• cattiwik

Ska jag ge erästtning?

Min son är 3,5 månad och jag börjar fundera på att prova ge honom ersättning inför natten. Han har nu i snart 3 veckors tid vaknat flera gånger per natt och nu är vi upp i att han vaknar varje timme. Han somnar jätte lätt på kvällen när jag ammar honom men vaknar exakt 1 timme senare och gråter. Jag har provat ge honom nappen som han ratar (han är inte så förtjust i napp men den brukar vanligtvis kunna lugna ner honom och få honom att somna om när han vaknar på natten), jag har provat ta upp honom i famnen och vagga honom men inget funkar. Jag ger honom tillslut bröstet och då äter han och somnar om. Kan han vara hungirg??

På dagarna är han glad mest hela tiden och äter med ca 3 timmar mellanrum. Ingen tendens på att han inte blir mätt på mjölken då. På nätterna ammar jag honom nu med 1-2 timmar mellanrum. Det är ju ganska mycket för en 3 månaders. Jag har ju hört att de ammar mer i perioder för att få upp produktionen men hur länge gör dom det?

Om jag skulle ger honom bröstet innan han ska sova, tar upp och rapar honom när han håller på att somna och sen ger honom ersättning hur kommer detta påverka min mjölkproduktion?
    Jag hade tänk helamma honom 4 månader och sen börja med smakisar och även kanske ge ersättning någon gång. Det är ju bara 2 veckor kvar tills han är 4 månader.

Just nu känner jag att jag måste prova nåt. Vi kan inte vara vakna hela nätterna och amma. Känner att om det nu skulle göra så min mjölkproduktion minskar så är det ingen katastrof. Han börjar ju bli så stor så det snart ändå är dags att se över andra matalternativ. Bara jag kan fortsätta delamma för jag är inte redo att ge upp amningen helt, speciellt inte på natten då det är så bekvämt att amma. Sen tycker jag om den tröst och närhet jag kan ge mitt barn när inget annat fungerar.

Så till min fråga.
    Ska jag prova ge honom ersättning inför natten för att få honom att sova mer. Blir han verkligen mätt på min mjölk när han ammar så mycket på natten? På dagen verkar han ju nöjd och mätt. Beror detta på att mjölken är tunnare på natten? Kanske han är för trött när vi lägger oss och somnar innan han ätit klart?

Vill gärna ha tips och åsikter.

• Svar på tråden Ska jag ge erästtning?
  • Helene70

Man kan inte veta förrän man har provatGlad

Jag har delammat min pojke och märkte skillnad när jag gav ersättning i stället för bröstmjölk inför natten. Han sov mycket längre och bättre på ersättning.

Men eftersom alla barn är olika så är det inte säkert att det kommer bli likadant för er.

Men som sagt, man kan aldrig veta förrän man har provat! 

• mc babe

Min son är nästan lika gammal och han vaknar likadant. Jag upplever det inte som att han är hungrig på mat dock, utan snarare vill snutta och få lite trygghet. Vad jag har förstått så är det dags för ett utvecklingssprång och det kan visst förklara det hela. Fast det är jobbigt att vakna så mycket på nätterna, det håller jag verkligen med om. Vår lille kille avskyr ersättning så vi har inte kunnat prova om det funkar.

• Zeran

Tror det är ganska vanligt att de vaknar o vill äta/ snutta oftare i den åldern... Min son gjorde också det när han var i den åldern, de har ju ett utv språng när de är 19 v och brukar bli mer klängiga, sova sämre o gråta mer i 3-4 v innan sprången.... Sen är det ju olika, vissa barn märks det knappt på andra är oroliga i 4 v innan varje språng.
    Min son har sovit bättre nu i ett par veckor ( han är 5 1/2 mån) Men nu är det dags igen på nätterna vaknar han o gråter fast denna gången funkar det att stryka honom över huvudet så somnar han om så slipper jag amma varje gång... Men visst kan man prova att ge ersättning för att se om det är så att han är hungrig, men troligtvis är det bara närheten han vill ha... I såfall är det bara att härda ut o göra det så enkelt för sig som möjligt, vi samsover så slipper man gå upp varje gång, den lille vill snutta/ äta... Om det är utv språnget som gör att din son vaknar oftare så är det bara närhet, närhet och närhet som gäller...
    Lycka till!

• cattiwik
    Zeran skrev 2011-01-07 13:50:29 följande:
    Tror det är ganska vanligt att de vaknar o vill äta/ snutta oftare i den åldern... Min son gjorde också det när han var i den åldern, de har ju ett utv språng när de är 19 v och brukar bli mer klängiga, sova sämre o gråta mer i 3-4 v innan sprången.... Sen är det ju olika, vissa barn märks det knappt på andra är oroliga i 4 v innan varje språng.
    Min son har sovit bättre nu i ett par veckor ( han är 5 1/2 mån) Men nu är det dags igen på nätterna vaknar han o gråter fast denna gången funkar det att stryka honom över huvudet så somnar han om så slipper jag amma varje gång... Men visst kan man prova att ge ersättning för att se om det är så att han är hungrig, men troligtvis är det bara närheten han vill ha... I såfall är det bara att härda ut o göra det så enkelt för sig som möjligt, vi samsover så slipper man gå upp varje gång, den lille vill snutta/ äta... Om det är utv språnget som gör att din son vaknar oftare så är det bara närhet, närhet och närhet som gäller...
    Lycka till!
    Kommer dears språng vid just 19 veckor eller vad? Betyder det att dom är "jobbiga" innan språnget och sen blir det bättre?
  • straw2008

tycker helt klart du ska prova, de flesta jag känner har fått barn som sover närapå hela nätter då de börjat ge ersättning.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Toppen9

Min lilla pojke ammade under vissa utvecklingsfaser en gång varje/varannan timme i en - två veckor i taget. Jobbigt men det går över. (känner igen mig i känslan av att bebisen aldrig blev mätt, men det är som sagt var förmodligen bara en period under utvecklingsfas)

• Zeran

Veckorna innan själva språnget är väl de veckor som det brukar krångla med sömn, mat och att de blir mer gnälliga och helt enkelt behöver mer närhet ja. Sen märks det ju som sagt olika mkt på olika barn... Men jag tror att man ska räkna 19v efter bf, så om bebisen är född 1 v "för tidigt" sker språnget när bebisen är 20 v osv... Och ja sen ska det bli bättre med sömn och mat och så igen iallafall tills nästa språng som sker runt v 26
    Rekommenderar boken "växa och upptäcka världen" tror tyvärr att den varit slut på många ställen men förhoppningsvis har de fått hem den igen...
    De språng som är innan v19 sker vid 5 v och sen 12 v har jag för mig...

• cattiwik

Sonen är bara 16 v och han har hålli på i 3 veckor ungefär. Men jag gick över tiden 18 dagar så det är ju nästan 3 veckor till som jag kan plussa på eller? Då är han ju 19 veckor om några dagar. (om man räknar från BF)

• Zeran

Ja enligt boken så ska man räkna så... Fast man kanske inte ska räkna med en helomvändning på exakt dagen så där utan det är väl efter 19 v räknat efter Bf då som man kan räkna med en lugnare period igen...
    Blev visst lite luddigt :-0 hihi hoppas du förstår ändå...
    Sen kan de ju sova dåligt ändå i perioder pga förkylningar, tandsprickning överstimulering osv men det vet du ju redan

• cattiwik

Ja, jag tror nog inte han vänder helt på 19v dagen men det skulle vara skönt att veta att det kanske närmar sig slutet.

Jag har iaf bestämt mig för att vänta med ersättning ett tag till så jag inte tror han eg är hungrig utan mest bara vill snutta och vara nära. Sambon som jobbar får flytta till gästrummet ett tag framöver.

• Zeran

Så får vi också göra vissa nätter när vår son är orolig o mannen ska upp tidigt ( kl 04 ) och jobba... Blir bättre för alla tycker jag, annars blir jag bara stressad av att han ska upp o jobba o behöver sova, vilket givetvis smittar av sig på sonen....
    Hoppas din son börjar sova bättre snart igen.
    Här har vi som sagt gått in i nästa utv språng 26 v, nu så det är väl bara att ställa in sig på mkt snuttande o dålig sömn i en period

• Zeran

Hur har det gått Ts har natt sömnen blivit bättre?

• cattiwik

Pojkens farmor och farfar var barnvakt i veckan och efter att vi hämtat honom på kvällen var han så ovanligt nöjd och glad. Brukar annars vara ganska kvällsgnällig. Jag började då undra om det var för att han fått utpumpad mjölk i flaska och kunnat äta mer. Provade kvällen därpå att ge honom pumpad mjölk i flaska efter att jag ammat honom för natten. Han drack då 50 ml extra.

Igår provade jag igen. Blandade 60 ml mjölk med 30 ml ersättning och han drack nästan upp allt efter att jag ammat honom. Sen sov han 2,5 timme - ammade - sov 3 timmar....Sen småammar jag honom hela mornarna men det är väl mest för att jag hoppas på att få honom att somna om =)

Det är väl inte så långa sovpass men det går i rätt riktning. Inatt ska jag prova ge honom ren ersättning efter att jag ammat honom.

Har dessutom märkt att jag måste ge båda brösten ibland när jag ammar. Det har jag aldrig behövt förut. Nu kan han börja grina mitt i amningen så då byter jag bröst och han äter då nöjt från det andra.

Som sagt, vi provar oss fram lite nu så får vi se hur det går. Han blir 4 månader imorgon och jag har väl tänkt prova lite smakisar och sen kanske gröt om ett tag. Han fick 4 månader av helamning så jag är ändå nöjd =)

• cattiwik

Han blir förresten 20 veckor imorgon (Enligt bf då jag gick 18 dagar över) så språnget kanske är nära/har just varit. Fick tag i boken "växa och upptäcka världen" och har bläddrat lite smått i den.

• Zeran

Åh men vad skönt då går det ju iallafall på rätt håll håller tummarna att det blir bättre o bättre då... Iallafall tills nästa språng

Svar på tråden Ska jag ge erästtning?