• FinastE2010

Orolig sömn när de utvecklar nya färdigheter, stämmer på era?

Jag har upplevt att i stort sett varje gång min son utvecklat ngn större färdighet som t.ex. krypa så har han ett tag innan sovit extremt oroligt. Han har hållt på o snurrat runt, vaknat flera ggr, satt sig upp o lekt etc. men han är inte arg bara orolig sömn.

Nu verkar det som han försöker börja ställa sig upp för han står hela tiden på knäna o ibland tar han tag i något o liksom "hänger" men orkar liksom inte ta sig upp. O nu är det samma med sömnen igen, vaknar massor av ggr, leker mitt i natten o vill gå upp tidigare.

Hänger det är med utveckling av olika färdigheter och orolig sömn ihop? Någon annan som märkt av samma sak kanske?

Hoppas det går över snart, vill inte gå upp klockan kl 05.30. :P

• Svar på tråden Orolig sömn när de utvecklar nya färdigheter, stämmer på era?
  • La Lola

I den åldern han är i sover de dåligt.
    Sitter i i några månader i värsta fall.....

Hur länge brukar han sova på morronen?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • FinastE2010
    La Lola skrev 2011-01-04 08:02:20 följande:
    I den åldern han är i sover de dåligt.
    Sitter i i några månader i värsta fall.....

Hur länge brukar han sova på morronen?
    I normala fall sover han till ca 07.30-8.00 och då har han lagt sig vid 19-19.45 på kvällen. Men sen har det nu alltid kommit persioder då han sover oroligt precis innan han lärt sig ngt nytt, har jag upplevt iaf.. o då vaknar han o sover om vartannat hela natten o kan sen vara vaken från 5 på morgonen ibland o vilja gå upp trots att han lägger sig samma tider o har samma rutiner. Sen går det över efter ett tag o han sover normalt igen. Hoppas det inte blir många sånna här nätter! :)
    MalinEddie skrev 2011-01-04 08:15:58 följande:
    Det har varit så för båda barnen här. Har du boken växa och upptäcka världen? Den rekommenderas annars!
    www.bokia.se/bok/9789174290554/vaxa-och-uppta...?
    Okej du menar att då de utvecklats mkt sovit sämre? Ja jag har eller snarare hade den boken men vet inte vart den tagit vägen. Får se om jag hittar den någonstans. :)
  • isisisis

Definitivt.Allra tydligast nu när de börjat krypa och röra på sig.8-9 mån.
    Nu är de snart 10 mån och det är stabilt igen.

• La Lola
    FinastE2010 skrev 2011-01-04 08:55:49 följande:
    I normala fall sover han till ca 07.30-8.00 och då har han lagt sig vid 19-19.45 på kvällen. Men sen har det nu alltid kommit persioder då han sover oroligt precis innan han lärt sig ngt nytt, har jag upplevt iaf.. o då vaknar han o sover om vartannat hela natten o kan sen vara vaken från 5 på morgonen ibland o vilja gå upp trots att han lägger sig samma tider o har samma rutiner. Sen går det över efter ett tag o han sover normalt igen. Hoppas det inte blir många sånna här nätter! :)
    Det har varit så för båda barnen här. Har du boken växa och upptäcka världen? Den rekommenderas annars!
    Vad härligt att ha ett barn sover i ca 12 timmar!
    Det har Hedda aldrig gjort. I bästa sover hon 9 timmar per natt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • MalinEddie
    FinastE2010 skrev 2011-01-04 08:55:49 följande:
    Okej du menar att då de utvecklats mkt sovit sämre? Ja jag har eller snarare hade den boken men vet inte vart den tagit vägen. Får se om jag hittar den någonstans. :)
    Precis! Det är väldigt vanligt att sömnen blir oroligare då för att sedan bli bättre igen när de har övat klart. Jag minns att mina övade mycket i sängen och i sömnen och hade svårt att sova därför under dessa perioder. Det går överGlad
  • FinastE2010

Tack för svaren, verkar ju som det stämmer in ändå! Hoppas det går över snart så man får sova mer igen, för just nu sover man ju knappt alls då det är ett jäkla snurrande runt och lekande i sängen.  ;)

• bananflugan82

Ja, det gör det! På BVC sa dom att det märks tydligt på vissa barn när dom lär sig saker för sömnen blir kass, så det är helt normalt. Vår ena kille sov katastofalt dåligt när han lärde sig krypa o ställa sig upp. Han ställde sig i krypställning i sömnen! Vände på sig flera gånger, bökade runt, gnällde o grät i sömnen.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • FinastE2010
    bananflugan82 skrev 2011-01-05 10:20:35 följande:
    Ja, det gör det! På BVC sa dom att det märks tydligt på vissa barn när dom lär sig saker för sömnen blir kass, så det är helt normalt. Vår ena kille sov katastofalt dåligt när han lärde sig krypa o ställa sig upp. Han ställde sig i krypställning i sömnen! Vände på sig flera gånger, bökade runt, gnällde o grät i sömnen.
    Ja det där känner jag igen! När sonen lärde sig krypa så stod han på alla fyra o gungade i sängen också, halvt i sömnen! Fast det kan han fortfarande göra nu när han lärt sig men då är det mer på knä o så liger han o trycker huvudet mot kudden. :P Men som sagt han verkar försöka ställa sig upp nu även om han inte kan än o sömnen strular ju en del som sist! han far runt hela tiden känns det som o sätter sig upp halvvaken etc. så jag får hela nätterna nu lägga han "till rätta" igen och jag gör det ju nästan halft i sömnen jag med, känns som man sover en kvart i taget. :P
Svar på tråden Orolig sömn när de utvecklar nya färdigheter, stämmer på era?