• PennyJenny

Född i v 30+0, när smakisar?

Min son är född i v30+0 och jag har glömt att fråga neomottagningen när man ska introducera smakisar till honom. Hur har ni gjort? Han är 4,5 månad okorrigerat nu.

• Svar på tråden Född i v 30+0, när smakisar?
  • Katarina76
    IrisBlå skrev 2011-01-09 14:23:45 följande:
    Så olika besked man verkar få i från läkare och bvc? Obestämd
    Ja, men neo är oftast bäst uppdaterade. BVC har oftast mycket liten erfarenhet av prematurbarn och neo har massor. Vår läkare sa att vi kunde testa smakportioner då dottern kunde sitta med stöd och verkade intresserad. Det blev vid 5 månaders ålder, 3 mån korrigerad ålder. Tog bara en halv tsk de första dagarna och det mesta kom ut igen, men sedan flöt det på bra.
  • Cocco
    Katarina76 skrev 2011-01-10 10:02:17 följande:
    Ja, men neo är oftast bäst uppdaterade. BVC har oftast mycket liten erfarenhet av prematurbarn och neo har massor. Vår läkare sa att vi kunde testa smakportioner då dottern kunde sitta med stöd och verkade intresserad. Det blev vid 5 månaders ålder, 3 mån korrigerad ålder. Tog bara en halv tsk de första dagarna och det mesta kom ut igen, men sedan flöt det på bra.
    Fast i ärlighetens namn så ska man inte börja med smakportioner förrän vid 6 månader för fullgångna bebisar så varför ska man börja tidigare med prematurer okorrigerat?
    Visst är de väldigt intresserade så är de ju bara att hänga på men annars tycker jag det är vansinne att börja med smakportioner vid 4 månader okorrigerat vilket mitt bvc tyckte.
    På barnsjukhuset(ej neo) sa gastrologen 6 månader korrigerat. Så det har vi kört på och det var lite motigt i början men nu är han väldigt matglad 9 månader korrigerat.
  • Katarina76
    Cocco skrev 2011-01-10 20:11:55 följande:
    Fast i ärlighetens namn så ska man inte börja med smakportioner förrän vid 6 månader för fullgångna bebisar så varför ska man börja tidigare med prematurer okorrigerat?
    Visst är de väldigt intresserade så är de ju bara att hänga på men annars tycker jag det är vansinne att börja med smakportioner vid 4 månader okorrigerat vilket mitt bvc tyckte.
    På barnsjukhuset(ej neo) sa gastrologen 6 månader korrigerat. Så det har vi kört på och det var lite motigt i början men nu är han väldigt matglad 9 månader korrigerat.
    Du har rätt till din åsikt, men jag känner mig inte särskilt "vansinnig" som gav smakportioner vid 3 mån korrigerat. Hade både neo och BVC som tyckte det var ok att vi testade. Jag tog det mycket långsamt med att öka mängden mat i förhållande till mängden bröstmjölk och ersättning.
  • Cocco
    Katarina76 skrev 2011-01-10 22:39:50 följande:
    Du har rätt till din åsikt, men jag känner mig inte särskilt "vansinnig" som gav smakportioner vid 3 mån korrigerat. Hade både neo och BVC som tyckte det var ok att vi testade. Jag tog det mycket långsamt med att öka mängden mat i förhållande till mängden bröstmjölk och ersättning.
    Ja vår bvc tyckte att han M skulle få smakportioner 4 månader okorrigerat.  För prematurer finns det helt klart en poäng att helamma länge. Ju mer man ammar desto mer dra man nytta av förstärlningen av immunförsvaret. Dessutom är det betydligt snällare mot magen med bröstmjölk.
    Ibland är det ju såklart motiverat att börja med mat innan med oftast är det helt onödigt och det enda man uppnår att man plockar bort de fördelar som helamning gör i onödigt tidigt.
    Och jag vidhåller att det är idiotiskt av både bvc och neo att gå emot de natioella rekommendationerna vi har i svergie och även i många andra länder. Rekommendationerna har ändrats eftersom forskning visar att helamning i 6 månader är det som är det bästa för de allra flesta barn.
  • PennyJenny

Tack för alla svar, vet inte om jag är nåt klokare   Så svårt när alla säger olika också men har nu varit i kontakt med neomottagningen som rekommenderar att vi korrigerar maten 1 månad. Så han börjar med smakisar vid 5 mnd ålder, alltså om ett par veckor ca.

IrisBlå skrev 2011-01-08 13:41:22 följande:
    Hej PennyJenny! Då hittade jag dig här igen.. Tungan ute Hoppas det är bra med dig och din lille kille. Jag har skrivit till dig i andra trådar tidigare då vi varit i liknande situation med tidiga sammandragningar och för tidigt födda barn. Min pojke föddes i v.29, jag ammar fortfarande lite (mest på natten och kvällen) och ger i övrigt ersättnig och det fungerar jättebra.
    Jag funderar på samma sak som du, när ska man egentligen börja ge smakportioner? Jag har ju hört att man inte behöver korrigera maten, vilket skulle innebära att min pojke är drygt 4 månader nu. Jag ger honom Nan 1 också, är det så att man ska gå över till Nan 2 nu eller?

Många funderingar... Glad
    Hej hej :) Jag vet inte vad som hände men alla mina trådar försvann Måste ha lyckats med nåt knasigt! Här är allt bra, jag hoppas det är det med er oxå :)
  • Joggi

Hej!

Dottern föddes i v 30+1 och vi började med smakisar när hon var 4 månader.

Hon hade inget strul med magen innan.

Vi började med att ge henne 2 tsk potatis i ca 5 dgr irad, bytte sedan till morot i 5 dgr till, sen palsternacka i 5 dgr, sen potatis/majs osv.. (burkar)Gjorde oxå så med gröt.. 2 tsk i taget!
     Vi tog det alltså väldigt sakta och det tog några veckor innan hon lärde sig att maten skulle in, inte ut=) Men hon gillade maten! Vid 5½ mån ca så fick hon en hel 4-mån burk till lunch, och vid 6 mån åt hon en hel 6 mån brk till lunch!

Idag är hon 9 mån och lämnar aldrig mat! Superduktig att äta!

• PennyJenny
    Joggi skrev 2011-01-14 22:35:53 följande:
    Hej!

Dottern föddes i v 30+1 och vi började med smakisar när hon var 4 månader.

Hon hade inget strul med magen innan.

Vi började med att ge henne 2 tsk potatis i ca 5 dgr irad, bytte sedan till morot i 5 dgr till, sen palsternacka i 5 dgr, sen potatis/majs osv.. (burkar)Gjorde oxå så med gröt.. 2 tsk i taget!
     Vi tog det alltså väldigt sakta och det tog några veckor innan hon lärde sig att maten skulle in, inte ut=) Men hon gillade maten! Vid 5½ mån ca så fick hon en hel 4-mån burk till lunch, och vid 6 mån åt hon en hel 6 mån brk till lunch!

Idag är hon 9 mån och lämnar aldrig mat! Superduktig att äta!
    Vad roligt :)
  • Cocco
    Katarina76 skrev 2011-01-18 11:02:15 följande:
    Nu får de flesta prematurer järntillskott, men läste en artikel idag om varför vi i I-länderna inte behöver helamma i 6 månader.

www.dagensmedicin.se/dagenssjukskoterska/nyhe.../
    Bra att hänvisa till en studie som är skriven av 3 stycken som är betalda av barnmatsindustrin och redan omskriven som en artikel som är helt tokig och baseras på väldigt lösa grunder.

Alltid bra vara källkritisk.
  • Katarina76
    Cocco skrev 2011-01-18 19:54:04 följande:
    inte här i gbg
    Tråkigt att inte neo i Göteborg ger järntillskott.
    Följande svenska studie på barn med låg födelsevikt och järnbrist har gjorts:

www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/flerspadbarnborfajarntillskott.5.623a85b912ae1ce4498800011.html

"Den största risken för järnbrist hade de barn som var helt ammande vid 6 veckors ålder. De hade 18 % risk för järnbristanemi vid 6 månaders ålder om de inte fick järndroppar."
  • Cocco

Jo tack vi märkte det. Här går gränsen vid 33+0 och 1500g. M vägde 1450 och var född v33+2. Vid ca 7 månaders ålder hade han 79 i hb...
    Läkaren på BVC var riktigt upprörd över att M inte fått. Sen har vi haft våra turer med medicinen eftersom den faktiskt har ordentligt jobbiga biverkningar. Nu har vi satt ur den för andra gången och hoppas att han klarar få upp hb till normalvärden på egen hand. Han ligger på över 100 nu iaf.

• Katarina76
    Cocco skrev 2011-01-19 00:09:40 följande:
    Jo tack vi märkte det. Här går gränsen vid 33+0 och 1500g. M vägde 1450 och var född v33+2. Vid ca 7 månaders ålder hade han 79 i hb...
    Läkaren på BVC var riktigt upprörd över att M inte fått. Sen har vi haft våra turer med medicinen eftersom den faktiskt har ordentligt jobbiga biverkningar. Nu har vi satt ur den för andra gången och hoppas att han klarar få upp hb till normalvärden på egen hand. Han ligger på över 100 nu iaf.
    Upprörande! Jag kan förstå varför du inte har samma tilltro till neo som jag har. Jag hoppas verkligen att ni slipper fler behandlingar och att killen får må bra i fortsättningen.
Svar på tråden Född i v 30+0, när smakisar?