• ploffsan

vad händer med barnen om föräldrarna dör?

Jag går omkring och är orimligt orolig över en sak som jag gärna skulle vilja ha svar på. Vad händer med ens barn om båda föräldrarna dör? Jag vet ju att gudföräldrar inte är juridiska garanter för ens barn, vi har inte ens några gudföräldrar till våra barn! Jag skulle önska att barnen hamnade hos par som står i adoptionskö. De föräldrarna är ju testade i tusen instanser. Jag skulle inte vilja att mina barn hamnade hos familjehem, det som förr kallades fosterhem. Anledningen till detta är att jag träffat flera familjehemsfamiljer som jag fått uppfattning om inte är så bra. Man får ju ersättning för att ta hand om barn och det känns lite som att ens barn auktioneras bort. Jag vet att det ju inte ÄR så, men det känns lite som det inte heller är ngn permanent lösning då familjehemmet inte heller automatiskt tar hand om barnet livet ut, vilket adoptionsföräldrar gör. Våra nära vänner är ju trygga personer, men de har ju redan barn och inte obegränsat med pengar och plats. Våra föräldrar är alldeles för gamla för att ta hand om barn. Är det någon som vet hur det funkar, vem man ska kontakta?

• Svar på tråden vad händer med barnen om föräldrarna dör?
  • Bulldozer
    Terese f skrev 2011-01-06 09:12:45 följande:
    man kan nog skriva någon form av testamente. Googla!
    Det går inte att tetamentera barn, det går att skriva önskemål om var man skulle vilja att barnen hamnade,det kommer att utredas och ev bli så.Men det är ingen garanti, inget som säger att det blir så......
    Känner ett par som omkom i bilolycka där det fanns skrivet att det fanns önskemål att barnen skulle bo hos en av fastrarna och så blev det efter en utredning från Soc på den önskade familjen.
    Jag är inte säker men tror inte man kan välja om barnen ska adopteras bort istället för att familjehemsplaceras.
    Det kan man nog inte vara med och styra.
    Adoption lokalt i Sverige fungerar inte riiktigt som i andra länder.
    Sen är det tyvärr så att ju äldre barnen blir desto svårare är det att hitta föräldrar som vill adoptera dom!
    Ts, varför denna oro? Du kanske ska gå och prata med någon om det här? Måste vara jobbigt om såna tankar rör sig i huvet så pass så man känner orimlig oro över saken?
    Den kanske grundar i något som du kan bearbeta.....
  • Anonym

Man kan skriva ett önskebrev där man som vårdnadshavare framför sina önskemål. Soc utreder om det är lämpligt hem för barnet. Min bror gjorde så när han fick ev, året senare dog han i trafikolycka, biomamma utredess samt den familj brorsan föreslog under utredningstiden bodde barnen med mig. Idag bor de med den föreslagna familjen och har en finfin kontakt med sin biomamma och oss övriga i släkterna. Men ta tag i din oro ts så det inte blir att du överbeskyddar pga din rädsla

• Sajiretto

Skriv ett brev, gör en plan med någon. Det är mitt tips. Det måste verkligen finnas någon som på riktigt är beredd att göra det. Inte bara säger det.

Jag råkade ut för detta delvis. Min mor var inte tillräknelig. Min far gick bort.

Släkten svek i stort. Men min pappas kusin tog hand om mig trots att han var svag efter en hjärtinfarkt. Men jag var så trygg där.

Soc kom in och "räddade" mig.

Jag blev satt på utredningshem. Det var otryggt. Skitigt. Jag hade helt plötsligt ingen. Jag fick besöka min pappas kusin, men det blev bara jobbigt då jag bodde i ett "ghetto" med folk med problem och de bodde i ett fint villaområde som var lugnt och tryggt.

En dag blev jag misshandlad på boendet av en i personalen som inte kunde svenska. Inte utbildad men de behövde folk, vem som helst. Timmar senare kommer polisen och jag tror de ska ta min anmälan men de tar mig. Misshandlar mig. Soc har beslutat om LVU. Jag hamnar på Sis och blir misshandlad, våldtagen och utsatt för en massa. Fosterfamilj 60 mil bort som torterar mig psykiskt tills jag är 18.

Flyttar tillbaka till stockholm. klarar inte av nånting.

Jag är 44 idag. Undrar hur jag fortfarande lever.

• EpicF

Man kan skriva i ett testamente att man vill att X familj ska ta han om barnen om föräldrarna avlider. Om det händer så är det naturligt att barnen idfa hamnar hos dessa, eller släktingar. Sedan blir det en process för att se som dessa är lämpliga som familjehem eller alt för att adoptera, det utreds av socialtjänsten. 

Har man inga skrivna önskemål så prövar Socialtjänsten i första hand att se om de finns släktingar eller andra som barnen känner, där de kan bo, i väntan på en permanent lösning. Finns inte det blir det familjehem i väntan på en permanent lösning. 

Svar på tråden vad händer med barnen om föräldrarna dör?