• Nyfso

Vägrar nappflaska efter sex veckor m ersättning

Min dotter är åtta veckor och har sedan hon var tre veckor fått ersättning ca ett mål/dag. Hon har tagit nappflaskan från första stund och druckit ca 50 ml varje gång. Hon verkar ha ett stort sugbehov så vi har testat napp ganska frekvent något som hon vägrar ta. Hon spottar ut den direkt.
    Sedan ca en vecka vägrar nu dottern ta nappflaska och ersättning.

Kan det ha med att vi försökt m napp så mkt?
    Några tips på hur vi ska få henne att ta nappflaskan? Jag har inte tillräckligt m mat så hon behöver ju sin ersättning. Har försökt det mesta, när hon är utvilad och pigg men hungrig, bara hungrig att gå med henne, att lägga henne nära mig etc...

Snälla hjäp!

• Svar på tråden Vägrar nappflaska efter sex veckor m ersättning
  • morotsland

För litet hål i nappen? Ju större de blir desto snabbare vill de ha mat är min erfarenhet och ett för litet napphål kan då skapa irritation.

• Nyfso

Men hon har ju tagit den innan utan problem... Hon vill inte suga nu

• september0809

vad ger du för ersättning?
    nappen kan bli ett problem!har hon ett stort sugbehov kanske hon har kommit på att maten inte kommer så snabbt som hon vill.

• Camilla D

Puffar lite jag med. Min son är visserligen snart 7 mån, men han har också slutat ta nappflaska, selar ingen roll vad vi har i den (provat bröstmjöl, tillägg, olika vällingsorter) han har också recis som du skriver Nyfso slutat suga på den, jättejobbigt!
    Har testat 3 olika sorter napar att ha på, olika storlekar på hålen osv.

• september0809
    Camilla D skrev 2011-01-03 12:28:08 följande:
    Puffar lite jag med. Min son är visserligen snart 7 mån, men han har också slutat ta nappflaska, selar ingen roll vad vi har i den (provat bröstmjöl, tillägg, olika vällingsorter) han har också recis som du skriver Nyfso slutat suga på den, jättejobbigt!
    har du testat på att byta flaska till en annan sort?uppmuntra honom att hålla flaskan själv.
  • Nyfso
    Camilla D skrev 2011-01-03 12:28:08 följande:
    Tråkigt att du har samma problem men ändå skönt att veta att man inte är ensam.
    Får iväg o köpa anda nappar o testa det. Har nu babysemp 1 som ersättning kanske ska prove nestle..
    Hmmm
  • september0809
    Nyfso skrev 2011-01-03 12:29:59 följande:
    Tråkigt att du har samma problem men ändå skönt att veta att man inte är ensam.
    Får iväg o köpa anda nappar o testa det. Har nu babysemp 1 som ersättning kanske ska prove nestle..
    Hmmm
    nestlé tycker jag är bättre än sempers.är snällare mot magen om inget annat.
    vissa säger att nestlé ska smaka mer som bröstmjölk än sempers.
  • Alexi

men om hon inte vill ha flaskan, låt henne amma mer bara så får du ju tillräckligt med mjölk ganska snart och kan skippa flaskan.

• Camilla D
    Alexi skrev 2011-01-03 13:25:08 följande:
    men om hon inte vill ha flaskan, låt henne amma mer bara så får du ju tillräckligt med mjölk ganska snart och kan skippa flaskan.
    Det funkar för många, men absolut inte för alla.
    Jag har haft förmånen att kunna amma mina barn länge, men alla har inte det, då är det ganska jobbigt att få höra att "det går om man bara vill".
    Ibland räcker inte mjölken till eller det finns andra orsaker till att man inte kan helamma, tyvärr.
  • Alexi
    Camilla D skrev 2011-01-03 15:16:09 följande:
    Det funkar för många, men absolut inte för alla.
    Jag har haft förmånen att kunna amma mina barn länge, men alla har inte det, då är det ganska jobbigt att få höra att "det går om man bara vill".
    Ibland räcker inte mjölken till eller det finns andra orsaker till att man inte kan helamma, tyvärr.
    Fast TS ger ju bara flaska en gång per dag, då har jag svårt att se att det inte går att öka upp produktionen det lilla.
  • Nyfso

Jag ger en gång per dag för att jag har en liten tjej som är matglad o äter ofta så min mat räcker inte. Försöker att hålla det till var tredje timme men oftats äter hon varannan. Har inte hjärta att låta henne skrika tills hon tappar andan när jag vet att det är mat som saknas.

• Nyfso

Bytt ersättning men det hjälpte inte heller. Får köpa ny nappflaska, skam den som ger sig

• Alexi
    Nyfso skrev 2011-01-04 07:58:20 följande:
    Jag ger en gång per dag för att jag har en liten tjej som är matglad o äter ofta så min mat räcker inte. Försöker att hålla det till var tredje timme men oftats äter hon varannan. Har inte hjärta att låta henne skrika tills hon tappar andan när jag vet att det är mat som saknas.
    men (nu är jag ju kanske jobbig men jag måste ändå skriva detta), om du ammar så ofta hon vill kommer mjölken du har anpassas till hennes behov. Läs på lite om amning så ser du att det fungerar så. det är inget konstigt att amma varannan timma.
  • Nyfso

Jag har läst mkt, pratat m vänner o bvc. Det var bvc som sa att jag skulle ge ersättning sista målet. Jag ammade först o sedan slök hon ytterligare 50ml. Jag dricker mkt, dricker lättöl (fungerar faktiskt!) äter bra o sover mkt.
    Så nog har jag läst på o gjort allt!!

Provade igår o pumpa ut lite av min egen mjölk o hällde i flaskan o efter mkt trugande men ingen gråt o skrik så tog hon flaskan o drack upp det lilla som var där sedan fick hon resten av bröstet. Kändes som ett litet steg i rätt riktning!

• Camilla D

Men vad skönt Nymfso! Ja verkligen ett steg i rätt riktining. Låt henne dricka bröstmjölk lite i flaska nu då så kan du ju sakta med säkert blanda ut det med tillägg, så det tillslut bara är tillägg kvar.
    Skam den som ger sig, haha.
    Här kämpas det på för fullt, men det enda han dricker ur flaska är vatten (till maten)! Fattar inte varför han plötsligt vägrar både brötmjölk och välling i flaska! Kanske skall prova att göra vällingen rätt uträdd, så den är lättare att dricka, och om det går göra den tjockare och tjockare eftersom. Får testa!

• Nyfso
    Camilla D skrev 2011-01-06 13:24:39 följande:
    Men vad skönt Nymfso! Ja verkligen ett steg i rätt riktining. Låt henne dricka bröstmjölk lite i flaska nu då så kan du ju sakta med säkert blanda ut det med tillägg, så det tillslut bara är tillägg kvar.
    Skam den som ger sig, haha.
    Här kämpas det på för fullt, men det enda han dricker ur flaska är vatten (till maten)! Fattar inte varför han plötsligt vägrar både brötmjölk och välling i flaska! Kanske skall prova att göra vällingen rätt uträdd, så den är lättare att dricka, och om det går göra den tjockare och tjockare eftersom. Får testa!
    Tack! Vilket bra tips att spä med ersättning det hade jag inte tänkt på! Här ska fortsätta testas idag har vi slängt ut julen o hon tyckte nog det var tråkigt för hon har sovit gott hela dagen, med några vakenstunder för lite mat så idag/kväll har jag nog gott m mat, skönt.
Svar på tråden Vägrar nappflaska efter sex veckor m ersättning