Ava Åbo Erfarenhet någon?
Funderar på att ta kontakt med Ava i Åbo efter äggdonationsförsök i Sverige. Har någon erfarenhet av behandling, kötid, personal, resultat mm?
Funderar på att ta kontakt med Ava i Åbo efter äggdonationsförsök i Sverige. Har någon erfarenhet av behandling, kötid, personal, resultat mm?
Hej Loa74: Vi har också kontaktat Åbo o ska på första besök i Maj.. Kunde få tidigare också men det passar bäst för oss då o så sa dom att man står i kö ungefär från det man anmälde sig på deras sida.. Vi tar båten över o hoppas då på att det blir fint väder.. En tjej här på FL har en blogg om när hon varit i Åbo.. Kika in där.. Hon skriver jätte bra o mycket.. ivfdagar.blogspot.com/
Vi var igår hos psykolog för ÄD i Åbo. Det va lite pirrig i början men det var en rutin kontroll att vi har tänkt oss på saken och ingenting kommer som överraskning. Efteråt kändes det bra att vi kunde säga vilka tankar och frågor vi har som ingen har ett svar än. Psykolog lyfte fram att första ÄD barn är nu 10 år och ingen vet om barnen vill veta om sin donator när de blir 18 år. Hon sa också att en par i veckan har samma ärende som vi - vi är inte ensamma! I framtiden finns det minst ett barn i klassrummet som har kommit via ÄD . Jag är överlycklig att jag får en möjlighet att få ett barn....
Nu ska vi skicka sista papprena till Åbo och vänta på ....spännande...
Vi var igår hos psykolog för ÄD i Åbo. Det va lite pirrig i början men det var en rutin kontroll att vi har tänkt oss på saken och ingenting kommer som överraskning. Efteråt kändes det bra att vi kunde säga vilka tankar och frågor vi har som ingen har ett svar än. Psykolog lyfte fram att första ÄD barn är nu 10 år och ingen vet om barnen vill veta om sin donator när de blir 18 år. Hon sa också att en par i veckan har samma ärende som vi - vi är inte ensamma! I framtiden finns det minst ett barn i klassrummet som har kommit via ÄD . Jag är överlycklig att jag får en möjlighet att få ett barn....
Nu ska vi skicka sista papprena till Åbo och vänta på ....spännande...
Hej Loa74, vi gick namnet på en privat psykolog i Sthlm via kliniken. Det kostade 1500 kr så att om ni har en chans att få remiss använd det. Annars kan du maila mig o jag ger namnet på vår psykolog. Vi har inte fått veta något datum än , fick dock recept redan via dem. Nu måste jag bara hitta nån bra gyn som kan undersöka mig under processen. Har ni några tips? Min klinik i Sthlm sa att de hjälper i mån av tid (?!) vilket jag tyckte va konstig. jag vill inte sitta utan tid när jag genomgå behandling...
Loa74: Tack för grattis Du kanske redan fått svar på dina frågor redan, men här är mina:
Vi hade en son efter ÄD i Sverige och skickade kuratorsutlåtandet från den behandlingen, så vi behövde inte göra en ny. Ska du göra en ny så skickar AVA en remiss.
Första läkarbesöket får man info om hur behandlingen går till och man går igenom er barnlöshets-historia med ev. tidigare behandlingar mm. Vi hade ju som skrivet gjort en ÄD tidigare och vi visste hur det skulle gå til.
Jag har inte mått dåligt av läkemedel i samband med ÄD. Det enda som påverkats är linsbärande för min del, jag blev för torr i ögonen av Östrogen-tabletter.
Man får 1 embryo insatt. Vid FET vet jag att man ibland kan få 2 om man önskar.
Lycka TIll Loa74 & alla andra!
Har ni provat akupunktur samband med ÄD?
Loa74: När va det du skickade in blanketten till AVA?? Jag skickade in våran den 29/1 o hade varit kul om vi kunde följas åt..
Loa74: När va det du skickade in blanketten till AVA?? Jag skickade in våran den 29/1 o hade varit kul om vi kunde följas åt..
Loa74: Jag frågade o dom skrev att det va ungefär från det att man skickade in sin anmälan men sen beror det säkert på Donatorerna också.. Men då ligger vi ju rätt så lika
Har skickat ett meddelande till dig också..
Hej.
VI ska dit 3 Feb på första besöket , Skickade mail förra veckan och fick svar med tider denna vecka. Finland känns också mera hemma som då jag är finsk från början. För mig kvittar det om donatorn är anonym eller inte. Tror mer på sin egen vilja som de flesta här verkar ha, en bra sådan
Hej.
Det var bra. De verkar vara mycket seriösa och kunniga. Bra förklaringar och beskrivningar av hur det kommer gå till med ÄD. De försöker inte gömma undan sanningen utan talar realistiskt om vad det har gett för resultat för de som redan gjort detta. Dvs statistik. Har först gjort ett "falskt" testförsök hemma och nu meddelat dem om hur det fungerade. Ska ha samtal med dem imorgon om test svaren. Sen är det nog bara vänta tills de hör av sig när de har hittat en donator. Jag tror att Tammerfors är minst lika bra, så det ska bli kul och höra din erfarenhet om dem.
Lycka till.
Lie1
Ingen som är från Göteborg och varit i kontakt med psykolog för att skriva intyg inför ÄD? Jag har svårt att hitta någon för detta? Tips är mycket välkommet. :)
lyckligtlottad1982: Jag fick mitt intyg från psykologen från sahlgrenska eftersom vi har gjort några behandlingar där som tyvärr misslyckades.. Men jag fick brev från Ava i Åbo o då rekomenderade dom Carlanderska o jag vet vänner till mig som varit där och är jätte nöjd med deras personal..
Lycka till..
Nu har nu varit i kontakt med psykologen på Charlanderska och hon ville inte ställa upp med intyg för ÄD. :( Alltså jaghar inte träffat henne utan ringde och frågade om det var något hon kunde tänka sig. Någon som vet någon psykolog i någon annan stad än Göteborg som kan ställa upp på detta? Blir typ desperat av detta. :( Vore ju tröttsamt om vi måste åka hela vägen till Tammerfors för detta... :(
Någon som vet?
Lyckligtlottad82: jag har info-blankett fr AVA och kan skicka några namn. Jag har ett namn fr carlanderska som har ställt upp. Kanske beror vem man pratar med, annars finns det i Malmö och Jönköping. Kvinnokliniken i Sahlgrenska sjukhuset har givit uttalande till ÄD. Prova där först men annars har jag namn och telefonnummer. Lycka till!