• Pascalina

Är han för stor för babyskyddet?

Jag har Acta Graco Babyskydd till min grabb. Han är ca 5månader.
    Stolen är från 0-20kg och han väger bara 8kg men han är så lång så
    att hans fötter hänger utanför ca 5-8cm. Han måste sitta med böjda
    ben för att få plats när vi åker i bilen. Det går inte flytta upp honom längre
    upp för att bältet är så långt ut det kan och sticker ut vid hans skulderblad och
    måste upp och runda hans axlar innan det går ner över magen för att knäppas.
    Är det dags att byta stol eller gör det inget att han sitter så här? Någon som vet?

• Svar på tråden Är han för stor för babyskyddet?
  • Lantani
    pp08 skrev 2011-01-11 10:27:34 följande:
    Några tips för er som tänker byta tidigt från babyskydd till bakåt vänd stol.

Köp en stol som går att luta lite, de flesta stolar blir för raka och då tippar huvudet ner när de små somnar. Bestäm er inte innan men kolla vilken stol passar bäst i eran bil, man behöver mycket mera utymme än babyskyddet för dessa stolar!!!. Köp i början en extra kil som ni kan lägga under bilbarnstolen så att den lutar lite mer (efterhand kan ni plocka bort den så att barnet sitter mera rakt).
    Alla stolar har inte en extra kil man kan använda, men både two way och hi.way har frigolitkil att använda för att få mer lutning.

Dessutom ska man inte ha stolen "för" lutad, det är säkerar jumer upprätt stolen är.
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Mariohn
    Jumbopolly skrev 2011-01-11 10:26:27 följande:
    NEJ nej säger inte att man måste förstå sånt heller bara för man haft med barn att göra hela sitt liv men 
    Nu är det en enorm skillnad på det du skriver och det jag skriver. Jag frågade MÅSTE MAN HA HAFT MED BARN ATT GÖRA FÖR ATT BEGRIPA EN SÅDAN SAK? och du svarar MAN MÅSTE INT EBEGRIPA EN SÅDAN SAK FÖR ATT MAN HAFT MED BARN ATT GÖRA. Vilket indikerar för mig att du öht inte begriper det jag skriver. 
  • Jumbopolly
    man måste inte haft med barn att gölrMariohn skrev 2011-01-11 10:32:29 följande:
    Nu är det en enorm skillnad på det du skriver och det jag skriver. Jag frågade MÅSTE MAN HA HAFT MED BARN ATT GÖRA FÖR ATT BEGRIPA EN SÅDAN SAK? och du svarar MAN MÅSTE INT EBEGRIPA EN SÅDAN SAK FÖR ATT MAN HAFT MED BARN ATT GÖRA. Vilket indikerar för mig att du öht inte begriper det jag skriver. 
    man måste inte haft med barn att göra heller. Det jag menar är att du skall inte sitta och idiotförklara någon som frågar en sådan fråga för det finns inga dumma frågor. (om man inte frågar dig då för hos dig är visst allt dumma frågor)
    Personligen tycker jag att det var en oerhört relevant fråga....
  • mithrandil
    cicci85 skrev 2011-01-11 10:26:41 följande:
    Det finns ju stolar från 0 kg, tex britax hiway. Vissa är godkända från 9 kg. Om barnet sitter bra i en sån stol och bältena sitter rätt och går att spänna tillräckligt hårt kan man börja använda den innan 9 kg.
    okej tack. Vi har bestämt att lillan ska ha likadan stol som sin bror så jag kan ju testa sätta henne i hans stol då och då så vet jag när den passar.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Smulan87

När barnet har en stadig nacke eller kan sitta själv, då BÖR man absolut byta till nästa steg! Ser att många andra har skrivit de med.

• bocabo
    t0va skrev 2011-01-11 08:32:25 följande:
    Fast tyvärr är ofta bvc och babyafärerna dåligt uppdaterade med vad som gäller, mitt gamla bvc nöjde sig med att vi hade stol, var ingen fråga eller info om hur gammal den är osv. 
    Håller med! På BVC där jag går har dom aldrig ens frågat vad vi har för stol, fram tills jag berättade att dottern börjat bli åksjuk, då tyckte hon att vi skulle byta till en framåtvänd stol eftersom det kanske skulle hjälpa. Dottern var då 18 månader. Skulle aldrig falla mig in!

Bästa infon får man ibland av att läsa på själv
    www.familjenlonnqvist,blogspot.com
  • t0va
    cicci85 skrev 2011-01-11 10:26:41 följande:
    mithrandil skrev 2011-01-11 10:17:27 följande:
    Men kan de verkligen sitta i vanlig stol redan vid 3mån?
    Vår stol som vi har till sonen är från 5mån eller 9kg. så lillan som är 6,5mån men bara väger 7kg kan ju inte byta redan?
    Det finns ju stolar från 0 kg, tex britax hiway. Vissa är godkända från 9 kg. Om barnet sitter bra i en sån stol och bältena sitter rätt och går att spänna tillräckligt hårt kan man börja använda den innan 9 kg.
    Är du säker på att man kan byta till en 9kg stol innan barnet är 9kg? Jag läste någonstans att det inte är ok, för stolen är inte testad för mindre än 9kg.

Vi ska prova en sån stol om den fungerar i våran bil eftersom den från 0kg inte verkar gå.  
  • cicci85
    t0va skrev 2011-01-11 11:08:55 följande:
    Är du säker på att man kan byta till en 9kg stol innan barnet är 9kg? Jag läste någonstans att det inte är ok, för stolen är inte testad för mindre än 9kg.

Vi ska prova en sån stol om den fungerar i våran bil eftersom den från 0kg inte verkar gå.  
    Har fått det svaret på flera affärer iaf. Men för säkerhets skull borde man väl höra med Bell på säkerhetsbutiken, skickar iväg ett  mejl!
  • t0va
    cicci85 skrev 2011-01-11 11:19:20 följande:
    Har fått det svaret på flera affärer iaf. Men för säkerhets skull borde man väl höra med Bell på säkerhetsbutiken, skickar iväg ett  mejl!
    Det gjorde jag med precis ;) 

Skulle vara bra om det var ok, sonen är ändå 8kg nu och det går att ha honom i babyskyddet ett tag till, handlar kanske om en månad men han hatar att ligga ner så en vanlig stol är bättre då. Hade varit trevligt om vi hade haft det till nästa resa, om den nu går in. Annars får det väl bli two-way men den är ju inte lika ombonad för en liten.

• PencilPete

Tråden har rensats från påhopp och off topic-inlägg. Var snälla att hålla en god ton mot varandra i forumet.

Mvh
    Moderator

• Smulan87

Besafe izi kid X3 0-18 kg kan du ha redan nu! Rek. Starkt!!!!! Den har vi och skulle aldrig ha en annan stol.

• cicci85
    Smulan87 skrev 2011-01-11 13:34:50 följande:
    Besafe izi kid X3 0-18 kg kan du ha redan nu! Rek. Starkt!!!!! Den har vi och skulle aldrig ha en annan stol.
    Hur gör ni då när barnet har passerat 18 kg? Om ni aldrig ska ha en annan stol?
  • Smulan87

...självklart byter jag stol, men jag menar att jag hull ha besafe stolar. Det är steg två, och den går till 18 kg MEN man kan ha den till 25 kg.

• cicci85
    Smulan87 skrev 2011-01-11 14:07:36 följande:
    ...självklart byter jag stol, men jag menar att jag hull ha besafe stolar. Det är steg två, och den går till 18 kg MEN man kan ha den till 25 kg.
    Den är ju inte godkänd till 25 kg, barn måste åka i en godkänd stol...
  • Pascalina

Oj vad mycket som hänt här sen jag sist var inne. Först måste jag rätta mig själv när jag skrev 0-20kg, stolen är upp till 13kg. Huvudet är inte alltid på rätt ställe nu för tiden. Sen måste jag be om ursäkt till alla som jag har gjort upprörda med denna "dumma" fråga. Det här läste jag på NTF:s hemsida härromdagen; Babyskyddet är urvuxet då barnets huvud sticker upp ovanför stolens kant, eller när viktgränsen är passerad. Därför tänkte jag höra mig lite för härinne om det. Jag har inte börjar forska om nästa stol vi ska köpa än men det blir garanterat en tur till babyland i veckan. Tack för alla svar jag har fått. Jag lovar att tänka mig för innan jag slänger ur mig någon så dum fråga igen.  

• t0va
    Pascalina skrev 2011-01-11 16:24:37 följande:
    Oj vad mycket som hänt här sen jag sist var inne. Först måste jag rätta mig själv när jag skrev 0-20kg, stolen är upp till 13kg. Huvudet är inte alltid på rätt ställe nu för tiden. Sen måste jag be om ursäkt till alla som jag har gjort upprörda med denna "dumma" fråga. Det här läste jag på NTF:s hemsida härromdagen; Babyskyddet är urvuxet då barnets huvud sticker upp ovanför stolens kant, eller när viktgränsen är passerad. Därför tänkte jag höra mig lite för härinne om det. Jag har inte börjar forska om nästa stol vi ska köpa än men det blir garanterat en tur till babyland i veckan. Tack för alla svar jag har fått. Jag lovar att tänka mig för innan jag slänger ur mig någon så dum fråga igen.  
    Jag tycker inte din fråga är dum utan bättre att man frågar och får rätt svar än att man gissar och tror sig veta. 

Nu fick jag svar från säkerhetsbutiken ang. att ha en 9kg stol till ett barn som inte väger det.

"

Om två förtsättningar finns, så kan man använda stolen fast barnet är för lätt. Kan barnet sittar upprätt utan stöd? Man vill inte att barnet ska ha jobbigt i stolen.

Fyller barnet upp selssystemet? Alltså, är barnets axelhöjd i nivå med, eller strax ovanför, sprundhöjden där internbätet kommer fram. Om barnet har rätt höjd för bältet så är stolen OK för bruk." 

Var intressant det han skriver om ifall barnet kan sitta upprätt utan stöd för få kan väl det när de är 4-5månader och många byter, för det kan väl inte bara gälla 9kg stolar utan alla.  

• cicci85
    t0va skrev 2011-01-11 18:22:34 följande:
    Jag tycker inte din fråga är dum utan bättre att man frågar och får rätt svar än att man gissar och tror sig veta. 
    jag håller med dig!
    t0va skrev 2011-01-11 18:22:34 följande:

Nu fick jag svar från säkerhetsbutiken ang. att ha en 9kg stol till ett barn som inte väger det.

"

Om två förtsättningar finns, så kan man använda stolen fast barnet är för lätt. Kan barnet sittar upprätt utan stöd? Man vill inte att barnet ska ha jobbigt i stolen.

Fyller barnet upp selssystemet? Alltså, är barnets axelhöjd i nivå med, eller strax ovanför, sprundhöjden där internbätet kommer fram. Om barnet har rätt höjd för bältet så är stolen OK för bruk." 

Var intressant det han skriver om ifall barnet kan sitta upprätt utan stöd för få kan väl det när de är 4-5månader och många byter, för det kan väl inte bara gälla 9kg stolar utan alla.  

Men oftast byter man väl vid 4-5 månader just för att bebisen kan sitta då? Min första son satt när han va 4 mån men  den andra va 8 månader. Ettan fick dock använda babyskyddet tills han va för stor vid 6 mån.
    De flesta stolar, eller de som jag använt iaf, kan man ju ha minst lika myckt lutning på som babyskyddet.
  • LillaFlingan

en barnstol är väl säkrare än ett babyskydd för det första??

vi har bytt till båda våra när de varit 6månader.
    båda har en britax hi-way stol!:)

Svar på tråden Är han för stor för babyskyddet?