• Nanniii

Min 3 veckors är fruktansvärt stissig!

Jag måste bara fråga er andra föräldrar.
    Min son är 3 veckor och jag börjar nästan bli lite orolig.
    Han är helt tokig emellanåt. När han är hungrig blir han helt till sig,  söker som en tok , fäktar med armar och ben och viftar med huvudet fram o tillbaka. Detta vet jag är normalt , men om han gör det när han inte är hungrig?

Då söker han visserligen inte efter tutten, men fäktandet och viftandet med huvudet kommer och går.
    Han gråter och är nästan förbannad ibland . Ingenting verkar hjälpa . Nappen spottar han ut eller tappar, då blir han ännu mer arg och sparkar med benen . Sen på en sekund blir han antingen lugn , eller så somnar han . Förmodligen av utmattning? Men sen ibland kan han vakna efter 5 min och göra precis likadant.

Är han rastlös eller kan det vara ngt annat?

Jag tar av honom kläderna om han känns för varm, jag försöker ge nappen , jag ger mat när han vill ha och byter blöja om den känns våt, och försöker rapa ibland.

Det är frustrerande när han blir så arg och ledsen eller om han inte är ledsen utan bara allmänt stissig och fäktig. Man är ju rädd för att det är något som inte stämmer?

Känner ni igen detta från era egna barn?

/Nanni

• Svar på tråden Min 3 veckors är fruktansvärt stissig!
  • dazazz

Men ÄR han inte hungrig då? Jag känner igen det lite från min tjej, hon är nu fem veckor men har gjort liknande ett tag. Det är som om hon helt enkelt inte kommer till ro. Då brukar jag liksom krypa ihop, ge henne flaskan (ammar inte) och fånga hennes blick, liksom titta djuuuupt i ögonen. Då brukar hon lugna sig efter en liten stund och suger på med god aptit.

• Nanniii

Då min mjölkproduktion inte har kommit igång än så ger jag också flaska + att han får bröstet för att suga  lite . Med andra ord har jag ju koll på hur mkt ersättning han får i sig. Han blir likadan efter han ätit också .
    Nästan nyligen har han fått 140 ml babysemp , och är så ändå. Erbjuder jag flaskan vill han inte ha.

Vi vet inte vad vi ska göra här hemma. Vi går runt med honom, låter honom ligga mellan oss i sängen för närheten, han får ligga på magen och mysa, det kan funka ett tag, men sen blir han ledsen igen. Man riktigt ser hur trött han är också.

Man blir ledsen när man ser han så.

• dazazz

Jobbigt, som du säger vill man ju att de ska vara nöjda... Jag har faktiskt aldrig tittat på mängden hon ätit, hon har ätit som en häst och helt klart ätit mer än enligt tabellen. Använder han napp? Min tjej vill absolut inte ha men hon kan däremot komma till ro när jag lägger henne mage mot mage, sitter upp eller går och låter henne småsnutta lite på flaskan.

Kom förresten att tänka på en historia min extramamma berättade om när min bror var bara några veckor. Han grät och grät och inget hjälpte och hon blev mer och mer stressad och testade allt. Tillslut ringde hon läkaren för hon trodde att det måste vara något fel. Läkaren kom, tittade på honom och tog honom i famnen och han pangsomnade direkt. Han hade helt enkelt blivit så uppstressad av sin mammas oro att han inte längre kunde komma till ro. Den historien har jag tänkt på ofta när hon är ledsen, hur viktigt det är att jag själv behåller lugnet, man blir ju så stressad när de inte verkar tillfreds...

• knäppisen

Filma honom nästa gång och visa filmen för bvc eller en läkare. 

• mamma smurfen

Kan det kanske ha något med magknip att göra?

Min lillfis fäktade med armar och ben, skrek, och blev sedan lugn...i "vågor"...
    På inrådan av bvc köpte vi sempers magdroppar, nu är hon lugn igen=)
    (Vi flaskmatar oxå, har inte kunnat amma, å tösen är nu en månad)

• magplask

prova att "fake-amma"!
    lägg bebisen som om du skulle amma men lägg en napp mellan dig och barnet har funkat bra på våran bebis när han är snuttig och ledsen

• ankan24

Tror att det kan vara som mamma smurfen säger.
    Min månadsgamla dotter är likadan och har varit sedan hon var en vecka gammal då jag började med tillägg eftersom amningen strulade.
    Hon sprattlar, skriker och är allmänt rastlös men så fort hon fisit, bajsat eller rapat ordentligt så blir allt frid och fröjd efter ett tag.
    Ge semperdroppar och minifom.
    Och prova låta honom sova på magen.
    Lät lillfian prova det första gången i onsdags och sen dess så har hon sovit tre hela nätter (22-06) och två då hon vaknat och kinkat lite grann och sen somnat om och nu inatt då hon vaknade klockan tre och var tokpigg, till mammas stora "förtjusning" ;) 

• rubicon

De kan ju vilja snutta fast de är mätt, bara för tryggheten i snuttandet. Om de då äter fast de är mätta så kan det ju bli knas. Även om du inte har mjölk så funkar ju brösten utmärkt som tröst, så varför inte prova att amma även om din bäbis just har ätit. I perioder satt min lilla nästan fast i mig :-9 Inte hunger, men trygghetshungrig.

Svar på tråden Min 3 veckors är fruktansvärt stissig!