• tezz840

Vill börja ge ersättning lite smått men har dåligt samvete..

Har en liten smurf på 5 veckor som vill äta väldigt ofta..
    Tycker det kan vara rätt jobbigt att knappt kunna gå ner till affären själv.
    Min andre son började jag med att byta ut ett mål mat om dagen vid denna ålderna också.
    Dels för att pappan ska kunna vara lite mer delaktig och för att jag ska kunna få lite mer tid för mig själv om jag vill det..
    Men jag har så dåligt samvete denna gången.. vet inte varför.. =(
    Känns som om jag är dum mot bebisen när jag funderar på detta.. =(

• Svar på tråden Vill börja ge ersättning lite smått men har dåligt samvete..
  • ChaiLatteMamman

Du kan också prova att pumpa ur lite precis innan du ammar. Speciellt enkelt blir det om det spänner i brösten så klart. Pumpandet gjorde för mig att jag fick mer mjölk o det gör det lättare att pumpa. Tyckte också att det var bökigt att hållas med i början, men det går bara lättare och lättare ju mer du pumpar. Och mer o mer mjölk får du (om alla är som jag) o då blir det ännu lättare att pumpa. Snart har du fyllt frysen.... :)

I övrigt tycker jag inte du ska ha dåligt samvete om du ger ersättning, men ja har hört att amningen kan börja strula efter att man gjort det. Det är ändå en så kort tid du ammar. Var glad att det funkar för dig! Men vad som är rätt för dig vet bara du. Och dåligt samvete gör varken dig eller bebis något gott.

• Helene70

Nej du är inte dum mot bebisen om du ger honom mat. Bebisen vill ju bara vara mätt och få närhet och det kan ju även pappan ge. Tror du att din man känner sig dum mot eran bebis för att han inte finns till hands 24/7?Flört

Vi kvinnor måste sluta intala oss att vi måste finnas till hands dygnet runt om det redan finns två engagerade föräldrar med i bilden.

Ta du din egentid och ge ersättning om det underlättar för dig och påminn dig själv om att du måste ta hand om ditt barns mamma.

Vissa kvinnor mår bra av att sitta i soffan och amma dygnet runt medans andra blir frustrerade och behöver få komma iväg och få egentid(även om långt ifrån alla vågar erkänna det). 

Det är bra att du är ärlig mot dig själv för det innebär att du faktiskt vet vad du behöverGlad

• tezz840

Tack för lite tips o stöd. =)
    Jag har redan väldigt mycket mjölk och han äter ju redan så ofta, så jag vill helst inte pumpa ut och åka på produktionen ännu mer.
    Kommer nog avvakta några veckor till innan jag bestämmer mig. Än så klättrar jag inte på väggarna här även om man ibland blir en aning galen.. =)

• hannis
    u77 skrev 2011-01-03 13:34:36 följande:

Du är inte dum som vill ge tillägg! Glad
    Endel barn behöver mkt mat, mer än man har, och då är det bra att ge tillägg också.

Att pappan kan vara delaktig är också bra tycker jag.

Båda mina barn har fått tillägg redan från födseln för att de skulle hålla sig mätta längre.

Kör på! Solig

Pickeli skrev 2011-01-03 13:48:52 följande:
    Då tycker jag du ska strunta i ersättningen om det är så det känns.

Och ja jag menar samtidigt som du ammar, när du har "flöde" i brösten så att säga :) Det blir MYCKET lättare då!
    Precis, så gjorde jag med. Ammade på ett bröst och pumpade på det andra eller ammade och så fort barnet hade släppt bröstvårtan så satte jag dit pumpen. Allra bäst gick det på morgonen så jag inte hade ammat så mycket under natten.

Ju mer du pumpar desto mer mjölk blir det ju dessutom = lättare att pumpa ännu mer.
  • Bri

Jag har också en bebis som vid 5 v åt ofta. Då började vi ge ersättning varje kväll och det har funkat kanonbra! Nu är lillan snart 3 månader. Hon äter fortfarande ofta så nu ger vi henne en flaska med ersättning mitt på dagen också. Övrig tid ammas hon. Inget att ha dåligt samvete för. Det gäller att hitta sina egna rutiner som både mamman och bebisen trivs bra med!

Mina två äldre tjejer är också delammade från ~ 5 v. Äldsta ammade jag i 8 mån, mellantjejen i 1 år.

Lycka till!

• Helene70
    tezz840 skrev 2011-01-03 22:24:32 följande:
    Tack för lite tips o stöd. =)
    Jag har redan väldigt mycket mjölk och han äter ju redan så ofta, så jag vill helst inte pumpa ut och åka på produktionen ännu mer.
    Kommer nog avvakta några veckor till innan jag bestämmer mig. Än så klättrar jag inte på väggarna här även om man ibland blir en aning galen.. =)
    En aning galen kan man bli oavsett hur man väljer att göra

När min son var lika liten som din så värdesatte jag en lång dusch på kvällarna när mannen var hemma. Jag delammade så jag behövde inte amma jämt men jag kom inte undan för det eftersom sonen ville bli buren jämt och ständigt. På dagarna bodde han i min famn och på kvällarna bodde han i pappans famn.  

Egentid kan man ha både i och utanför hemmet och så länge du inte klättrar på väggarna så kan jag rekommendera långdusch, slösurfning eller annat som du kan göra i hemmet för att "ladda batterierna". Under tiden så kan mannen bära och sjunga. Men se till så att han är mätt först så att du verkligen kan slappna av. En gnällig bebis är en riktigt stor stressfaktor.

Hur ofta ammar du?
  • tezz840
    Helene70 skrev 2011-01-04 11:32:53 följande:
    En aning galen kan man bli oavsett hur man väljer att göra

När min son var lika liten som din så värdesatte jag en lång dusch på kvällarna när mannen var hemma. Jag delammade så jag behövde inte amma jämt men jag kom inte undan för det eftersom sonen ville bli buren jämt och ständigt. På dagarna bodde han i min famn och på kvällarna bodde han i pappans famn.  

Egentid kan man ha både i och utanför hemmet och så länge du inte klättrar på väggarna så kan jag rekommendera långdusch, slösurfning eller annat som du kan göra i hemmet för att "ladda batterierna". Under tiden så kan mannen bära och sjunga. Men se till så att han är mätt först så att du verkligen kan slappna av. En gnällig bebis är en riktigt stor stressfaktor.

Hur ofta ammar du?
    Varannan timme blir det..
    Men han vill ha tutten som napp på kvällarna också, så det blir mycket oftare än så..
    Har provat att ge honom nappen istället men han blir galen så fort han tappar den, och det händer rätt ofta.. =)

Jag försöker ta mig långa duschar o sådär ibland om jag vill vara lite för mig själv, men då vet jag bara att så fort jag kommer ut från duschen så står sambon där med en skrikande bebis o säger att han e hungrig.. Och då har jag inte hunnit torka mig ännu. Och då åt han innan jag gick in och så länge duschar jag inte.. =)
  • Helene70
    tezz840 skrev 2011-01-04 12:12:43 följande:
    Varannan timme blir det..
    Men han vill ha tutten som napp på kvällarna också, så det blir mycket oftare än så..
    Har provat att ge honom nappen istället men han blir galen så fort han tappar den, och det händer rätt ofta.. =)

Jag försöker ta mig långa duschar o sådär ibland om jag vill vara lite för mig själv, men då vet jag bara att så fort jag kommer ut från duschen så står sambon där med en skrikande bebis o säger att han e hungrig.. Och då har jag inte hunnit torka mig ännu. Och då åt han innan jag gick in och så länge duschar jag inte.. =)
    Men kan du inte pumpa ut lite mjölk så att det bara finns till ett mål mat?
    Du behöver inte tokpumpa utan pumpa bara så pass mycket så att du i lugn och ro kan ta dig en dusch.

Vid stort snuttbehov kan jag rekommendera pappans finger. Det är inte säkert att det funkar för er men det funkade jättebra för oss. Bara ett tips!

Lycka till!  

• carri83

Jag har gett min dotter flaska/bröst hela tiden, mycket för att jag inte haft så mycket mat själv men också för att hon stundtals har vägrat brösten. Inga problem här med att mixa, ganska skönt att pappan kan mata ibland.

• straw2008

dåligt samvete för VAD? Ersättning är precis lika bra som bröstmjölk o pappan måste väl vara kapabel att ge samma trygghet som du ?

Förhoppningsvis får du en baby som även sover ett superpass efteråt :O)

dåligt samveta??? NJUT utav att vara mamma istället

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • mammaskasper

Min son åt också vääldigt ofta förut, så fick för mig att mjölken i brösten tog slut för han åt så ofta, (vet nu att desto oftare han äter, desto mera mat produceras det) men han äter nu ersättning en gång på morgonen/förmiddagen, en gång mitt på dagen och en gång på kvällen, och ammar där emellan :)

18år och mamma till Kasper 100922 <3
  • finalina85

Jag har en son på 4 månader och i förra veckan började jag ge han ersättning lunch efter smakis och sista målet på kvällen vid ca 23.
    Hade också superdåligt samvete (pga alla som är så emot ersättning) men kom till sist fram till att ingen far illa utav detta utan tvärtom! Nu kan jag åka in till stan ibland, träffa kompisar eller åka och handla själv och veta att min sambo inte ringer helt plötsligt med en gallskrikande bebis i bakgrunden.
    Jag tyckte det var superstressande i början faktiskt, och ibland kan jag bli lite sur över alla som moralpratar om hur viktigt det är att helamma i sex månader!
    Kan man inte, vill man inte och mår man inte bra av det så SKA man inte känna sig tvingad!
    Så tycker jag :) Min son mår alldeles utmärkt nu och dessutom så somnar han bättre efter en flaska ersättning än när jag ammade honom sista målet!

Svar på tråden Vill börja ge ersättning lite smått men har dåligt samvete..