• smekmigipoolen

Hur ofta ersättning?

Jag har en son på 4 månader och jag har helammat honom tills nu. Amningen har funkat kanon sedan dag 1, det har inte gjort ont alls och jag har haft jättemycket mat! Min lilla kille är VÄLDIGT matglad.

Nu har jag börjat introducera ersättning (Nan 2) och börjar trappa ner amningen. Enligt förpackningen ska man ge 160-200ml 4-5 ggr/dygn till 4-5 månaders. Problemet är att han vill äta oftare än så, hur mycket är okej att ge? Med amningen åt han 1½-3 timmars mellanrum. 

Vi har introducerat smakisar och gröt och han äter det, men har väl inte riktigt vant sig än..

Så min fråga är om jag kan ge "fri" ersättning, alltså när han vill ha precis som vid amning? Borde han inte bli mer "mätt" på ersättning om det är kraftigare?

JAG VILL INTE HA KOMMENTARER OM ATT JAG SLUTAR AMMA! JAG SLUTAR FÖR ATT VI VILL HA EN BEBIS NUMMER 2 GANSKA SNART OCH ATT JAG VILL BÖRJA JOBBA LITE DÅ OCH DÅ. PLUS ATT HAN HAR FÅTT TVÅ TÄNDER SOM HAN BITS LITE MED.

/ Mia 

• Svar på tråden Hur ofta ersättning?
  • Terese f

Inte ska vi väl säga att de är fel att sluta amma :O :O
    Isf får som väl va dumma mot mig som inte ens ammat en droppe (vägrade då de kändes konstigt)

Aja, nu till svaret.
    Min dotter som är en smalis äter 150 ml var 3e h. Men hon är lång och smal. Ibland äter hon 180.

De rådet jag fick var att lyssna på hur mkt ditt barn vill ha, strunta i att läsa dedär om hur mkt dom rekomenderar, de är himla olika! vet många barn som äter 240 vid 4 mån, men det gör alltså inte min dotter... och jag är inte ett dugg orolig eftersom att hon följer sin kurva!
    prova hur mkt han vill ha, vill han ha mer, gör mer, du kan med fördel skriva upp under 1 dag för att veta på ett ungefär. Blir ju väldigt slösaktigt om man gör jättemkt och han aldrig äter upp allt. Låt honom äta hur mkt och hur ofta han vill :) Skulle han bli lite "tjock" så spelar de ingen roll faktiskt för de kommer han springa bort när han kan börja gå och röra sig mer ;)

• Mirakel händer

Jag började delamma dottern när hon var 4 månader. Gav henne ersättning när hon ville ha/när hon var hungrig. Det var lite olika hur lång tid det var i mellan målen.

Till en början åt hon bara 150 ml åt gången. Jag ammade morgon, middag, em, till nattningen och ev på natten. När hon blev van med det och krävde mera så ökade jag potionen ersättning och då ville hon ha det allt mer sällan. För hon klarade sig på det då. Då åt hon mellan 170-200 ml/måltid.

Hon gick även smakisar av pure och gröt.

När dottern fick sina 2 tänder och började bitas så avvecklade jag amningen när hon var 6 måander gammal. Det var typ för 2 veckor sedan.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Fotavtryck

Min killa,nu 10 mån, har levt på flaska sedan födsel.
    Har alltid fått när han har velat, iland var 3e timme ibland oftare eller mer sällan.
    Helt enkelt när han är hungrig. 200 ml har det varit så länge jag kan minnas.

Så mata på du!

När han var 4 mån började vi med gröt som kvällsmål o då sov han i regel en timme längre första nattpasset.
    Lycka till

• Mirakel händer
    Mirakel händer skrev 2011-01-09 21:29:37 följande:

Jag började delamma dottern när hon var 4 månader. Gav henne ersättning när hon ville ha/när hon var hungrig. Det var lite olika hur lång tid det var i mellan målen.

Till en början åt hon bara 150 ml åt gången. Jag ammade morgon, middag, em, till nattningen och ev på natten. När hon blev van med det och krävde mera så ökade jag potionen ersättning och då ville hon ha det allt mer sällan. För hon klarade sig på det då. Då åt hon mellan 170-200 ml/måltid.

Hon gick även smakisar av pure och gröt.

När dottern fick sina 2 tänder och började bitas så avvecklade jag amningen när hon var 6 måander gammal. Det var typ för 2 veckor sedan.

Glömde det... ge så ofta dit barn vill. Han ska inte behöva vara hungrig.
    Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Kakan Mascha

vår tjej äter enbart ersättning, är 3 månader men rätt "stor", över kurvorna både långd o vikt.
    Hon äter så här:
    07:30, ca 11:30/12:00, 15-16 tiden, runt 18-19, och så ett natt mål runt 02-03. Dagsmålen 210 ml oblandat och 180 ml på natten.
    Introducerade ersättning succesivt. Ammade så mkt jag kunde (hade lite mjölk, men ville fortsätta amma så kämpade på..) och gav sedan ersättning, kanske 90 ml i början.
    Så, lite jobbigt kanske, men amma lite och sedan lite ersättning skulle jag rekommendera. För att vänja lilla magen också.

• Miss Cee

Ersättning ger så mycket och så ofta som barnet vill ha, precis som amning.

Skalan på paketen är enbart riktlinjer, inget facit :)

• Pompmom
    Miss Cee skrev 2011-01-09 21:50:41 följande:
    Ersättning ger så mycket och så ofta som barnet vill ha, precis som amning.

Skalan på paketen är enbart riktlinjer, inget facit :)
    Exakt, låt honom själv bestämma mängden o hur ofta!
  • smekmigipoolen

tack för alla svaren! 

jag har hört att man ska tillsätta 1 tsk olja eller messmör ersättningen pga magen, är det per dygn då? Kan jag sluta amma direkt, eller ha en snabb nertrappning? Klarar hans lilla mage det? 
    Han är tidig med allt så hans tänder fick han vid 3½ ålder, 2 st i underkäken..

Jag använden MAM nappflaska, kanonbra :) 

Har ni några övriga bra tips som kan underlätta tillvaron? 

• Miss Cee
    smekmigipoolen skrev 2011-01-09 22:09:25 följande:
    tack för alla svaren! 

jag har hört att man ska tillsätta 1 tsk olja eller messmör ersättningen pga magen, är det per dygn då? Kan jag sluta amma direkt, eller ha en snabb nertrappning? Klarar hans lilla mage det? 

Jag har aldrig tillsatt något sådant i ersättningen och grabben har aldrig haft problem med magen. Jag tycker att du ska låta bli sådant så länge det faktiskt inte är något problem för honom. De där råden är till för de bebisar som HAR jättehård mage och behöver hjälp. Du behöver inte förbehandla :)

Du kanske kan pumpa ur de sista dagarna och trappa ner på några dagar så ser du hur hans mage klarar sig??
  • smekmigipoolen

Jo kan jag kanske göra.. Men kan han få en smärre chock rent "känslomässigt" eller vad man ska säga för att han inte får bröstet? *konstiga funderingar jag har*

Nej jag bara tänkte för att vi indro. både ersättning och smakisar+gröt i små mängder nu.. innan har han ju endast fått "boppe" 

• Terese f
    tack för alla svaren! 

Nej lämna messmör tills han blir hård i magen. :) om du är lite rädd att han ska sakna ammandet och så så kan ni ju alltid se till att ha lite mysstunder då han ligger väldigt nära .(kanske naken?) Föreslår att du köper några flaskor, jag har 8 st ;) Orkar liksom inte diska var och varannan timme!
  • smekmigipoolen

ok tack! måste jag "säga till" på bvc att jag slutar amma eller ska dom ta och skita i det? idag sa hon att jag skulle fortsätta, spelar ju ingen roll vad man säger - dom är såna amningspoliser!

• Millah

Det är väl bara tala om att du ska sluta amma och börja ge ersättning.
    Sen så har inte dom något med att göra varför  du valt det, men kan vara bra att säga det till dom så dom vet om det iaf. Lycka till :)

• Kazeer
    tack för alla svaren! 

Jag slutade amma direkt. Jag hade en hel del bröstmjölk i frysen och de första två veckorna blandade jag bröstmjölk och ersättning för att skona sonens mage. Jag har aldrig tillsatt olja eller messmör i ersättningen, så på den punkten har jag inget att tillföra.
    smekmigipoolen skrev 2011-01-10 15:07:07 följande:
    ok tack! måste jag "säga till" på bvc att jag slutar amma eller ska dom ta och skita i det? idag sa hon att jag skulle fortsätta, spelar ju ingen roll vad man säger - dom är såna amningspoliser!
    Jag informerade BVC-sköterskan om att jag tänkte sluta amma. Minns inte om hon hade några invändningar.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Miss Cee
    smekmigipoolen skrev 2011-01-10 15:07:07 följande:
    Finns ingen anledning att dra in BVC så länge du inte har några frågor eller eg vill få hjälp att fortsätta amma. Om du bestämt att du vill sluta amma och inte har några problem med det så är det din sak, inte deras.

(Sonen valde själv efter 4 dagar att inte amma mer. Han vägrade helt enkelt, oavsett hur mycket vi försökte. Så vi köpte helt enkelt ersättning och började med det och informerade bvc om hur vi gjort när vi träffade dem. Med betoning på informerade, inte bad om lov.)

Det är ju inget som hindrar att du ger bebisen flaskan liggandes i din famn hud mot hud, i ett lugnt rum. Du kan ge samma närhet och mys även om du ger ersättning.
Svar på tråden Hur ofta ersättning?