Född i v 30+0, när smakisar?
Min son är född i v30+0 och jag har glömt att fråga neomottagningen när man ska introducera smakisar till honom. Hur har ni gjort? Han är 4,5 månad okorrigerat nu.
Min son är född i v30+0 och jag har glömt att fråga neomottagningen när man ska introducera smakisar till honom. Hur har ni gjort? Han är 4,5 månad okorrigerat nu.
Så olika besked man verkar få i från läkare och bvc?
Tack för alla svar, vet inte om jag är nåt klokare Så svårt när alla säger olika också men har nu varit i kontakt med neomottagningen som rekommenderar att vi korrigerar maten 1 månad. Så han börjar med smakisar vid 5 mnd ålder, alltså om ett par veckor ca.
Hej!
Dottern föddes i v 30+1 och vi började med smakisar när hon var 4 månader.
Hon hade inget strul med magen innan.
Vi började med att ge henne 2 tsk potatis i ca 5 dgr irad, bytte sedan till morot i 5 dgr till, sen palsternacka i 5 dgr, sen potatis/majs osv.. (burkar)Gjorde oxå så med gröt.. 2 tsk i taget!
Vi tog det alltså väldigt sakta och det tog några veckor innan hon lärde sig att maten skulle in, inte ut=) Men hon gillade maten! Vid 5½ mån ca så fick hon en hel 4-mån burk till lunch, och vid 6 mån åt hon en hel 6 mån brk till lunch!
Idag är hon 9 mån och lämnar aldrig mat! Superduktig att äta!
Nu får de flesta prematurer järntillskott, men läste en artikel idag om varför vi i I-länderna inte behöver helamma i 6 månader.
www.dagensmedicin.se/dagenssjukskoterska/nyheter/2011/01/17/helamning-ar-inte-riskfrit/
Jo tack vi märkte det. Här går gränsen vid 33+0 och 1500g. M vägde 1450 och var född v33+2. Vid ca 7 månaders ålder hade han 79 i hb...
Läkaren på BVC var riktigt upprörd över att M inte fått. Sen har vi haft våra turer med medicinen eftersom den faktiskt har ordentligt jobbiga biverkningar. Nu har vi satt ur den för andra gången och hoppas att han klarar få upp hb till normalvärden på egen hand. Han ligger på över 100 nu iaf.