• hurtbullen89

Dags att byta stol, Britax Multi Tech eller Two way för långvarit bakåtvänt åkande?

Vår minsta tjej är snart redo för att ta över storasyrrans Britax Hi-way det betyder att vi är på jakt efter en ny bilstol till vår 2-åring. De vi har i åtanke just nu är antingen Britax Multi-tech eller Britax Two way, frågan är vilken man ska satsa på? Vi har tänkt byta till en bältesstol när hon inte längre kan åka framåt då vi hört att det inte är optimalt ur säkerhetssynpynkt att använda dessa kombistolar framåtvända även om det står att det går. Så hon ska alltså ha den bakåtvänd och gärna så länge det bara går!

Är nyfiken på vad ni har för erfarenheter av dessa stolar och vilken de kan använda längst bakåtvänd. Vi har en volvo v70 och har för avsikt att ha henne bak precis som nu. Vilken ger mest benutrymme osv? Dottern är nu 2 år och 87 cm lång. Just nu sitter lillasyster i babyskydd i mitten bak och storasyster i en britax hi-way på passagerarsidan.

Nån som har några erfarenheter att dela med sig av? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-22 10:37
    När hon inte längre kan åka bakåt ska det såklart stå :)
  • Svar på tråden Dags att byta stol, Britax Multi Tech eller Two way för långvarit bakåtvänt åkande?
  • Nifelheim

Jag har haft båda och fick byta Multi-tech mot two-way eftersom min son inte fick plats i Multi-tech. Nackstödet tryckte mot axlarna så pass att han fick röda märken. Ändå har han en BRA bit kvar att växa i Two-way.

http://www.familjeliv.se/hem/nifelheim/gallery/phptoi655.jpg

BRA benutrymme och stor växtmån i ryggen.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim

Jag har inga bra kort från när vi hade Multi tech, men med den blev det trångt för benen också.

man ser ju ungefär hur han sitter med benen där. Stolen står i framsätet på båda bilderna och när han satt i Multi-techen kunde ingen sitta i baksätet bakom trots att han hade DÅLIGT med plats för benen.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Bräckehäxan
    Turbomamma skrev 2011-01-09 20:50:35 följande:
    Puffar för tråden då vi är i valet och kvalet...

Våra tvillingar på 14 månader är nu på väg att växa ur babyskydden och vi funderar på Britax MT. Kommer att ha en i framsätet och en bakom passagerarstolen. Tror ni att det får plats i vår 9-5:a kombi? Barnen är idag inte så stora och väger ganska precis 9 kg och MT känns rätt  ombonad och bekväm.

Tacksam för tips!
    oj, har de fått plats i babyskydden så länge.. wow! med vinterkläder och allt...
  • Turbomamma

Oj, det ser onekligen trångt ut... Än så länge antar jag att mina skulle ha gott om plats men man vill ju gärna att stolen ska funka några år. Visst kan man flytta upp nackskyddet? Men det kanske blev tajt ändå... Trist att det blev så tajt med benutrymme i framsätet, vi måste ju kunna ha en bak och en fram.

Stort tack för hjälpen, får nog åka och testa helt enkelt innan vi beställer på nätet.

• Nifelheim
    Turbomamma skrev 2011-01-09 21:06:43 följande:

Oj, det ser onekligen trångt ut... Än så länge antar jag att mina skulle ha gott om plats men man vill ju gärna att stolen ska funka några år. Visst kan man flytta upp nackskyddet? Men det kanske blev tajt ändå... Trist att det blev så tajt med benutrymme i framsätet, vi måste ju kunna ha en bak och en fram.

Stort tack för hjälpen, får nog åka och testa helt enkelt innan vi beställer på nätet.

Som det är på min bild är nackstödet i högsta läget för bakåtvänt åkande (Om man vänder stolen framåt kan man höja det mer, men då kan man inte använda internbältena).

Jag tror att det är olika i olika bilar, för en del är ju trots allt nöjda med Multitech, men i min bil (Opel Vectra combi) sitter den riktigt dåligt. Den tog upp massor plats och det blev som sagt ändå väldigt trångt för barnet.
  • cicci85

Våra tvillingar på 14 månader är nu på väg att växa ur babyskydden och vi funderar på Britax MT. Kommer att ha en i framsätet och en bakom passagerarstolen. Tror ni att det får plats i vår 9-5:a kombi? Barnen är idag inte så stora och väger ganska precis 9 kg och MT känns rätt  ombonad och bekväm.

Tacksam för tips!
    Till småttingar skulle jag absolut välja MT av de stolarna. Jag skulle få plats med i i fram och en bakom i min v70 så det borde ju funka i 9-5. Har man en i fram och en i bak får man ju plats i typ alla bilar
  • Finesse

Jag skulle välja två hi-ways i en saab 9-5:a faktiskt.. eftersom MT ändå kommer att bli urvuxen kan man ju börja med HW istället... å sen välja TW.. 

Vi har en Saab 9-5:a å det funkar att ha två hi-ways bak.. hur det är att ha en fram å en bak vet jag inte riktigt men jag skulle nog tro att det funkar oxå.. hi-way sitter riktigt bra i en 9-5:a och dom ger bättre benutrymme än MT.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Bräckehäxan

Tacksam för tips!
    titta på min bild längre upp på sidan, där ser du en multi-tech monterad i baksätet på en 9-g.... kanske få ren uppfattning då... benutrymmet är jättedåligt.. sonen är 2 år nu, fötterna börjar redan ta emot och han får böja något på benen... :-/
  • Finesse
    Bräckehäxan skrev 2011-01-10 22:54:36 följande:
    titta på min bild längre upp på sidan, där ser du en multi-tech monterad i baksätet på en 9-g.... kanske få ren uppfattning då... benutrymmet är jättedåligt.. sonen är 2 år nu, fötterna börjar redan ta emot och han får böja något på benen... :-/
    Men jag tycker din stol är alldeles för lutad.. kan man inte få MT:n mer rakt upp då?
  • Lantani
    Finesse skrev 2011-01-11 08:14:40 följande:
    Men jag tycker din stol är alldeles för lutad.. kan man inte få MT:n mer rakt upp då?
    Tycker också det på bilden, men det var ju en gammal bild ;)
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Finesse
    Lantani skrev 2011-01-11 08:35:58 följande:
    Tycker också det på bilden, men det var ju en gammal bild ;)
    Jo det förstår jag.. men stolen kanske inte är ändrad..
  • hurtbullen89

Vi rådfrågade där de säljer bilbanstolar och de rekommenderade oss att köpa en till Hi-way ist för någon av Multi tech och Two way då Hi-way ger mycket mer benplats då sitsen är skålad. Det är tydligen benen som växer snabbast nu och överkroppen stannar av lite så viktigare med mycket benplats. MT och TW har raka sitsar vilket gör att de sitter med benen rakt ut och det ger dåligt med benplats. Så vi köpte en Hi-way till :)

• Emmas mamma Johanna

men two way rekommenderas väl inte för framåt-åkning av NTF? Har för mig att dom inte gillar att det inte finns några horn som hållet bältet på plats över höfterna?

Lycklig mamma till två underbara tjejjer, födda mars 08 och juli 10
  • Lantani
    Emmas mamma Johanna skrev 2011-03-02 00:06:05 följande:

men two way rekommenderas väl inte för framåt-åkning av NTF? Har för mig att dom inte gillar att det inte finns några horn som hållet bältet på plats över höfterna?

Nej precis, two way rekomenderas bara bakåt.
    Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Dags att byta stol, Britax Multi Tech eller Two way för långvarit bakåtvänt åkande?