• ELHU

Hur göra med kaninen?

Våra barn fick precis innan jul en varsin kanin... den ena av dom är väldigt sprallig, och naffsig!!
    Nu har barnen börjat bli lite rädda för den för att den just biter i tid o otid. Biter även mig..

Är det möjligt att ens få bort bitandet? Känns synd då båda är jättemysiga ju!

De ha gnagpinne från äppelträd, goda mat/gnagpinnar i buren.. Vi kelar med dom, de får va ute varje dag på golvet o "rusa"..

Tips nån?

• Svar på tråden Hur göra med kaninen?
  • leolina1980
    ELHU skrev 2011-01-06 17:39:43 följande:
    De är seriösa. En lejonhuvad vädur.
    Okej då kan dom säkert ge bra råd :)
  • dezibel

Barn kan ju vara lite hårdhänta,högljudda och "flaxiga" och sånt kan skrämma en liten kanin som då blir osäker och försvarar sig men det låter som du är med och övervakar det hela så ge ge den tid att få förtroende och bli trygg med er så är jag övertygad att det ger sig med tiden.

• nillse

Jag tror att kaninen inte känner sig helt trygg ännu. Vart i hemmet har ni kaninerna? jag antar att de bor i olika burar, är det hona? honor är i regel lite mer tjuriga än hanarna och vaktar hemmet med mer intensitet än hanen.

Vi har vår hane i vardagsrummet, så han är väldigt van vid oss och våra röster och det vanliga livet som pågår i en barnfamilj. Vi har ochså en dvärgvädur, dock inte lejonhuvad. han blir 1år i februari och är världens mysigaste, väldigt lat hahaha han vill mest ligga i knäet och bli klappad.

• leolina1980
    nillse skrev 2011-01-06 17:50:42 följande:
    Jag tror att kaninen inte känner sig helt trygg ännu. Vart i hemmet har ni kaninerna? jag antar att de bor i olika burar, är det hona? honor är i regel lite mer tjuriga än hanarna och vaktar hemmet med mer intensitet än hanen.

Vi har vår hane i vardagsrummet, så han är väldigt van vid oss och våra röster och det vanliga livet som pågår i en barnfamilj. Vi har ochså en dvärgvädur, dock inte lejonhuvad. han blir 1år i februari och är världens mysigaste, väldigt lat hahaha han vill mest ligga i knäet och bli klappad.
    Hur gör ni som har era kaniner inne med sladdar? När min bodde inne tuggade han sönder varja sladd vi hade. Han bor ute nu, vi skaffade en till kanin och dom är bästa kompisar. En annan sak som störde mig när han bodde inne var att det flög hö omkring hela tiden, jag sopade golvet 5 gånger om dagen. Alltid när han hoppade ut från buren hade han nåt hö fast i pälsen som sen lämnade på golvet..
  • nillse
    leolina1980 skrev 2011-01-06 17:56:01 följande:
    Hur gör ni som har era kaniner inne med sladdar? När min bodde inne tuggade han sönder varja sladd vi hade. Han bor ute nu, vi skaffade en till kanin och dom är bästa kompisar. En annan sak som störde mig när han bodde inne var att det flög hö omkring hela tiden, jag sopade golvet 5 gånger om dagen. Alltid när han hoppade ut från buren hade han nåt hö fast i pälsen som sen lämnade på golvet..
    Nu är Nisse så fruktansvärt lat så även om han är utanför buren så föredrar han att vräka ut sig mitt golvet och så ligger han där tills han tar en sväng in i buren igen hahha. Vå går ut med han i sele och koppel en stund varje dag och det gillar han men när han kommer in igen är han dödstrött och ligger och sover länge. Men nä, kablarna har han inte rört.

Vi har höet i en höhäck som sitter på utsidan av buren och så drar han ut typ ett i taget som han äter upp.
    Han har inget på botten i sin bur, förutom spånet han har i sin toalåda (rollerlåda)  så det är inget som åker med ut
  • leolina1980
    nillse skrev 2011-01-06 18:05:33 följande:
    Nu är Nisse så fruktansvärt lat så även om han är utanför buren så föredrar han att vräka ut sig mitt golvet och så ligger han där tills han tar en sväng in i buren igen hahha. Vå går ut med han i sele och koppel en stund varje dag och det gillar han men när han kommer in igen är han dödstrött och ligger och sover länge. Men nä, kablarna har han inte rört.

Vi har höet i en höhäck som sitter på utsidan av buren och så drar han ut typ ett i taget som han äter upp.
    Han har inget på botten i sin bur, förutom spånet han har i sin toalåda (rollerlåda)  så det är inget som åker med ut
    Okej, jag önskar att mina kunde bo inne på vintern, jag vill ju umgås med dom men det blir inte att man sitter ute i minus 23 grader och gosar. Det är nog bara pga sladdarna dom tyvärr inte kan bo inne. Men dom dagar det är lite varmare typ minus fem tio grader brukar jag ta in dom nån timme eller så så dom får lite sällskap. Om det är kallare än så vågar jag inte ta in dom, är rädd dom ska få värmeslag om det blir för stor temperatuväxling..
  • nillse
    leolina1980 skrev 2011-01-06 18:11:25 följande:
    Okej, jag önskar att mina kunde bo inne på vintern, jag vill ju umgås med dom men det blir inte att man sitter ute i minus 23 grader och gosar. Det är nog bara pga sladdarna dom tyvärr inte kan bo inne. Men dom dagar det är lite varmare typ minus fem tio grader brukar jag ta in dom nån timme eller så så dom får lite sällskap. Om det är kallare än så vågar jag inte ta in dom, är rädd dom ska få värmeslag om det blir för stor temperatuväxling..
    men har ni sladdar i alla rum då? köket kanske är sladdfritt så de kan vara där? de kan ju ha sina burar i något annat rum om du inte vill ha dom i köket?
  • leolina1980
    nillse skrev 2011-01-06 18:14:43 följande:
    men har ni sladdar i alla rum då? köket kanske är sladdfritt så de kan vara där? de kan ju ha sina burar i något annat rum om du inte vill ha dom i köket?
    Vi hade honom i vardagsrummet, hela nedrevåningen är "öppen" , det finns inga dörrar till köket liksom. Tyvärr har vi inget extra rum att ha dom i, dessutom vill vi ju ha dom på ett ställe där vi oftast är. Vi bor i radhus nu men när vi flyttar till villa har jag faktiskt tänkt att dom ska få ett eget rum :)
  • Boosta
    Trisse78 skrev 2011-01-06 14:38:40 följande:
    Min dotters kanin bet det första halvåret, men slutade sedan. Den blev jättekelen och nysig, vi gjorde inget speciellt.
    Min kaninkille var också lite "valpig" första månaderna (han var 8 veckor när han kom till oss), han nafsade ibland på mina fingrar men han slutade efter ett tag och blev superkramig.
  • ELHU
    nillse skrev 2011-01-06 17:50:42 följande:

Kaninerna bor ihop i en stor bur.. två honor. De bor i vardagsrummet där de får bli vana vid ljud, tv o oss.. Så får barnen snällt leka i sina rum så de inte far runt så mkt kring kaninerna.

När de får vara ute fritt o springa så är de i ett barnrum, där det är enklast att få undan sladdarna. Sätter galler i dörrhållet så de håller sig kvar där inne.

Jag bevakar!
    Barnen får inte va själva med dom. Är de ute så får de sitta på golvet o då springer kaniner hos dom hela tiden o söker kontakt.

Kan ju va så då att den kanske inte är trygg.. Hoppas!! Så det är ev övergående. Tråkigt o ha en kanin som bits hela livet.. Inte vad vi hade tänkt oss.

När jag växte upp hade både jag o syrran kaniner i omgångar.. ingen av dom bet nånsin..
  • leolina1980

Min ena kanin kan bitas, men bara när han vill markera nåt, t.ex när han vill bort från famnen min(när vi sitter i soffan och han vill ner, jag håller alltså inte fast honom ), eller när han får nog av pälsvården. Han biter till en gång bara, men som sagt inte utan orsak.

Svar på tråden Hur göra med kaninen?