sig... de sista 3 åren va jättebra... 
  • SecretlyMe

    Visst skulle du kunna bli gravid efter uttag, men då gäller det att du haft ägglossning i anslutning till sexet.

    Det går inte känna om du är gravid nu. Efter ägglossning produceras hormonet progesteron som framkallar gravidliknande symtom, för progesteron är även det dominerande hormonet vid graviditet. Det är alltså svårt att sia om vad som beror på graviditet och inte.

    Efter ägglossning och befruktning av ägget behöver ägget minimum 5 dagar på sig att utvecklas till en s.k blastocyst innan det kan fästa. Därefter tar det några dagar från att det fäst tills hcg når en mätbar nivå. Man brukar säga att ägget fäster mellan 5-10 dagar efter ägglossning, och lägga på några dagar för att hcg-nivån ska vara mätbar. Kring dag 10-16 efter ägglossning ska man alltså kunna plussa på test, OM man är säker på att man haft ägglossning.

    Det är en jäkla procedur att lyckas bli gravid, så tycker varenda bm är okunnig som nämner att man blir gravid så fort man tar ut staven och har sex. Men sen är de ju inga experter heller, som en fertilitetsläkare :)

  • SecretlyMe

    Ser att tråden är 4 år gammal, oops!

  • Crazy catlady
    SecretlyMe skrev 2015-11-25 12:50:03 följande:

    Ser att tråden är 4 år gammal, oops!


    Haha samma här :D Trodde den va ny... såg nu när du skrev =)
  • Pokemama

    Lite gammalt inlägg men ville bara skriva om min erfarenhet..
    Hade en jaydess, inga blödningar alls under tiden den satt, helt blödningsfri... Skulle enligt barnmorskan få mens direkt...
    Hade sex ett par dagar innan uttag, 6-7 typ..
    Tog ut spiralen 27 februari 2022(handlar om förra året)
    Började försöka spåra ägglossningen och tempade hela tiden och tog tester... Men ingen ägglossning kom, gjorde detta i ett par veckor, 2 månader säkert, och det var inte ens förändring i testernas styrka..
    Så plötsligt en kväll började jag må riktigt jäkla illa, från INGENSTANS.. kunde inte resa mig upp från sittandes utan att hulka...
    Fick världens panik och tänkte nej fan va är detta.. är jag magsjuk... Men nån liten del i mitt huvud sade åt mig att ta ett test, för ja kände inte igen illamåendet... Och visst fan började ett mkt svagt streck synas.. Klart fan ingen ägglossning kom, ja var ju gravid!!!
    Så jag blev alltså gravid DIREEKT efter uttaget..
    Var i chock men en välkommen sådan..

Svar på tråden Gravid direkt efter uttag av spiral(mirena), går det? :S