• Flickan och kråkan

Någon med kloka tankar?

Hej hej!

Har en liten kille på 20 månader som nu plötsligt har blivit väldigt intresserad av att ta av blöjan och ha kalsonger. Sliter av blöjan och säger "dadong" . Jag har låtit honom ha kalsonger här nu under två dagar, tycker att det är positivt att han vill och har satt honom på pottan lite då och då eftersom han inte har något emot det. Han har dock noll koll. Vi har inte lyckats kissa i pottan någon gång ännu och han kissar friskt i kalsongerna. Han säger till när det hänt något men inte innan. Nu sist satt han i matstol och sa plötsligt "pöl" .

Vet inte riktigt hur vi ska fortsätta. Låta honom gå mycket utan blöja kanske bara....vet inte om det handlar om att han behöver tid att liksom känna efter vad som händer eller om han helt enkelt har ett bra tag kvar innan han verkligen är redo. Jag har inget emot att torka kiss, men lite småjobbigt med möbler....soffor, sängar....

Min äldsta gick aldrig att träna för han vägrade att ta av blöjan och ens provsitta pottan innan han själv sa till att han ville....han var då 2 år + 8 månader drygt. Var torr mer eller mindre omgående då.

Någon med kloka tankar?

• Svar på tråden Någon med kloka tankar?
  • millis2

Låter som han inte alls är redo. Han vill antagligen ha kalsong för att han sett att andra har det. Går han inte med på att ha kalsong ovanför blöjan?

• Flickan och kråkan
    mirjax skrev 2011-01-05 12:25:51 följande:
    Låter som han inte alls är redo. Han vill antagligen ha kalsong för att han sett att andra har det. Går han inte med på att ha kalsong ovanför blöjan?
    Nej, jag tycker inte heller det. Tror mest att kalsongrejen handlar om att vara som storebror. Vi ska nog ta och köra lite blöjlöst och potta ibland bara för att så att säga uppmuntra intresset. Har inte alls bråttom på någotvis. nej, kalsong ovanpå blöja duger inte .
  • millis2

Haha det är en uppmärksam liten kille du har. Ser antagligen att storebror inte heller har blöja o vill själv inte heller :) låter vettigt att ändå försöka introducera pottan samtidigt o se om det släpper efter en tid. Lycka till! :)

• Anne69

Jag tycker att han låter motiverad! Så frågan är väl: är ni det? Det kan ju ta ett par veckor innan det kommer något i pottan/toan men sen brukar det gå ganska fort. Potträning kräver förstås att man är nära och lyhörd för barnets behov och man brukar ju få fokusera rätt rejält för att det ska funka. Om NI vuxna vill sluta med blöjorna så gör det nu, annars vänta till i sommar.

Min nr 2 slutade vid 23 månader ca och det gick bra!

• Flickan och kråkan
    Anne69 skrev 2011-01-07 14:52:24 följande:

Jag tycker att han låter motiverad! Så frågan är väl: är ni det? Det kan ju ta ett par veckor innan det kommer något i pottan/toan men sen brukar det gå ganska fort. Potträning kräver förstås att man är nära och lyhörd för barnets behov och man brukar ju få fokusera rätt rejält för att det ska funka. Om NI vuxna vill sluta med blöjorna så gör det nu, annars vänta till i sommar.

Min nr 2 slutade vid 23 månader ca och det gick bra!

Jag är lite kluven....egentligen känner jag mig nog rätt motiverad.....vore så skönt att vara utan blöjor till nästa höst då han ska skolas in på förskola. Nu ska ju storebror skolas in om ett par dagar, så jag ska inte hitta på något nu innan dess utan invänta och se hur det går. Fungerar det bra så kommer jag att få mycket mer tid att bara fokusera på lillebror....och det skulle kännas som ett alldles ypperligt tillfälle att potträna. Annars får det väl bli som med storebror.....noll potträning och bara torr en dag , fast de är så olika som personer så så blir det nog inte oavsett .
  • canmamma

Läaer med intresse vad du får för råd. Jag tillhör själv de latas skara och har ingen brådska med att få lillebror blöjfri. Snarare tvärt om då han vid först 16 månaders ålder och igen strax innan tvåårsdagen gick igenom perioder där han visade stort intresse (om än inte mycket skicklighet) för pottan. Vi lät honom hållas och torkade friskt, men uppmuntrade honom inte direkt. Bara tanken på att klara sig genom vintern med en nyligen pottränad gav mig ångest.  Och kisseriet är ju bara en del av det. Den mindre kladdiga delen. Nu är han 26 månader och har börjat bli nyfiken igen och den här gången känns det som om vi har lite mer att jobba med. Men ärligt talat kunde han inte vänta till sommaren?
    Lycka till och skriv gärna och berätta hur det går! 

• Flickan och kråkan
    canmamma skrev 2011-01-07 15:17:19 följande:
    Läaer med intresse vad du får för råd. Jag tillhör själv de latas skara och har ingen brådska med att få lillebror blöjfri. Snarare tvärt om då han vid först 16 månaders ålder och igen strax innan tvåårsdagen gick igenom perioder där han visade stort intresse (om än inte mycket skicklighet) för pottan. Vi lät honom hållas och torkade friskt, men uppmuntrade honom inte direkt. Bara tanken på att klara sig genom vintern med en nyligen pottränad gav mig ångest.  Och kisseriet är ju bara en del av det. Den mindre kladdiga delen. Nu är han 26 månader och har börjat bli nyfiken igen och den här gången känns det som om vi har lite mer att jobba med. Men ärligt talat kunde han inte vänta till sommaren?
    Lycka till och skriv gärna och berätta hur det går! 
    Nej, det är jobbigt med overaller och långkalsonger och gud vet allt...kallt ocjh eländigt.

Jodå, visst kan han vänta till sommaren. Vi har ingen brådska. Det som gör mig tveksam är ju just att han faktiskt inte verkar särskilt intresserad av att kissa på pottan eller att säga till innan. Visst kan han sätta sig en stund på pottan men han har ju liksom ingen känsla för vad som ska hända. Han sitter mest och tittar ner i pottan mellan benen och konstaterar "Nääääe" .

Jag kände väl mest att jag blev lite tagen på sängen av hans eget Intresse eller vad man ska kalla det. Storebror bara sprang bara vrålandes iväg om vi ens nämnde potta eller toalett även om han hade full kläm på vad de skulle användas till. Ny situation det här....ett barn som faktiskt kanske går att pott"träna"........vad gör man då?
  • Margarit

Jag började just en tråd om tips om potträning, för jag vet inte vad jag ska göra.

Har en liten kille som precis fyllt 2,5år. Han gar hatat pottan med stor intensitet. Fullkomligt omöjligt att få honom att sitta på den. Tills igår...då gick han och hämtade den själv och kissade i den.

Blev jätteförvånad, men glad givetvis. Idag vill han vara utan blöja, men det har blivit lite kiss på golvet. Han går gärna på pottan, men jag måste påminna hela tiden. Nyss frågade jag om han ville gå, och då sa han nej....några minuter senare kissade han glatt på golvet.

Ska jag bara låta honom gå utan blöja och torka upp eller?

• Flickan och kråkan
    Margarit skrev 2011-01-07 15:45:52 följande:
    Jag började just en tråd om tips om potträning, för jag vet inte vad jag ska göra.

Har en liten kille som precis fyllt 2,5år. Han gar hatat pottan med stor intensitet. Fullkomligt omöjligt att få honom att sitta på den. Tills igår...då gick han och hämtade den själv och kissade i den.

Blev jätteförvånad, men glad givetvis. Idag vill han vara utan blöja, men det har blivit lite kiss på golvet. Han går gärna på pottan, men jag måste påminna hela tiden. Nyss frågade jag om han ville gå, och då sa han nej....några minuter senare kissade han glatt på golvet.

Ska jag bara låta honom gå utan blöja och torka upp eller?
    Låter som min äldsta, fast han sa till från första dagen med kiss. Så här började det för oss med honom, för inte särskilt länge sedan:
    www.familjeliv.se/Forum-3-332/m54587150.html

Bajset löste sig sedan efter första bajset i pottan och två veckor senare började han gå på toaletten istället.
  • Margarit

Vet du, nu minns jag varför du lät så bekant. Du har svarat på en tråd för ett tag sen där jag beklagade mig över att sonen vägrade ens pröva pottan. Glad

Det verkade ju lösa sig rätt snabbt för er med bajsandet också. Jag bara funderar på om sonen ändå inte är helt färdig för detta, för han kissar ju varsomhelst om inte jag påminner. Känns ju inte så kul att gå och tjata var femte minut...

• Margarit

Jaha...nu hade han gått på pottan själv utan att jag märkt det...

Förlåt, ska inte kapa din tråd. Har verkligen inga kloka tankar att komma med själv.

• Flickan och kråkan
    Margarit skrev 2011-01-07 16:23:26 följande:
    Vet du, nu minns jag varför du lät så bekant. Du har svarat på en tråd för ett tag sen där jag beklagade mig över att sonen vägrade ens pröva pottan. Glad

Det verkade ju lösa sig rätt snabbt för er med bajsandet också. Jag bara funderar på om sonen ändå inte är helt färdig för detta, för han kissar ju varsomhelst om inte jag påminner. Känns ju inte så kul att gå och tjata var femte minut...
    Han verkar ju ändå motiverad eftersom han gick igår kväll....och inte ville ha blöja idag. Det finns inget som skulle kunna öka motivationen med till att se till att det hamnar i pottan ? Klistermärken körde vi här. Nu sa han ju till när han behövde och gick själv, men han tyckte ändå att det var kul att vi uppmärksammade att han gjorde något nytt......vi åkte och köpte klistermärken som han ville ha och som han fick lite då och då....inte efter varje pottbesök men ibland....som han glatt och nöjt satte på sin potta.
  • Flickan och kråkan
    Margarit skrev 2011-01-07 16:28:57 följande:
    Jaha...nu hade han gått på pottan själv utan att jag märkt det...

Förlåt, ska inte kapa din tråd. Har verkligen inga kloka tankar att komma med själv.
    Men vad bra

Det gör inget att du kapar lite. Potträning som potträning .
  • Margarit

Ska pröva med klistermärken. Igår firade vi faktiskt med lite godis, hela familjen, för det var första gången. Men det vill man ju inte ta till varje gång.

Nu sitter han på pottan igen, helt självmant. Så nog är han intresserad alltd!

• Flickan och kråkan
    Margarit skrev 2011-01-07 16:36:59 följande:
    Ska pröva med klistermärken. Igår firade vi faktiskt med lite godis, hela familjen, för det var första gången. Men det vill man ju inte ta till varje gång.

Nu sitter han på pottan igen, helt självmant. Så nog är han intresserad alltd!
    Härligt. Det går nog rätt snabbt för er också låter det som . Nej, vi körde inte heller med klistermärken som belöning för varje gång det kom något i pottan utan han fick någon gång ibland bara....som liten uppmuntran . han tyckte det var kul att "pynta" pottan. Den var liksom hans och hans prestation...på flera plan.
  • Margarit

Jag försökte potträna honom för några månader sen och försökte med klistermärken. Då struntade han fullständigt i dem, han hatade pottan så mycket. Tror säkert att han skulle tycka det är kul nu. Ska nog gå och köpa ett ark! Glad

• Madame Mom

Måste fråga om du någon gång kommit på honom medans han kissar eller om du upptäcker det först när han är blöt..?
    Mitt tips är att du ska försöka finnas hos honom precis när han kissar så att du kan göra honom uppmärksam på att det händer och vad som händer genom att säga nåt positivt om det hela..
    Tex..  Nämen..  oj.. du KISSAR ju...  Vad BRA!!! Men vad tokigt att det kom på golvet. Kisset ska ju vara i pottan/toan..  När han så förstår exakt vad kissa är så prova att ha pottan precis där ni är..  Lås in er i badrummet tex. Ge honom en balja med vatten och lite leksaker att leka med.  Funkar bäst om han är naken just då.  Vakta honom som en hök och när han då kissar så försök att snabbt få fram pottan och se till att några droppar hamnar där i.. I den åldern så tar det ju inte så lång tid innan det kommer kiss..
    Visa sen hur fantastiskt bra det är och hur duktig han var, kanske genom att ge honom nån form av belöning..

Det är ett sätt som faktiskt fungerar när barnet inte är så gammalt. Det kan ju vara lite svårt att förklara allt för en 20 månader gammal gosse.. :)

• Yori

Måste bara få dela med mig av ett minne..

Min Otto kollade på tv, efter han kom ut ifrån duschen. och vi tänkte att han får näcka lite så får vi se om han ville testa pottan. vi väntade i säkert 2 timmar, han nästan vek sig så kissenödig va han. men på pottan skulle han inte och inte ville han ha nån blöja heller. rätt som det var så kissade han på golvet. då ropade han "Mamma, oj. kisset rymde!"

Ha ha!

• Flickan och kråkan

Lovad att jag skulle uppdatera.

Vi väntade. Oavsett om han var redo eller inte så var inte jag det . Vi tog det nu på sommaren istället. Plockade bort blöjan rakt av för ganska exakt 3 veckor sedan och han är idag dagtorr. Blir 2 år + 3 månader om ett par dagar. Han tycker fortfarande att det är lite småläskigt att bajsa på potta/toalett men med stöd och uppmuntran så hamnar det där numera. Kisset går jättebra, sedan ganska "länge". Han säger till, håller sig bra och har lagt bort pottan och går på toaletten. Även offentliga sedan ett par dagar.

Glad mamma . Han ska skolas in på förskola den 16 augusti så hoppas att de inte ska bli alltför mycket bakslag.....att han inte ska tycka att det är läskigt där eller något sådant. Har storebror där som stöttning så hoppas att det ska gå fint.    

Svar på tråden Någon med kloka tankar?