• Svar på tråden Hur ska man få rätt på detta
  • lillangel
    fucktard skrev 2011-01-12 00:03:03 följande:
    www.sydsvenskan.se/malmo/article443854/Handik...

Förvånad

Så, han har tydligen gått under LPT tidigare, men den upphävdes efter bara några månader.
    Det var länge sedan jag blev såhär intresserad av något jag läst om, och får nog lov att läsa författningshandboken från pärm till pärm så fort den nya upplagan kommer hem. Mycket spännande!
    De är nog hans föräldrar som står bakom detta skeva beslut,  och överklagde eller på något vis fick de häft, oftast är föräldrar till handikappade bran väldigt aktiva till att sitt barn ska leva så normalt liv som möjligt"delvis bra" men ibland kan de stiga dom åt huvudet.
  • fucktard
    lillangel skrev 2011-01-12 07:56:31 följande:
    De är nog hans föräldrar som står bakom detta skeva beslut,  och överklagde eller på något vis fick de häft, oftast är föräldrar till handikappade bran väldigt aktiva till att sitt barn ska leva så normalt liv som möjligt"delvis bra" men ibland kan de stiga dom åt huvudet.
    Det finns nog en möjlighet att det är så. Och självklart kan jag förstå att man vill att ens barn ska ha ett så bra liv som möjligt, men jag undrar ändå vad som fått beslutet att ändras när det finns en sån uppenbar fara.

Dessutom undrar jag om det bara är när fadern är med som han beter sig såhär, som det verkar på artiklarna, eller om det är när han är ensam med andra assistenter också? Isf kanske det skulle vara bättre om pappan höll sig borta från den delen av hans liv.

Jag fick lära mig en gång att när en autist reagerar såhär är det något man gjort fel. Kanske inte fel ur våran/deras synvinkel (som ett barn som blir argt om man rycker tag i det för att det är på väg att springa över en hårt trafikerad väg utan att se sig för), men fel enligt autisten. Han kanske är trött på sin pappa, trött på den andra assistenten eller är trött? Såna problem är ju lätta att komma tillrätta med, värre om det är de han har gett sig på som gjort "fel"...
  • lillangel
    fucktard skrev 2011-01-12 08:29:03 följande:
    Det finns nog en möjlighet att det är så. Och självklart kan jag förstå att man vill att ens barn ska ha ett så bra liv som möjligt, men jag undrar ändå vad som fått beslutet att ändras när det finns en sån uppenbar fara.

Dessutom undrar jag om det bara är när fadern är med som han beter sig såhär, som det verkar på artiklarna, eller om det är när han är ensam med andra assistenter också? Isf kanske det skulle vara bättre om pappan höll sig borta från den delen av hans liv.

Jag fick lära mig en gång att när en autist reagerar såhär är det något man gjort fel. Kanske inte fel ur våran/deras synvinkel (som ett barn som blir argt om man rycker tag i det för att det är på väg att springa över en hårt trafikerad väg utan att se sig för), men fel enligt autisten. Han kanske är trött på sin pappa, trött på den andra assistenten eller är trött? Såna problem är ju lätta att komma tillrätta med, värre om det är de han har gett sig på som gjort "fel"...
    vi människor får ju för sig att ett bra liv ska vara på ett visst sätt..vissa har svårt att begripa att en autisktisk kanske inte vill ha massa aktivteter.de kan oftast leda till för mycke intryck,för mycke ljud och oro som utlöser dessa utbrott då-som de hände i bahuset exempel vis,många föräldrar sätter upp massa aktivteter till sitt handikappade barn -men för vems skull? kan man fråga sig? om han ska bada så borde de vara på ett handikapps anpassat bad på tider då de är lugnt och inte andra barn där-ganska självklart anser jag.

sen kan man undra vilken modell de arbetar efter? har han schema på vad som komma skall? som teach eller pecs, den här mannen verkar ju uppenbarligen väldigt  beroende av fasta "strikta"rutiner och av väldigt få aktiviteter.

känner inte till han som person men något är ju väldigt snett och framför allt snett rättssystem!
  • lennartsdotter

Nej, han ska alldeles uppenbarligen inte gå lös. Även sjuka människor får låsas in och det låter väl lämpligt att denna man får vårdas på en sluten psykiatrisk avdelning.

• MickeN1973
    lillangel skrev 2011-01-12 07:56:31 följande:
    Frågan är om det finns ekonomiska intressen bakom.
    det gick ju åt ganska mycket pengar till assistenter.

har pappan ekonomiska intressen av att de finns kvar?   
  • lillangel
    MickeN1973 skrev 2011-01-12 12:05:51 följande:
    Frågan är om det finns ekonomiska intressen bakom.
    det gick ju åt ganska mycket pengar till assistenter.

har pappan ekonomiska intressen av att de finns kvar?   
    Japp så är fan säkert! Vet föräldrar som är anställda på sina egna barn,då slipper dom jobba ,de får mycket bra betalt av försäkringskassan för att ta hand om sitt eget barn! väldigt bekvämt för vissa!

och assitenetera kanske inte har rätta utbildningen,tror inte många vill arbeta som assitent till en sån uttåtagerande man-kan tänka mig att deras stora krav när de söker personalär att de ska vara manliga sökade.
  • Raskask

Just denne man har ju härjat runt i stan rätt länge nu. Lite lagom trevligt att gå och bada med sina barn och se honom plaska i bassängen. Ett par tillfällen har jag vänt och tagit med mig ungarna till det andra badhuset, fegt troligtvis, men med två barn som älskar sin simning och denne man i närheten (och jag har då inte upptäckt att de som varit med honom direkt ens har varit i hans närhet) blir jag inte så modig iallafall.

Jag tycker att det är f-n så obehagligt, men har inte en aning om vad som är bäst. Ett samhälle som låser in alla som inte har en vettig chans att reagera som andra på sin omgivning är inte mitt ideal samhälle. Ett samhälle där man ger fripass åt de som inte kan styra sig är det inte heller.

• MickeN1973
    Raskask skrev 2011-01-12 12:13:12 följande:
    Just denne man har ju härjat runt i stan rätt länge nu. Lite lagom trevligt att gå och bada med sina barn och se honom plaska i bassängen. Ett par tillfällen har jag vänt och tagit med mig ungarna till det andra badhuset, fegt troligtvis, men med två barn som älskar sin simning och denne man i närheten (och jag har då inte upptäckt att de som varit med honom direkt ens har varit i hans närhet) blir jag inte så modig iallafall.

Jag tycker att det är f-n så obehagligt, men har inte en aning om vad som är bäst. Ett samhälle som låser in alla som inte har en vettig chans att reagera som andra på sin omgivning är inte mitt ideal samhälle. Ett samhälle där man ger fripass åt de som inte kan styra sig är det inte heller.
    ser han farlig ut då?

Är han välkänd i malmö? 
  • lillangel
    Raskask skrev 2011-01-12 12:13:12 följande:

ehh du är inte feg alls,jag hade ALDRIG plaksat med min son i närheten av honom.

angående låsa in och gömma så behöver inte allt vara svart eller vitt! men denna människa skulle nog själv må bättre av ett begränsat liv-en autisktisk person,vilket han verakarha en högre nivå av autism mår bäst av ett stillsamt liv.
  • MickeN1973
    lillangel skrev 2011-01-12 12:10:19 följande:
    Japp så är fan säkert! Vet föräldrar som är anställda på sina egna barn,då slipper dom jobba ,de får mycket bra betalt av försäkringskassan för att ta hand om sitt eget barn! väldigt bekvämt för vissa!

och assitenetera kanske inte har rätta utbildningen,tror inte många vill arbeta som assitent till en sån uttåtagerande man-kan tänka mig att deras stora krav när de söker personalär att de ska vara manliga sökade.
    Jag tror om samhället vill lösa detta problem då kan man göra detta inom gällande lagstiftning.

Men det krävs att han gör ett överfall där folk säger nu räcker det.

• Raskask
    MickeN1973 skrev 2011-01-12 12:18:37 följande:
    ser han farlig ut då?

Är han välkänd i malmö? 
    Han är stor och bastant, och han är välkänd. Det är inte en människa som man inte lägger märke till kan man ju lugnt säga.
  • MickeN1973
    Raskask skrev 2011-01-12 12:23:33 följande:
    Han är stor och bastant, och han är välkänd. Det är inte en människa som man inte lägger märke till kan man ju lugnt säga.
    Har du varit med om några incidenter då?

• Raskask

Nej, inte personligen. Jag har sett honom på stan, på trottoaren och i en park, då han brottats med sina assistenter. Sen har jag ju sett honom i lugnt och fredligt tillstånd också förstås, betydligt oftare. Men det känns ju rätt obehagligt att träffa på honom.

• MickeN1973
    Raskask skrev 2011-01-12 12:29:45 följande:
    Nej, inte personligen. Jag har sett honom på stan, på trottoaren och i en park, då han brottats med sina assistenter. Sen har jag ju sett honom i lugnt och fredligt tillstånd också förstås, betydligt oftare. Men det känns ju rätt obehagligt att träffa på honom.
    verkar det vara rätt folk som är assistenter?  
  • Raskask
    MickeN1973 skrev 2011-01-12 12:37:46 följande:
    verkar det vara rätt folk som är assistenter?  
    Ja i stort sett, fast jag tror kanske att det är farligare att träffa honom när pappan är med som assistent som någon varit inne på tidigare. Han verkar-på håll iallafall- ha en lite annorlunda syn på vem som behöver skyddas.
  • MickeN1973
    Raskask skrev 2011-01-12 12:40:26 följande:
    Ja i stort sett, fast jag tror kanske att det är farligare att träffa honom när pappan är med som assistent som någon varit inne på tidigare. Han verkar-på håll iallafall- ha en lite annorlunda syn på vem som behöver skyddas.
    Är det så att incidenterna inträffar när pappan är med,  ja då får han plockas bort som assistent .

• fucktard
    Raskask skrev 2011-01-12 12:40:26 följande:
    Precis som jag misstänkte. Faderns uttalande "Han är ju sjuk, vad ska man göra?" verkar lite underligt också, precis som att det går ju ändå inte att göra något åt, i stället för att ta tag i problemet.

En till fråga jag har är varför de ger sig ut med honom ensamma i det här fallet? Är det inte lämpligt att istället vända sig till en dagverksamhet för autistiska? Jag har tidigare jobbat med autister, utvecklingsstöra och människor med förvärvade hjärnskador (får inte kallas utvecklingsstörning om det uppträder efter 16 års ålder, även om det yttrar sig på samma sätt), och till och med i min lilla by fanns det två dagverksamheter, uppdelade efter grader (A, B och C), så att de som var lite mer "med" kunde få vara med andra som var det, i stället för att sitta med de som var väldigt lite "med", för deras egen skull. I en större stad borde det finnas massor med såna verksamheter, med mycket personal som skulle kunna övervaka bättre än två assistenter både på själva dagverksamheten och ute på stan.
Svar på tråden Hur ska man få rätt på detta