Ska jag ge erästtning?
Min son är 3,5 månad och jag börjar fundera på att prova ge honom ersättning inför natten. Han har nu i snart 3 veckors tid vaknat flera gånger per natt och nu är vi upp i att han vaknar varje timme. Han somnar jätte lätt på kvällen när jag ammar honom men vaknar exakt 1 timme senare och gråter. Jag har provat ge honom nappen som han ratar (han är inte så förtjust i napp men den brukar vanligtvis kunna lugna ner honom och få honom att somna om när han vaknar på natten), jag har provat ta upp honom i famnen och vagga honom men inget funkar. Jag ger honom tillslut bröstet och då äter han och somnar om. Kan han vara hungirg??
På dagarna är han glad mest hela tiden och äter med ca 3 timmar mellanrum. Ingen tendens på att han inte blir mätt på mjölken då. På nätterna ammar jag honom nu med 1-2 timmar mellanrum. Det är ju ganska mycket för en 3 månaders. Jag har ju hört att de ammar mer i perioder för att få upp produktionen men hur länge gör dom det?
Om jag skulle ger honom bröstet innan han ska sova, tar upp och rapar honom när han håller på att somna och sen ger honom ersättning hur kommer detta påverka min mjölkproduktion?
Jag hade tänk helamma honom 4 månader och sen börja med smakisar och även kanske ge ersättning någon gång. Det är ju bara 2 veckor kvar tills han är 4 månader.
Just nu känner jag att jag måste prova nåt. Vi kan inte vara vakna hela nätterna och amma. Känner att om det nu skulle göra så min mjölkproduktion minskar så är det ingen katastrof. Han börjar ju bli så stor så det snart ändå är dags att se över andra matalternativ. Bara jag kan fortsätta delamma för jag är inte redo att ge upp amningen helt, speciellt inte på natten då det är så bekvämt att amma. Sen tycker jag om den tröst och närhet jag kan ge mitt barn när inget annat fungerar.
Så till min fråga.
Ska jag prova ge honom ersättning inför natten för att få honom att sova mer. Blir han verkligen mätt på min mjölk när han ammar så mycket på natten? På dagen verkar han ju nöjd och mätt. Beror detta på att mjölken är tunnare på natten? Kanske han är för trött när vi lägger oss och somnar innan han ätit klart?
Vill gärna ha tips och åsikter.