• SretnaJa

Ibland känns det som att jag är helt ensam om det här med joller-ramsor..

Vad gör man när man känner sig extremt ensam om någonting? Ibland känns det som att det inte finns någon alls som känner igen sig i det jag beskriver och då blir jag alldeles nervös och kallsvettas för att jag känner mig så ensam om det. Även om varje barn är olika så skänker det lite tröst och lugn att höra att det finns de som varit med om samma sak. För då visas den andra sidan också, att det inte bara är så att alla gör saker i samma ålder.

Min son är 9,5 månad och är alldeles fantastisk! Älskar honom mer än jag trodde var möjligt att älska någon. Det är nog också därför som jag blir så stressad.

Han jollrar inga joller-ramsor ännu. Inga ba-ba-ba eller da-da-da eller ma-ma-ma. Det är inte så att han är tyst för det är han verkligen inte utan håller igång med glädjetjut och glädjeskrik, blåser och brummar med munnen så saliv flyger, säger långa underbara "Eeee" ljud i olika tonfall så att det ibland låter i mina mammaöron som att han sjunger, kan säga "heeej" och "nää". Ibland säger han "ba", "bo", "ga" och sådana korta saker. Men allra oftast är det brummande med munnen, tjut och vokaler. Och alla dessa heeeeej (ibland utan H) förstås.

Överallt står det att alla bebisar ska kunna detta innan 10 månader, dessa långa ramsor med ba-ba-ba, da-ba-da osv. Det står att de kollar det på 10 månaderskontrollen (som vi har om 2 veckor) och jag blir svettig och lite yr.

Han är fantastisk som jag skrev. Älskad av så många och visar kärlek genom att bli glad när han ser dem han tycker om, speciellt mig och pappan. Ler väldigt mycket. Svarar på leenden och ger leenden först. Skrattar. Busar. Gosar. Har jättebra ögonkontakt och reagerar på sitt namn och förstår saker som nej, ge mig, vart är mamma, pappa, fåglarna och bollen.. han tittar direkt på rätt person/sak.

Han kan säga "Mmmm" när jag frågar vad kossan säger och visar honom hans mjukisko.

Han kryper inte men kan ställa sig på alla fyra men verkar inte så intresserad. Han vill däremot klättra för att ställa sig upp (t.ex. mot mig i sängen) och älskar att stå med stöd och att lära sig att gå genom att hålla våra händer. Han lyser upp då!

Önskar att det fanns fler vars barn började ba-ba-ba och liknande sent... för att få lite lugn :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-06 00:18
    Måste tillägga att jag vet att BVC finns och jag ska prata med dem på kontrollen.

• Svar på tråden Ibland känns det som att jag är helt ensam om det här med joller-ramsor..
  • Surfare

Det har inga av mina gjort så ni är inte ensamma. Är ni flerspråkiga hemma?

• Minna07

Vissa barn kryper aldrig utan börjar gå direkt istället.

• SretnaJa
    Surfare skrev 2011-01-06 00:20:28 följande:
    Är det sant? Åh vad roligt att höra. Vi är flerspråkiga!
  • SretnaJa
    Minna07 skrev 2011-01-06 00:21:55 följande:
    Vissa barn kryper aldrig utan börjar gå direkt istället.
    Det vet jag. Jag kröp aldrig som bebis och mina två närmaste kusiner (barn ännu) kröp aldrig heller. Så det är ganska vanligt runt mig verkar det som.

Det är just det här med jollret jag undrar över. 
  • SretnaJa
    Surfare skrev 2011-01-06 00:20:28 följande:
    Får jag fråga hur deras joller var?
  • Minna07
    SretnaJa skrev 2011-01-06 00:23:23 följande:
    Det vet jag. Jag kröp aldrig som bebis och mina två närmaste kusiner (barn ännu) kröp aldrig heller. Så det är ganska vanligt runt mig verkar det som.

Det är just det här med jollret jag undrar över. 
    Ja okej :) Tror inte alls ni behöver oroa er. Barn är så otroligt olika. Min ena kusin sa inte ett ord innan han var 2,5 år - då kom ALLT på samma gång.
  • Surfare
    SretnaJa skrev 2011-01-06 00:23:56 följande:
    Får jag fråga hur deras joller var?
    Jag tror inte de jollrade alls av vad jag kan minnas. Det var rätt tyst eller bara aaaa, eee tills de kunde säga ord lite halvdant. Alltså man fick gissa sig till vad de ville eller vad de sa. Kisse kunde heta Se tex och liknande.
  • SretnaJa
    Surfare skrev 2011-01-06 00:27:26 följande:
    Jag tror inte de jollrade alls av vad jag kan minnas. Det var rätt tyst eller bara aaaa, eee tills de kunde säga ord lite halvdant. Alltså man fick gissa sig till vad de ville eller vad de sa. Kisse kunde heta Se tex och liknande.
    Ok så roligt att du skrev! Tack :) När började de med halvdana ord?
  • SretnaJa

Kanske någon annan som känner igen sig?

• Villimey

Har en son som aldrig jollrat gjorde ljud men jollrade inte. Men han pratar på i takt med den utvecklingsfas han ska ligga på. Läste även en annan tråd om samma undran, det var många som kände igen sig i den. Vi är enspråkiga.

• Momii

Ska flera språk göra någon skillnad?

SretnaJa:  Du ska nog inte oroa dig för att sonen inte just jollrar, han pratar ju trots allt på sitt lilla vis.

• SretnaJa
    Villimey skrev 2011-01-06 23:19:11 följande:
    Har en son som aldrig jollrat gjorde ljud men jollrade inte. Men han pratar på i takt med den utvecklingsfas han ska ligga på. Läste även en annan tråd om samma undran, det var många som kände igen sig i den. Vi är enspråkiga.
    Så kul att folk som du skriver och berättar! Det känns mer okej då när man får se hur det också kan se ut!

När kom det första ordet för din son? 
  • vittra

Flerspråkiga tar ofta längre tid på sig med språket, men det låter hur som helst helt normalt tycker jag!
    Inget att bli kallsvettig över
    Många är ganska tysta tills det helt plötsligt börjar spruta ord ur dem, det där är så olika!

• Villimey
    SretnaJa skrev 2011-01-06 23:38:31 följande:
    Så kul att folk som du skriver och berättar! Det känns mer okej då när man får se hur det också kan se ut!

När kom det första ordet för din son? 
    Vad bra, där ser du att du inte är ensam

Jag har varit dålig på att skriva upp när det kom men till 18-månader hade han 8-10 ord och läten han sa.
  • Surfare
    SretnaJa skrev 2011-01-06 18:35:46 följande:
    Ok så roligt att du skrev! Tack :) När började de med halvdana ord?
    Lite olika. De har varit rätt sega med att börja prata, men de första halvdana orden kom mellan 1 och 1.5 år ungefär. Olika från barn till barn.
  • mamma till tre busungar

Mina har inte heller ramsat så mycket  Det kom riktiga ord väldigt tidigt istället.

• SretnaJa
    vittra skrev 2011-01-06 23:40:54 följande:
    Flerspråkiga tar ofta längre tid på sig med språket, men det låter hur som helst helt normalt tycker jag!
    Inget att bli kallsvettig över
    Många är ganska tysta tills det helt plötsligt börjar spruta ord ur dem, det där är så olika!
    Tack för att du tog dig tid att kommentera och ge lite lugnande ord :) Jag försöker hela tiden tänka "Stressa inte, ta det lugnt" men ibland så tar oron över kontrollen.. speciellt de stunder då jag läser om milstolpar och när jag känner mig helt ensam om det.. 
    Villimey skrev 2011-01-06 23:41:34 följande:
    Vad bra, där ser du att du inte är ensam

Jag har varit dålig på att skriva upp när det kom men till 18-månader hade han 8-10 ord och läten han sa.
     Tack! :D 
    Surfare skrev 2011-01-07 08:49:06 följande:
    Lite olika. De har varit rätt sega med att börja prata, men de första halvdana orden kom mellan 1 och 1.5 år ungefär. Olika från barn till barn.
     Okej tack för att du delar med dig!!
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-07 09:06:11 följande:
    Mina har inte heller ramsat så mycket  Det kom riktiga ord väldigt tidigt istället.
     Hur tidigt då? Hur var deras joller?
  • SretnaJa

Vill bara uppdatera att han jollrar massor nu, börjat de senaste dagarna: baba, papa, buba, mam.. M.m Och härmar ord som äpple! Säger medvetet boll hej och nej också :):) Så lycklig & glad!

• SretnaJa

Just ja tagit sina första 3 steg själv också och kan stå utan stöd i ca 8 sek! :)

Svar på tråden Ibland känns det som att jag är helt ensam om det här med joller-ramsor..