• Mjolle

Skall män jobba på förskolor?

I en annan tråd i jämställdhetsforumet ställde jag frågan "Hur får in fler män på förskolorna?".
    Min tanke var att det kunde vara bra för barn att bli omhändertagna av både män och kvinnor.

I tråden har det dykt upp flera förslag, men även dykt upp synpunkter om att män generellt inte borde få jobba med små barn eftersom de kan vara pedofiler.

Hur ser ni på män i förskoleverksamhet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skall män jobba på förskolor?
  • Rockan

Ja jag ser gärna fler kompetenta manliga förskolepedagoger, framförallt ser jag gärna fler behöriga förskollärare oavsett kön i verksamheten.

Men jag skulle vara en hycklare om jag inte samtidigt erkände att jag troligen skulle uppleva en större otrygghet med att lämna mitt barn till en man än en kvinna, tragiskt nog.

• Amoudara

Självklart om det är utbildad personal och det är synd att det inte jobbar fler män på förskola och i skolan än det gör. Det bästa vore om det var hälften kvinnor och hälften män. De flesta barn som blir antastade blir det av någon vän till familjen eller nära släkting inte på förskolan. Dessutom kan faktiskt kvinnor också vara pedofiler eller barnmisshandlare för den delen också.

• Emmi27

JAAAA! det ska dom, jag hade behövt en manlig förebild i form av en bra dagisfröken som var kille! det handlar väl om engagemang och hur man passar för jobbet!?

• Rockan
    DenNamnbitne skrev 2011-01-02 21:07:53 följande:
     Män är inte mer pedofiler än kvinnor.
    Nej troligen är det ungefär lika stor andel män som kvinnor som skulle kunna klassas som att de har pedofil störning, beroende på vilken definitionsmodell man använder. Större delen av forskningen som finns indikerar dock att män begår långt fler övergrepp än kvinnor, samt att de flesta som begår övergrepp på barn inte anser sig själva ha pedofil störning.
  • wity

Ja, självklart!

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • längtan09

självklart "får" och bör män jobba inom förskolan. jo men visst, män kan vara pedofiler. Men jag vill minnas att jag sett på tv:n om män som blev utnyttjade av kvinnor som barn. Alltså bör robotar jobba på förskolan. Meeeen, hur kul vore det för barnen? 

Vi kan inte som kvinnor sitta och kräva att vi ska ha rätt till lika lön och samma jobb som en man men sen anse att män inte får jobba på arbetsplatser som länge dominerats av kvinnor.  

Mamma sedan juni 2009
  • Postaldude

Klart att dom ska, det finns kvinnliga pedofiler också!

• Punkster

Jag blir kränkt och ledsen över att nio personer svarat nej på frågan om män bör arbeta inom förskolan. Det är alltså nio personer som tycker att jag gör ett dåligt jobb och är olämplig just för att jag är man. Att jag har samma utbildning och samma erfarenhet som mina kvinnliga kollegor är tydligen skit samma, eftersom jag är man är jag en potentiell pedofil. Att folk ens tänker tanken att jag kan vara pedofil för att jag har valt att jobba med det jag gör får mig att må illa.

• JuliaåRonjasmammis
    Punkster skrev 2011-02-23 22:26:10 följande:
    Jag blir kränkt och ledsen över att nio personer svarat nej på frågan om män bör arbeta inom förskolan. Det är alltså nio personer som tycker att jag gör ett dåligt jobb och är olämplig just för att jag är man. Att jag har samma utbildning och samma erfarenhet som mina kvinnliga kollegor är tydligen skit samma, eftersom jag är man är jag en potentiell pedofil. Att folk ens tänker tanken att jag kan vara pedofil för att jag har valt att jobba med det jag gör får mig att må illa.
    Människor som tycker så brukar även anse att pappor inte är riktiga föräldrar.  En pappa ska ju enligt vissa helst bara stå för sperma och stålar och i övrigt hålla sig så långt bort från den heliga modern och barnet som möjligt.

Jag förstår att du är ledsen, det är jag med. Gråter Och även jag mår illa. Kräks
    Don't mess with my integrity!
  • Jennywise

Vi har en manlig förskollärare på min dotters förskola och han är alldeles underbar! Bäst av alla "fröknarna", tycker dottern.

• Jennywise

Och så försvann 2/3 av inlägget. Förbannade skit-app! Får skriva om det imorgon på en riktig dator.

Svar på tråden Skall män jobba på förskolor?