Pascalina skrev 2011-01-11 16:24:37 följande:
Oj vad mycket som hänt här sen jag sist var inne. Först måste jag rätta mig själv när jag skrev 0-20kg, stolen är upp till 13kg. Huvudet är inte alltid på rätt ställe nu för tiden. Sen måste jag be om ursäkt till alla som jag har gjort upprörda med denna "dumma" fråga. Det här läste jag på NTF:s hemsida härromdagen; Babyskyddet är urvuxet då barnets huvud sticker upp ovanför stolens kant, eller när viktgränsen är passerad. Därför tänkte jag höra mig lite för härinne om det. Jag har inte börjar forska om nästa stol vi ska köpa än men det blir garanterat en tur till babyland i veckan. Tack för alla svar jag har fått. Jag lovar att tänka mig för innan jag slänger ur mig någon så dum fråga igen.
Jag tycker inte din fråga är dum utan bättre att man frågar och får rätt svar än att man gissar och tror sig veta.
Nu fick jag svar från säkerhetsbutiken ang. att ha en 9kg stol till ett barn som inte väger det.
"
Om två förtsättningar finns, så kan man använda stolen fast barnet är för lätt. Kan barnet sittar upprätt utan stöd? Man vill inte att barnet ska ha jobbigt i stolen.
Fyller barnet upp selssystemet? Alltså, är barnets axelhöjd i nivå med, eller strax ovanför, sprundhöjden där internbätet kommer fram. Om barnet har rätt höjd för bältet så är stolen OK för bruk."
Var intressant det han skriver om ifall barnet kan sitta upprätt utan stöd för få kan väl det när de är 4-5månader och många byter, för det kan väl inte bara gälla 9kg stolar utan alla.