• stor grön drake

Hur knäpper du händerna och när är du född?

Min mamma pratade i helgen om att folk födda före tolv på dagen knäpper händerna med höger tumme överst, medans de födda efter tolv knäpper dem med vänster tumme överst.
    Givetvis blev jag nyfiken på hur väl detta stämmer in på folk i allmänhet.

Det stämmer på min mamma och min son, men inte på mig.
    Hur knäpper du händerna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur knäpper du händerna och när är du född?
  • MammaOchMatte
    Mrs Statham skrev 2011-01-03 10:42:24 följande:
    Knäpp dina händer, som man gör när man ber.
    Vilken tummknog kan du slicka på?
    Den är överst.
    Aha, tack

Vänster tumme överst, högerhänt född innan 12 på dagen så det stämmer inte på mig.
  • Kina79

Jag är vänsterhänt, född kl 15.05 och knäpper med höger tumme överst. Så inget av det stämmer på mig, varken det med den dominanta överst eller att man är född efter 12 och har vänster överst.

• LillaFlingan

har vänstertummen överst, är högerhänt och är född 14.57 ;)

• Minna07

Intressant när man kollar på resultaten, 4 alternativ visar på väldigt tydligt samband!

• Kinsale

Vänster tumme, född efter tolv, dubbelhänt.

• 08Mars

Vänster överst, efter tolv o högerhänt

• stor grön drake
    Minna07 skrev 2011-01-05 00:22:07 följande:
    Intressant när man kollar på resultaten, 4 alternativ visar på väldigt tydligt samband!
    ???
    Nu ser inte jag vad du ser
    Jag ser ungefär lika många som knäpper över och unde rpå båda sidor klockan, däremot finns det uppenbarligen en majoritet av högerhänta här på FL
  • stor grön drake
    MrsEnglund skrev 2011-01-15 20:35:08 följande:
    Seriös tråd? Tror ni på spöken också?
    Varför vara seriös?
    Har du aldrig kollat något i din omgivning bara på skoj?
    Tänkte att det skulle bli ett mer "rätt" visande resultat om jag frågade på FL eftersom fler människor deltar.
  • TyskMamma
    stor grön drake skrev 2011-01-13 20:03:11 följande:
    ???
    Nu ser inte jag vad du ser
    Jag ser ungefär lika många som knäpper över och unde rpå båda sidor klockan, däremot finns det uppenbarligen en majoritet av högerhänta här på FL
    ha ha ha =) är det något nytt att högerhänta är i majoritet, överallt?
    Så många gånger jag har fått höra " - Men... du är ju vänsterhänt!" tror man ju att man är nån alien! Flört
  • stor grön drake
    TyskMamma skrev 2011-01-16 11:26:09 följande:
    ha ha ha =) är det något nytt att högerhänta är i majoritet, överallt?
    Så många gånger jag har fått höra " - Men... du är ju vänsterhänt!" tror man ju att man är nån alien! Flört
    försök då förklara för folk att du är dubbelhänt
    "-Men du skriver ju med höger ju!"
    ja... för det lärde de ut i skolan, och eftersom det funkade med höger fanns ingen anledning att testa vänster, däremot när jag skrev aktivt med penna o papper kunde jag lika bra med båda (givetvis handlar det delvis om vana) och skriver fortfarande helt läsligt med vänster men det tar tid och blir kladdigt så jag skriver oftast med höger.
    Blir precis lika handikappad i jobbet och livet vare sig det är höger eller  vänster som är obrukbar av någon anledning
  • TyskMamma
    stor grön drake skrev 2011-01-16 13:41:27 följande:
    försök då förklara för folk att du är dubbelhänt
    "-Men du skriver ju med höger ju!"
    ja... för det lärde de ut i skolan, och eftersom det funkade med höger fanns ingen anledning att testa vänster, däremot när jag skrev aktivt med penna o papper kunde jag lika bra med båda (givetvis handlar det delvis om vana) och skriver fortfarande helt läsligt med vänster men det tar tid och blir kladdigt så jag skriver oftast med höger.
    Blir precis lika handikappad i jobbet och livet vare sig det är höger eller  vänster som är obrukbar av någon anledning
    Jo jag vet =) Min man är ju dubbelhänt och han får också konstiga blickar när han av någon anledning väljer att byta hand. Han brukar skratta åt det men jag kan ju föreställa mig att det kanske är jobbigt det med =) Och när han får frågan om han är höger eller vänsterhänt så brukar han bara stamma något om "jag vet inte..." och då blir ju folk ännu mer förvånade =)
    Übe stets als würdest du auftreten doch tritt nie auf als würdest du üben.
  • stor grön drake
    TyskMamma skrev 2011-01-23 16:49:27 följande:
    Jo jag vet =) Min man är ju dubbelhänt och han får också konstiga blickar när han av någon anledning väljer att byta hand. Han brukar skratta åt det men jag kan ju föreställa mig att det kanske är jobbigt det med =) Och när han får frågan om han är höger eller vänsterhänt så brukar han bara stamma något om "jag vet inte..." och då blir ju folk ännu mer förvånade =)
    Arbetskollega: vad lustigt, ni är ju 3 vänsterhänta här på avdelningen, och så du som är högerhänt.
    Jag: Nej
    Arb.koll: Men visst är ju du högerhänt!
    Arb.koll: så du är oxå vänsterhänt?
    Arb.koll: ????
  • Dimes

Höger tumme överst, född runt 10.00 och högerhänt.

Assumption is the mother of all fuck-ups.
  • stor grön drake

Det stämmer på 197 personer
    Det stämmer inte på 184 personer
    2 har röstat övrigt så jag gissar att de aldrig knäpper händerna, alternativt saknar tummar.

Det var alltså ganska hugget som stucket, men kul att det för vissa stämde på HELA familjen, kanske knäpp-sättet är ärftligt?

• Jossofräs

tycker det är intressant att omröstningen visar att de flesta knäpper med vänstertummen överst, det känns SKITSKUMT för mig att hålla händerna så :P

Jag knäpper med höger tumme överst, är född 04.35 och är dubbelhänt.

Svar på tråden Hur knäpper du händerna och när är du född?