• Jamilja

Ge ersättning på kvällen?

Hej, tänkte försöka få lite råd.
    Har läst många trådar men vill ändå skriva o se vad ni tror.
    Jag har inget BVC att fråga som är bra stöd (bor utomlands och BVC är helt sjukt dåligt här).

Min lilla gumma äter ganska ofta, ca var annan timme på dagen (hon sover aldrig mer än två-två halv timmar på raken). Sedan mellan 16-23 så äter hon med en timmes mellanrum. Skitjobbigt... hon skriker som en galning och har gjort så säkert en månad nu.
    Jag minns att sonen började göra likadant runt tre mån ålder. Då fick jag lov o börja ge ersättning för min mjölk var inte nog (han gik heller inte upp i vikt)
    Men dottern har nu gått upp 400 g mellan två och tre månader ålder. Är det bra? Hon följer sin kurva.
    Men hon verkar inte nöjd.

Jag tänkte börja ge ersättning på kvällen, ett mål.
    NÄR ska jag ge den?
    Hon skriker som mest vid 20-tiden, kanske då?
    Usch det är så svårt det här. Jag HAR ju mjölk fullt i brösten o ändå är hon inte nöjd.
    Men att sitta mellan 16-23 med henne, vagga henne, gå runt med henne osv är stressande. Vi hinner ingenting här hemma, middagen får jag slänga i mig och vi får se till att laga maten på morgonen för att orka o inte stressa matlagningen på kvällen...
    Tips??

Antar man ska följa sin moderskänsla om att hon inte får de hon beshöver?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 07:37
    Hon är tre månader imorgon...

• Svar på tråden Ge ersättning på kvällen?
  • cat1

Jag hade det likadant när min tös var i den åldern, jag hade mjölk men på kvällen var den så urlakad så den mättade inte. Började med ersättning, en flaska på kvällen, och det fungerade jättebra.

Jag tror att det är bäst att ge ersättningen lite innan värsta "skriktiden" för att det ska vara lättare för henne att ta flaskan, efterson hon fortfarande är så liten får du koka både vatten och flaska.

När vi började med ersättning på kvällarna tog jag "fel" på affären och köpte en ersättning för känsliga magar, när hon blev större och jag bytte till vanlig ersättning blev hon väldigt hård i magen en period så jag tror det kan vara bra att börja med den för känsliga magar.

• Cocco

Det låter som en helt normal 3 månaders bebis. De planar lite i vikt nån gång mellan 3-6 månader inget konstigt utan helt normalt för en bebis som bara ammar. Att hon vill dia ofta på kvällen är heller inget ovanligt, När de ska öka mjölkproduktionen behöver de dia ofta för att kroppen ska fatta. Om du ger ersättning kommer din mjölk istället att minska.
    Om hon inte är nöjd trots att du upplever att du har mycket mjölk så kanske hon får i sig för mycket förmjölk och dessutom får lite ont i magen då. Testa att amma på samma bröst 2-3 amningar och byt sen vid fjärde amningen. Upprepa tills du märker att hon blir nöjdare. Det kommer att spänna lite i bröstet som inte ammas på men så länge det inte gör jätteont så ska det itne göra så mycket.
    Köp en ergonomisk bärsele eller en bärsjal så kan du laga mat och bära henne samtidigt.

• elink
    Cocco skrev 2011-01-09 07:50:05 följande:
    Det låter som en helt normal 3 månaders bebis. De planar lite i vikt nån gång mellan 3-6 månader inget konstigt utan helt normalt för en bebis som bara ammar. Att hon vill dia ofta på kvällen är heller inget ovanligt, När de ska öka mjölkproduktionen behöver de dia ofta för att kroppen ska fatta. Om du ger ersättning kommer din mjölk istället att minska.
    Om hon inte är nöjd trots att du upplever att du har mycket mjölk så kanske hon får i sig för mycket förmjölk och dessutom får lite ont i magen då. Testa att amma på samma bröst 2-3 amningar och byt sen vid fjärde amningen. Upprepa tills du märker att hon blir nöjdare. Det kommer att spänna lite i bröstet som inte ammas på men så länge det inte gör jätteont så ska det itne göra så mycket.
    Köp en ergonomisk bärsele eller en bärsjal så kan du laga mat och bära henne samtidigt.
    bra råd! tänkte skriva samma sak!
  • Jamilja

Men hur länge tar det o öka produktionen då? Vi har haft såhär i en hel månad...
    Jag har testat "amma klart" på bröstet och inte tagit varannat, men det vill sig inte ändå.
    bärsjal har vi men hon vill inte vara i den alls, tänker inte laga mat i den då vi har gasspis och det vore ju synd om den skulle fatta eld.

• spöket

Ge ersättning! Lyssna inte på de som hysteriskt förespråkar amning. Det finns så lite näring i mjölken på kvällen. För mig har det inte påverkat amningen i övrigt över huvud taget. Nummer ett fick en flaska ersättning varje kväll från en månads ålder och jag ammade sedan tills hon var sju månader. Du känner ditt barn bäst och du vill ju ge ersättning!

• Mia386

Testa ge ersättning, ni ska orka vara människor med och inte bara zombies :P Skulle det spänna för mycket i dina bröst så pumpa ur! så kan ni ge det på natten om hon skulle vakna kanske? 

Svar på tråden Ge ersättning på kvällen?