Tygblöjor
Hittade en sida idag http://www.poops.se/
Nån här som har erfarenhet av just dom tygblöjorna?
Funderar på att testa nämligen...
Hittade en sida idag http://www.poops.se/
Nån här som har erfarenhet av just dom tygblöjorna?
Funderar på att testa nämligen...
Tips!
Jag sydde en tygpåse som jag lägger använda tygblöjor i, i väntan på tvätt, sedan trycker jag bara in blöjorna i maskinen och vänder samtidigt tygpåsen ut och in. Den tvättas tillsammans med blöjorna. Funkar kanon!
Jag beställde blöjor från www.nappyzone.co.uk/ . Just den veckan hade de 20% rabatt på alla tygblöjor så det blev väldigt mycket billigare än att köpa från svensk butik, men man kan nog tjäna en hacka genom att beställa därifrån annars också. Frakten för 16 bum genius gick på ca 19 pund. För den som vill köpa begagnat och/eller läsa en massa tips om tygisar rekommenderar jag forumet på Sjalbarn, www.sjalbarn.se
Angående tvätten har vi testat en del olika varianter och det som funkar smidigast för oss är att hänga blöjorna på tork i väntan på tvätt, utan att skölja ur dem. Vi har 24 st pockets och använder engångs på natten och när vi är iväg hemifrån så det blir blöjtvätt ca en gång i veckan. Vi använder engångsinlägg ("rispapper") för att slippa bajskladd i blöjorna, så oftast är det bara att hänga upp pocketblöjorna på en tvättlina utomhus under tak och då luktar de nästan ingenting när det är dags att skaka ur inläggen och stoppa alltihop i tvättmaskinen (framförallt inte nu om vintern när de är djupfrysta
Har fått hem poop blöjan nu och den är faktiskt över förväntan. Känns som riktig bra kvalitet och den håller då som en nattblöja med ett extra inlägg. Inlägget som följer med funkar nog den första tiden med liten bebis, men sen blir det nog lite för lite och man får lägga i ett extra.
Om jag jämför med våra BumGenius (den enda sorts one seize vi har hemma just nu). Så är de lite större på två ställen: poop-blöjan är djupare/bredare mellan benen så det rums mer inlägg i dem. Och de är ett bredare bakstycke så de funkar åp barn med lite större omkrets. Sonen väger ca 17 kg och de satt bra på honom uppknäppt i största storleken.
Annars ser den väldigt välsydd ut och jag tror att det kan vara perfa med den där bambufrottén mot huden och yttertyget verkar vara i lite grövre kvalitet än andra pocket vi provat. Om man jämför med liknande pocketblöjor så tror jag verkligen att den är värd sitt pris, men man behöver nog komplettera med inlägg. Jag skulle kunna tänka mog att köpa fler eftersom vi har så sjukt mycket inlägg över från andra blöjor vi nött ut.
Dock försvann loggan på blöjan efter andra tvätten och inlägget fick jag lov att dra i lite innan jag hängde det på tork. Men enligt hon som gjort dessa blöjor var det just därför hon sålde ut dem som andra sortering och ska försöka fixa dessa problem till nästa sändning. Men jag har köpt mycket dyrare blöjor som haft sämre kvalitet så jag tycker ändå att den är värd sitt pris.
Ska också nämna att vi har Bum Genius 3,0 och den nya modellen av dem är visst större. Så om man jämför med 3,0 alltså i storleken så var poop-blöjan lite större.
Någon som provat pockets från Alvehamn? Det är med bambuvelour närmast huden, någon som har erfarenheter av det?
Säljes
48 stycken tygblöjor av märket Gripen.
100 % indisk bomull. Oblekt bomull. Tvättas i 95 grader. Kan torktumlas. 44 stycken i måtten 85 cm × 70 cm. 4 stycken något mindre. Vikes till att passa i blöjbyxa. Sex stycken är redan vikta.
4 stycken blöjbyxor passande till bebis ca 6 mån -15 mån. Ca 10-12 kg. Tre är i gore-tex och har en skön yta såväl invändigt som utvändigt. Stänges med kardborrband. Tvättråden är bortklippta men jag vill minnas att de tvättades i 60 grader.
En blöjbyxa är i ren ny ull och stänges med kardborrband och tryckknappar. Byxan i ull tvättas i 30 grader i maskin. Gärna med ulltvättmedel. Alla byxorna har läckageskydd vid benen.
Ett flanellinlägg av märket Imse. En rulle med tunna rispapperinlägg som är perfekt att lägga i blöjan eftersom den då blir lättare att hålla ren. Mycket kvar på rullen. Förperforerade bitar.
Allt inköptes på ekologisk butik i Jönköping för 20 år sedan. Använt i ca ett år till ett barn. Legat nerpackat sedan dess. Allt är fortfarande fräscht och fungerande. Tygblöjorna funkar jättebra. Suger upp kiss. Bajset släpper lätt från blöjan och spolas ner i toan. Inget läckage om de används på rätt sätt.
Allt är tvättat med miljövänligt parfymfritt tvättmedel och utan mjukmedel.
Allt säljes tillsammans för 1500 kr (snabbt intjänade pengar med tanke på priset för pappersblöjor). Kan hämtas i Falun eller Stockholm. Kan ev skickas med posten mot portokostnad.
Tänk vad bra att inte bidra till sopberget!
Hur man viker en tygblöja finns bra beskrivet på nätet.